مکالمه آنلاین با پشتیبانی کتاب کنکور
مقالات کتاب کنکور, نحوه ی مطالعه و تست زنی

جمع بندی درس ادبیات برای کنکور و پایه

جمع بندی درس ادبیات برای کنکور و پایه

اهمیت جمع بندی درس ادبیات بر هیچ کس پوشیده نیست و داوطلبان می‌دانند که باید یک جمع بندی مناسب در درس ادبیات داشته باشند تا مطالب یادگیری شده را به درستی طبقه بندی کنند. با جمع بندی دقیق مطالب فرا گرفته شده می‌توانید به راحتی استرس را از خود دور کنید و به یک نتیجه رضایت بخش دست پیدا کنید. شیوه جمع بندی درس ادبیات نیز به مانند انتخاب بهترین منابع و نحوه مطالعه آن دارای اهمیت است. تفاوت های مختلفی بین جمع بندی درس ادبیات برای امتحان نهایی و کنکور سراسری وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت.

جمع بندی درس ادبیات برای امتحان نهایی

تفاوت بارزی که در بین جمع بندی درس ادبیات فارسی در کنکور سراسری و امتحان نهایی وجود دارد این است که شما برای کنکور سراسری باید درس را به صورت کاملاً تستی مطالعه کنید و یادگیری خود را در دوران جمع بندی به صورت کامل تثبیت کنید. برای جمع بندی درس ادبیات جهت امتحان نهایی بهتر است ابتدا از بخش‌هایی که در آن ضعف دارید شروع کنید تا بتوانید نقاط ضعف خود را به درستی پوشش دهید. در واقع شما باید برای مطالعه بخش آرایه‌های ادبی و حفظ شعر تلاش بیشتری کنید و تمامی اطلاعات درج شده در این بخش را به صورت کامل و هدفمند جمع بندی کنید.

بررسی وضعیت خود در دوران جمع بندی درس ادبیات به شما کمک می‌کند تا بتوانید خود را برای امتحان نهایی آماده کنید. شما پس از تقویت نقاط ضعف خود در بخش‌های مختلف ادبیات بهتر است با مطالعه مطالبی که در آن تسلط دارید میزان یادگیری خود را به صورت کامل تثبیت کنید که این امر برای کسب نمره بالاتر در امتحان نهایی بسیار مؤثر است. مطالعه دقیق مطالب کتاب حتی در گوشه و کنار آن باعث می‌شود تا میزان آمادگی شما برای امتحان نهایی افزایش پیدا کند و ممکن است طراح سوال در امتحان نهایی، از بخش‎های مختلف کتاب سوال طرح کرد که باید در این زمینه آمادگی لازم را داشته باشید.

جمع بندی درس ادبیات برای کنکور سراسری

برای جمع بندی درس ادبیات فارسی بهتر است روزانه به مدت 1 ساعت و نیم زمان خود را به این درس اختصاص دهید تا بتوانید به واسطه تکرار زیاد، مطالب یادگیری شده را از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت انتقال دهید. برای یک جمع بندی مناسب بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

تاریخ ادبیات

در زمان جمع بندی درس ادبیات حدود 15 دقیقه زمان خود را برای مطالعه تاریخ ادبیات در نظر بگیرید تا با مطالعه دقیق اطلاعات هر شاعر و نویسنده بتوانید اطلاعات کسب شده را مرور کرده و تاریخ ادبیات را به خوبی در ذهن بسپارید.

لغت و املا

با توجه به اهمیت این بخش نسبت به بخش تاریخ ادبیات، بهتر است 30 دقیقه زمان روزانه خود را برای جمع بندی بخش لغت و املا قرار دهید. بهتر است ابتدا تسلط خود را بر روی املای کلمات قرار دهید و سپس با مطالعه متن اصلی لغات را به خاطر بسپارید.

آرایه‌های ادبی

برای جمع بندی این بخش شما باید توجه داشته باشید که بهترین راه این است تا تست‌های مختلف را مرور کنید و قواعد مربوط به آرایه‌های ادبی را با تمرین و تکرار زیاد و تست زنی فراوان به خاطر بسپارید. در تست‌های کنکوری و تألیفی می‌توان آشنایی بیشتری با بخش آرایه‌های ادبی پیدا کرد که برای تسلط کامل‌تر دارای اهمیت است.

قرابت معنایی

طبق بررسی‌های انجام شده حدود 36 درصد از سؤالات کنکوری ادبیات مختص به این موضوع بوده و به عنوان یک بخش مهم و تاثیرگذار شناخته می‌شود. برای تسلط در این بخش بهتر است آشنایی خود را با اشعار و ابیات مختلف کتاب ادبیات فارسی افزایش دهید تا بتوانید ارتباط معنایی بین ابیات را تشخیص دهید. تنها راه مفید برای رسیدن به یک وضعیت مطلوب در بخش قرابت معنایی حل تست‌های کنکوری سال‌های گذشته است.

دستور زبان نگارشی

برای رسیدن به تسلط کافی در زمینه دستور زبان فارسی در زمان جمع بندی، بهتر است با تست‌های متنوع که از بهترین منابع معرفی شده است تسلط خود را بر روی دستور زبان نگارشی افزایش دهید. این امر باعث می‌شود تا ضمن تسلط بر روی مطالب یاد گرفته شده بتوانید در زمان خود صرفه جویی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید