مکالمه آنلاین با پشتیبانی کتاب کنکور
مقالات کتاب کنکور, انتخاب و تحلیل کتاب, مشاوره و برنامه ریزی

بهترین منابع جمع‌ بندی زیست کنکور 1404

منابع جمع بندی زیست 1404

اگر خودتان را برای زیست شناسی کنکور آماده کرده‌‎اید، اما جرات مقابله با آن را ندارید؛ کتاب جمع بندی زیست کنکور همه‎‌ی ترس شما را جمع می‌کند!! به شرطی که از بهترین منابع جمع بندی زیست کنکور، استفاده کنید.  با دیدن فرمول‌های پیچیده ژنتیک و تنوع گیاهی سرگیجه می‌گیری؟ نترس، تو تنها نیستی! تقریبا همه دانش آموزان رشته تجربی، تا به حال برای یک بار هم که شده از آزمون و امتحانات زیست‌شناسی خود ضربه خورده‌اند. اما برای تصور بهتر این قضیه، تصور کنید حین آزمون با کوه بزرگی از تست‌های زیست‌شناسی رو به رو هستید. ناگهان سوالی را می‌‎بینید که نه تنها برایش پاسخی ندارید؛ بلکه کاملا برای شما غریبه و ناآشنا است!!

این قضیه به قدری رایج است؛ که بسیاری از دانش آموزان را با وحشت سوالات زیست شناسی و قطعا درصدهای منفی روبه رو می‎کند. به طوری که طبق ارقام به دست آمده؛ در کنکور تجربی سال ۱۴۰۲ تنها یک نفر توانست به تمامی سوالات زیست شناسی پاسخ صحیح بدهد. خبر بدتر این است که؛ حدود ۳۰۰ هزار نفر درصدهای منفی کسب کردند!! با این‌حال، راه چاره برای رویارویی با زیست کنکور چیست؟ استفاده از بهترین منابع جمع‌بندی زیست کنکور، یکی از ابزارهای مهم رتبه‌های برتر برای روبه رو شدن با غول زیست شناسی است. در این مقاله از کتاب کنکور به بهترین روش برای مطالعه زیست شناسی به عنوان مهم ترین کتاب کنکور تجربی و معرفی بهترین منابع کتاب زیست کنکور می‌‎پردازیم.

بهترین روش مطالعه زیست شناسی

بسیاری از دانش‌آموزان، ساعت‌ها برای مطالعه زیست زمان می‌گذارند اما نتیجه چندان مناسبی نمی‌گیرند. به نظر شما، اشکال کار چیست؟ زیست مانند ریاضی نیست که به ده‌ها فرمول و محاسبه پیچیده وابسته باشد، مانند ادبیات هم کاملا حفظی نیست. زیست‌شناسی درسی مفهومی-حفظی می‌باشد. تا وقتی مفهوم واکنش‌ها، مکانیسم‌های سلولی و ژنتیکی، ارتباط اندام‌های مختلف و کارکرد آن‌ها را به طور کامل درک نکنید، حفظ کردن کار بعیدی به نظر می‌رسد. در ادامه به بهترین روش های مطالعه زیست شناسی می‎پردازیم؛ با استفاده از این روش‎ها و همچنین استفاده از بهترین منابع جمع بندی زیست کنکور می‎‌‌توانید بازدهی بالایی در مدت زمان کمی داشته باشید.

برای آشنایی با بهترین منابع زیست کنکور ۱۴۰۴ این مقاله را بخوانید.

روش مطالعه برای زیست کنکور با نتایج شگفت انگیز

  1. پیش مطالعه، اولین قدم برای مطالعه صحیح زیست است. لازم نیست تمام کتاب را ریز به ریز مطالعه کنید. نیم نگاهی به عنوان‌های درسی، تعاریف، عکس‌ها و نمودارها داشته باشید تا مطالب تدریس شده برای شما قابل فهم باشد.
  2. مطالب هر جلسه را همان روز مطالعه کنید؛ به همین ترتیب، هر دو روز یکبار و نهایتا هم به طور هفتگی، نکات مهم را دوره کرده، سوالات خود را یادداشت کنید و از دبیر بپرسید. این کار در کنار استفاده از منابع کمک آموزشی، و در پایان کتاب جمع بندی زیست کنکور کمک بسیاری به شما می‎کند.
  3. برای مطالعه مباحث جدید؛ در قدم اول، روزنامه‌وار جملات را بخوانید و زیر نکات و کلمات کلیدی خط بکشید. به دنبال حفظ کردن نباشید! مطالب را به طور کامل درک کرده و برای دوست یا افراد خانواده توضیح دهید. راستی، قیدها، نشانه‌های جمع، فعال‌های مثبت و منفی را هم فراموش نکنید.
  4. به عکس و نمودارها توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ چرا که طراحان کنکور به تصاویر علاقه زیادی دارند. جمله معروفی هست که می‌گوید یک عکس به اندازه 1000 کلمه، حرف برای گفتن دارد!
  5. نکات مهم و ضروری را یادداشت کرده و با روش های مختلف خلاصه‌نویسی (Summarizing) را آغاز کنید. خلاصه‌نویسی در دوران جمع‌بندی بسیار کاربردی خواهد بود.
  6. منقسم درس بخوانید. زیست‌شناسی درس پیچیده و سنگینی است و مطالعه مداوم بدون استراحت، مغز را خسته می‌کند. بهتر است پس از هر نیم ساعت درس خواندن، 5 الی 10 دقیقه به خود استراحت بدهید.
  7. اگر در درک برخی از بخش‌های سخت مانند تولیدمثل یا سنتز دی‌ان‌ای به مشکل برخوردید، به سراغ منابع کمک درسی بروید. توجه داشته باشید که از کتاب های کمک درسی و بهترین منابع زیست کنکور که برای شما مناسب هستند استفاده کنید.

چگونه زیست کنکور را جمع‌بندی کنیم؟

حالا که مطالعه غول کنکور را پشت سر گذاشتید؛ و به جمع‌بندی رسیدید، لازم است که چند نکته را در نظر بگیرید. جمع‌بندی سبک و سیاق خاص خود را دارد، شما می‌توانید دوباره با درسنامه و مرور کتاب پیش بروید، یا اینکه دانش خود را محک زده و مدام تست و آزمون حل کنید. انتخاب روش جمع‌بندی و استفاده از کتاب جمع بندی زیست کنکور مناسب، به تسلط شما بر مطالب کتاب درسی بستگی دارد. بسیاری از رتبه برترهای کنکور با استفاده از روش‌های زیر و شناسایی بهترین منابع جمع‌بندی زیست کنکور، توانستند به درصد بالای 80 در زیست کنکور برسند:

  • اگر فکر می‌کنید که لازم است دوباره کتاب درسی را بخوانید، پس این کار را شروع کنید! اما یادتان باشد که شما زمان کمی دارید و بهتر است نگاه کمال گرایانه را کنار بگذارید. اگر خلاصه‌ای دارید یا فلش کارت تهیه کرده‌اید، بهتر است از آن‌ها استفاده کنید.
  • با حل مسئله پیش بروید. هر روز ۵ تست حل کرده و نکات مهم آن را از کتاب درسی مرور کنید. اگر به سوالی اشتباه جواب دادید، بهتر است دوره‌ای کوتاه از آن مبحث داشته و مجدد چند سوال حل کنید.
  • محیط کنکور و آزمون‌های آزمایشی را تداعی کنید. سوالات زیست کنکور سال‌های قبل را پرینت بگیرید، پشت میز نشسته، زمان بگیرید و تصور کنید که سر جلسه امتحان هستید. هر اشتباهی که در این آزمون انجام دهید، ممکن است در جلسه کنکور تکرار شود. ‌پس شما فرصت پیدا می‌کنید تا نقاط ضعفتان را اصلاح کنید.
  • از کتاب جمع بندی زیست کنکور استفاده کنید. در چند سال گذشته، کتاب‌های زیادی منتشر شده‌اند که خیال دانش‌آموزان را از بابت مرور و جمع‌بندی راحت کردند. در بهترین منابع جمع‌بندی زیست کنکور، با مجموعه از سوال‌های پر تکرار کنکور و نکات آموزشی کاربردی مواجه شده و به راحتی می‌توانید دانش خود را محک بزنید.

بهترین منابع جمع‌بندی زیست‌شناسی برای کنکور ۱۴۰۴

دوران جمع بندی کنکور، یکی از حیاتی ترین دورانی است که پیش از کنکور با آن مواجه هستید. بنابراین، لازم است در این دوران به دقت عمل کنید؛ و از زمانی که برای جمع بندی در اختیار دارید به درستی استفاده کنید. با وجود حجم بالای کتاب های درسی، بهترین انتخاب برای مرور و جمع بندی مطالب استفاده از کتاب جمع بندی زیست کنکور در این دوران است. مولفان و ناشران، به طور دقیق با نیازهای دانش‌آموزان آشنا هستند و دیدگاه طراحان کنکور را می‌شناسند. پس بهترین کار این است که به تجربه آن‌ها اعتماد کنیم تا در زمان کوتاه، نتیجه خوبی بگیریم. در ادامه به معرفی انواع کتاب جمع بندی زیست کنکور می‎پردازیم؛ شما می‎توانید با توجه به نیازهای خود یکی از بهترین منابع جمع‌بندی زیست کنکور را انتخاب کرده و مطالعه کنید.

۱. کتاب‌های درسنامه محور برای جمع‌بندی زیست‌ شناسی

همانطور که از اسمش پیداست؛ در این کتاب‌های جمع بندی زیست کنکور با یک درسنامه جامع و پر نکته رو به رو می‌شوید. البته  که این نکات به صورت خلاصه و جدول ارائه شده‌اند تا خیلی وقت دانش‌آموز را نگیرند. این دسته از کتاب‌ جمع‌بندی زیست شناسی برای دانش‌آموزانی که هنوز تسلط کافی به کتاب ندارد؛ گزینه مناسبی است. از این مجموعه می‎توان به بهترین منابع جمع‌بندی زیست کنکور همانند؛ جمع‌بندی زیست‌شناسی خیلی سبز و کتاب های جمع بندی مهروماه که بسیار خوش درخشیده‌اند، اشاره کرد.

جمع‌بندی زیست‌شناسی خیلی سبز

کتاب جمع بندی زیست شناسی خیلی سبز، هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را شامل می‌شود؛ و یکی از بهترین منابع جمع بندی زیست کنکور برای دانش آموزان سطح متوسط است. در قسمت اول کتاب، تمام نکات مهم و کنکوری به طور خلاصه و در قالب جدول و شکل، قرار گرفته‌اند و گاها نکات ترکیبی پایه‌های مختلف نیز به چشم می‌خورد. پس از پایان هر بخش، تعدادی سوال چهار گزینه‌ای می‌بینید؛ که شباهت زیادی به سوالات کنکور دارند. لازم نیست برای حل این سوالات زمان بگیرید، بیشتر بر یادگیری نکات و رفع اشمال تمرکز کنید. از دیگر ویژگی‌های این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقایسه و ترکیب نکات مشابه در پایه‌های مختلف و ارائه تست‌های ترکیبی
  • ارائه خلاصه درسی و مهم‌ترین نکات کنکوری و پرتکرار سال‌های گذشته
  • استفاده از تصاویر و گرافیک جذاب برای افزایش جذابیت مطالعه و جمع‌بندی
  • پاسخ نامه تشریحی به همراه بررسی تمام گزینه‌ها

جمع‌بندی زیست‌شناسی مهروماه

انتشارات مهروماه برای جمع‌بندی زیست‌شناسی، دقیق‌تر عمل کرده و بخش‌هایی دارد که برای دانش‌آموزان جذاب‌تر است. در قسمت درسنامه کتاب جمع بندی زیست شناسی مهروماه، بخشی به نام مشاوره وجود دارد که به شما الگوی لازم برای حل سوال آن بخش را یاد می‌دهد. مثلا می‌گوید که در سوالات اعصاب، حتما به نوع نورون دقت کنید. به علاوه، قسمتی به نام جمع‌بندی پلاس، تمام نکات را در قالب یک نمودار درختی به شما ارائه می‌دهد. با این حال، می‎توان گفت کتاب انتشارات مهروماه، بهترین منابع جمع‌بندی زیست کنکور را در اختیار شما قرار می‎دهد. از دیگر ویژگی‌های این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درسنامه جامع به همراه پوشش تمام قسمت‌های کتاب درسی
  • ارائه نمونه سوال صحیح و غلط و تستی در پایان هر مبحث به همراه پاسخنامه تشریحی
  • استفاده از تصاویر و گرافیک جذاب برای افزایش جذابیت مطالعه و جمع‌بندی
  • دو آزمون جامع مشابه کنکور جهت شبیه‌سازی آزمون سراسری

۲. سری کتاب‌های تست محور و آزمون محور برای جمع‌بندی زیست‌شناسی

این منابع جمع بندی زیست کنکور، بیشتر برای دانش آموزانی است که به کتاب درسی تسلط نسبتا زیادی دارند و نکات آن برای آنها تکراری است. بنابراین، بهترین کار در زمان جمع بندی حل تست و آزمون های مختلف است. بنابراین، بهترین منابع جمع‌بندی زیست کنکور برای این دسته از دانش آموزان، کتاب های تست و آزمون محور است. البته با توجه به تغییر نظام آموزشی، تست‌های جدید و کنکوری چندان زیادی در دسترس نیست؛ اما با تهیه کتاب‌های تست محور برای جمع‌بندی زیست شناسی، در هر سوال با یک نکته جدید مواجه شده و تمام سوالات کنکور برای شما تکراری می‌شود. در ادامه به معرفی کتاب جمع ‌بندی زیست‌شناسی تست محور می‌پردازیم:

موج آزمون زیست‌ شناسی نشر الگو

بی شک، موج آزمون زیست شناسی نشر الگو یکی از بهترین منابع جمع‌بندی زیست کنکور محسوب می‌شود. این مجموعه در دو جلد به چاپ رسیده؛ جلد اول شامل سوالات چهارگزینه‌ای و جلد دوم به پاسخ سوالات می‌پردازد.  موج آزمون زیست نشرالگو  فصل به فصل، موج آزمون موضوعی، موج آزمون جامع و سوالات طبقه‌بندی شده کنکور از بخش‌های مهم جلد اول هستند؛ که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. مثلا موج آزمون  موضوعی، تمام مطالب مشابه گیاهی، جانوری، انسانی و شکل‌های پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را به طور جداگانه بررسی کرده یا قسمت موج آزمون جامع، سوالات شبیه سازی کنکور را ارائه می‌دهد. یکی از ویژگی‌های خاص موج آزمون زیست نشر الگو، QR code است که شامل ۱۰ ساعت فیلم آموزشی و جزوات کامل است که جمع‌بندی را به حد اعلا می‌رساند.

فصل آزمون زیست‌شناسی خیلی سبز

انتشارات خیلی سبز، نیاز همه دانش‌آموزان در هر زمان را مد نظر گرفته و علاوه بر جمع‌بندی درسنامه محور، با ارائه مجموعه فصل آزمون، بانک سوالات تستی خود را تکمیل کرده است. این کتاب جمع بندی زیست کنکور، شامل ۹۵ آزمون فصلی بوده که کاملا مشابه کنکور سال‌های گذشته می‌باشد. به علاوه، ۷ آزمون موضوعی گیاهی، جانوری، ژنتیکی و… جهت آشنایی با سوالات ترکیبی نیز قرار گرفته‌اند.  شما با مطالعه این مجموعه، با استراتژی‌های طراحان کنکور و نکات تست‌زنی نیز آشنا شده و مدیریت زمان آزمون را یاد می‌گیرید. در انتها هم می‌توانید پاسخ خود را با پاسخنامه بررسی کرده و از نکات مهم و پرکاربرد درسنامه بهره‌مند شوید. بنابراین، سطح تحصیلی بالایی دارید، و به دنبال یکی از بهترین منابع جمع بندی زیست کنکور هستید؛ فصل آزمون خیلی سبز را در نظر داشته باشید.

هزار تست زیست‌شناسی عمارلو نشر دریافت

همانطور که از اسمش پیداست؛ این مجموعه شامل ۱۰۰۰ تست زیست‌شناسی از پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم بوده که در قالب ۲۰ آزمون به همراه پاسخنامه کاملا تشریحی ارائه می‌شود. در این کتاب جمع بندی زیست کنکور، خبری از درسنامه نیست اما نکات مهم و کاربردی در پاسخنامه به چشم می‌خورد. همچنین، سوالات آزمون‌ها کاملا مشابه با سبک کنکور سراسری است؛ و منبع بسیار خوبی برای جمع‌بندی زیست و رفع اشکال به شمار می‌آید. علاوه‌بر بیست آزمون تالیفی، سوالات کنکور ۱۴۰۰ نیز به صورت جداگانه قرار گرفته و پیشنهاد می‌شود که دانش‌آموزان، به چشم یک آزمون نهایی به آن نگاه کرده و با زمان و درصدگیری پیش بروند. با این حال، می‎‌توان گفت کتاب زیست شناسی عمارلو به عنوان یکی از بهترین کتاب زیست کنکور می‌‎تواند یکی از بهترین منابع جمع بندی زیست کنکور باشد؛ که زمان شما را در دوران جمع بندی به خوبی مدیریت می‏کند.

آزمون پلاس زیست‌شناسی گاج

جای کتاب‌های  گاج  در این لیست خالی بود تا اینکه آزمون پلاس پا به میدان کتاب‌های جمع‌بندی زیست گذاشت! این مجموعه از بهترین کتاب های زیست کنکور، نیز رویکردی مشابه فصل آزمون نشر الگو داشته و با ارائه آزمون‌های فصلی، موضوعی، جمع‌بندی و جامع، صفر تا صد مطالب درسی را به صورت پایه به پایه و ترکیبی دوره می‌کند. این کتاب ها در دو جلد ارائه می‏‌شوند؛ حدود ۵۰ آزمون مشابه کنکور در جلد اول این مجموعه قرار گرفته است. همچنین، جلد دوم آزمون پلاس زیست شناسی گاج شامل پاسخ سوالات است و نکات ضروری و پرتکرار را هم در برمی‌گیرد. کتاب های جمع بندی گاج یکی از انتخاب های همیشگی و پر قدمت دانش آموزان برای دوران جمع بندی هستند. با این حال، اگر سبک کتاب های گاج آشنای قدیمی شما است؛ این سری از کتاب های آن نیز می‎تواند بهترین منابع جمع بندی زیست کنکور برای شما باشد.

آزمونیوم زیست‌شناسی مهر و ماه

«آزمون‌هایی برای ۱۰۰%» شعار کتاب آزمونیوم زیست‌شناسی مهروماه است. این کتاب از چهار قسمت تشکیل شده؛ آزمون‌های پایه، آزمون‌های موضوعی، آزمون‌های جامع و پاسخنامه تشریحی. در کتاب جمع بندی زیست شناسی آمونیوم، آزمون‌های پایه، به سوالات فصل به فصل پرداخته و پس از پایان هر کتاب هم، یک آزمون جامع از کل مطالب هر پایه را خواهید داشت. قسمت بعدی، شامل آزمون‌های موضوعی مثل آزمون‌های زیست گیاهی، جانوری، ژنتیکی و… بوده که شما را برای هرنوع سوال ترکیبی آماده می‌کند. پس از همه این‌ها، به آزمون جامع می‌رسید. ۵ سوال ۵۰ سوالی در این بخش قرار دارد که مشابه کنکور سال های ۹۸ تا ۱۴۰۰ است. این بخش می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای شناسایی هر چه بیشتر نقاط ضعف و قدرت شما باشد. در نهایت هم می‌توانید پاسخ درست را از پاسخنامه چک کرده و نکات مهم هر بخش را یادداشت کنید.

نکاتی برای انتخاب  کتاب‌های جمع بندی زیست کنکور

انتخاب منابع مناسب برای جمع بندی زیست شناسی کنکور سراسری، از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به حجم زیاد مطالب و گستردگی این درس، استفاده از کتاب های مناسب می تواند به شما در یافتن بهترین نتیجه در کنکور کمک کند. با این حال، تنها استفاده از کتاب‌های جمع بندی متعدد کافی نیست؛ و لازم است بهترین منابع جمع بندی زیست کنکور را با توجه به شرایط فردی خود انتخاب کنید. در ادامه به چند نکته‎ی کلیدی برای انتخاب کتاب جمع بندی زیست کنکور اشاره می‎کنیم:

  1. اولین قدم در انتخاب کتاب های جمع بندی، شناخت سطح علمی خودتان است. اگر در درس زیست شناسی قوی هستید؛ می توانید به سراغ کتاب های تست محور و چالشی تر بروید. اما اگر در این درس مشکل دارید؛ بهتر است از کتاب های درسنامه محور و پایه ای تر شروع کنید.
  2. در بازار کتاب های کمک آموزشی، تنوع زیادی از کتاب جمع بندی زیست کنکور وجود دارد. سعی کنید کتاب هایی را انتخاب کنید که از سابقه ی خوب و مثبت در بین داوطلبان کنکور برخوردار باشند. می توانید نظرات و تجربیات سایر داوطلبان را در مورد بهترین منابع جمع بندی زیست کنکور در سایت های مختلف و یا از طریق مشاوران تحصیلی جویا شوید.
  3. قبل از خرید کتاب جمع بندی زیست کنکور، حتما به محتوای آن ها به دقت نگاه کنید. کتاب های جمع بندی باید شامل تمام مباحث مهم و کلیدی درس زیست شناسی باشند. همچنین، این کتاب ها باید به گونه ای باشند که مطالب را به طور خلاصه و فشرده به شما ارائه دهند تا بتوانید به راحتی آن ها را مرور کنید.
  4.  یکی از مهم ترین بخش های کتاب های جمع بندی زیست کنکور، تست های آن ها است. تست ها باید از نظر سطح متناسب با کنکور سراسری باشند؛ و همچنین، تنوع خوبی از نظر تیپ سوالات را شامل شوند. به این ترتیب می‏توانید بهترین منابع جمع بندی زیست کنکور را انتخاب کنید.
  5. معلمان و مشاوران تحصیلی که در زمینه ی کنکور فعالیت می کنند، می توانند راهنمایی های ارزشمندی در مورد انتخاب کتاب های جمع بندی زیست به شما ارائه دهند.

حال که با روش های صحیح مطالعه و بهترین منابع جمع بندی زیست کنکور آشنا شدیم؛ لازم است تا یک فروشگاه معتبر را برای خرید آن انتخاب کنیم. بنابراین، اگر کتاب جمع بندی زیست مناسب خود را یافتید؛ بهتر است در اسرع وقت نسبت به تهیه آن اقدام کنید. مجموعه کامل بهترین منابع زیست کنکور را می توانید با تخفیف های ویژه از  فروشگاه کتاب کنکور تهیه نمایید. با خرید از این مجموعه، از تخفیفات ویژه و خدمات ارسال رایگان هم بهره‌مند خواهید شد. به علاوه، امکان خرید عمده کتاب‌های کمک درسی نیز برای شما فراهم شده است. کافی است به طور اینترنتی سفارش خود را ثبت کرده یا از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

پیشنهاد می کنیم برای کم کردن استرس آزمون مفاله کاهش استرس کنکور را مطالعه نمایید.

سخن پایانی

مسئله زیست شناسی در کنکور و اهمیت بالای آن در تعیین رتبه نهایی، مثل روز برای همه ما روشن است. بسیاری از دانش آموزان تنها به دلیل سهل انگاری و استفاده از منابع نامناسب، امیدی در این درس و درصد آن نخواهند داشت. یکی از موارد مهم در مطالعه زیست شناسی، دوران جمع بندی موثر و مفید است. بنابراین، لازم است در این دوران، از بهترین منابع جمع بندی زیست کنکور استفاده شود. ممکن است بهترین کتاب جمع بندی زیست کنکور برای هرکس متفاوت باشد؛ بنابراین بهترین منبع را با توجه به شرایط فردی خود انتخاب و خرید کنید. کتاب کنکور، برای دسترسی راحت، آسان و هر چه سریع‎تر منابع کمک آموزشی در کنار شما است.

دیدگاهتان را بنویسید