پرش به محتوا
جستجو

تلفن کتاب کنکور:

021-66176300

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم؟

یکی از دغدغه هایی که اغلب محصلان و دانش آموزان آن را در سر می پرورانند این است که چگونه طولانی مدت درس بخوانیم که درعین حال خسته نشویم و بازدهی مناسبی از مطالعه خود داشته باشیم. خواب آلودگی، احساس گیجی حین مطالعه و نداشتن تمرکز کافی از مهم ترین مشکلاتی هستند که متوجه این افراد است. ما برای حل این مشکلات راهکارها و تکنیک هایی را در نظر داریم که در ادامه مطلب آن ها را با شما درمیان می گذاریم.

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم؟

خستگی و کسالت در حین درس خواندن یکی از شایع ترین مسائلی است که حین مطالعه و یادگیری مطالب، گریبان گیر دانش آموزان و دانشجویان می شود. این مورد می تواند باعث افت سطح کیفی مطالعه شده که در نهایت نتایج قابل قبولی را برای افراد به همراه ندارد. از آن جایی که نحوه مطالعه و شیوه یادگیری در هر فردی متفاوت از دیگری است، ارائه راهکاری که بتوان نسخه آن را برای همه پیچید کار دشواری است. اما ما تصمیم داریم در ادامه این مطلب از تکنیک ها و ترفندهایی صحبت کنیم که تا حد زیادی می توانند برای شما کارساز و موثر واقع شوند.

مهم ترین نکته ای که پیش از هرچیز بایستی به آن واقف باشید این است که اصل اول در پیاده سازی این راهکارها، اراده و تصمیم قطعی شماست. اینکه واقعا بخواهید تغییر و تحولی در شیوه مطالعه خود ایجاد کرده و با عادات بد و منفی برای همیشه خداحافظی کنید. قطعا که تغییر عادات بد و جایگزین کردن آن ها با عادات موثر و سازنده زمان بر است، اما ارزشش را خواهد داشت.

  1. اولویت بندی در مطالعه مهم ترین اصل

برنامه نداشتن و الویت بندی نکردن دروس، یکی از مهم ترین عوامل برهم زننده نظم در مطالعه بوده و ما را به سرعت خسته می کند. اگر زمان برای شما اهمیت دارد، سعی کنید پیش از شروع مطالعه اولویت بندی درستی داشته باشید. دروس مهم و سخت که مطالعه آن ها احتیاج به انرژی بیشتری دارد را در آغاز برنامه قرار دهید. در صورتی که مطالعه این دروس را به آخرین ساعات روز موکول کنید، به سرعت خسته خواهید شد و قطعا نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت.

  • اصلاح در رژیم غذایی

این موضوع را برای همیشه به خاطر بسپارید که یکی از اصول اولیه برای یادگیری، داشتن ذهن و بدنی سالم است. خستگی در حین مطالعه می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. کمبود ویتامین ها و مواد مغذی در بدن به طرز عجیبی در کاهش انرژی ما نقش دارند. به گونه ای که بعد از گذشت مدت زمانی از روز، بدون هیچ دلیل خاصی احساس خستگی و خواب آلودگی در بدن افزایش پیدا می کند. اگر می خواهید بدانید چگونه طولانی مدت درس بخوانید اما دچار افت انرژی نشوید، حتما رژیم غذایی خود را مجددا بررسی کرده و در صورت نیاز آن را اصلاح کنید.

یک رژیم غذایی اصولی ، کامل و باکیفیت که بتواند انرژی لازم را برای تمام طول روز در بدن و ذهن شما ایجاد کند عبارت است از: انواع ویتامین ها، مواد معدنی و ریزمغذی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها. به این نکته مهم نیز دقت داشته باشید. برای تنظیم قندخون و جلوگیری از افت آن حین مطالعه می توانید از شیرینی جاتی همچون، میوه های خشک طبیعی استفاده کنید. همینطور می توانید در لیست میان وعده خود، استفاده از انواع آجیل و مغز، میوه تازه و سبزیجات را بگنجانید.

  • از ورزش کردن غافل نشوید

مکمل یک رژیم غذایی اصلاح شده، برنامه ورزشی اصولی است. حتما اوقاتی از روز را به حرکات بدنی اختصاص دهید. نیاز نیست حتما به ورزش های سنگین و پرتحرک بپردازید. هدف، فعالیتی است که به واسطه آن، اکسیژن بیشتری به خون رسیده و بدن را از حالت کسالت و خستگی درآورد. ورزش می تواند ذهن شما را بازتر کرده و قدرت یادگیری را دوچندان کند. با استفاده از چند حرکت اصولی و ساده می توانید خستگی را از بدن زدوده و ذهنتان را برای یک مطالعه طولانی مدت آماده کنید. در زمینه ورزش، مهم ترین نکته انتخاب نوع ورزشی است که تصمیم دارید به انجام آن بپردازید. لازم است حتما فعالیتی را انتخاب کنید که با وزن و شرایط بدنی شما هماهنگی داشته باشد.

  • حواشی و مسائل بی اهمیت را کنار بگذارید

بخش مهمی از انرژی موردنیاز شما حین مطالعه، صرف فکر کردن به اموری می شود که کاملا بی اهمیت هستند. در این زمینه باید بتوانید بر ذهن خود کاملا مسلط شوید. افکار بیهوده و اتفاقات و مسائل بی ربط به درس، می توانند بلافاصله ذهن شما را درگیر کرده و انرژی که برای مطالعه ذخیره کرده اید را به سرعت از بین ببرند. سعی کنید زمان مطالعه، تمامی گزینه هایی که موجب حواس پرتی شما می شوند را از خود دور کنید. گوشی موبایل، لپ تاپ، تلویزیون و حتی  گاه کتاب های غیردرسی از عواملی هستند که می توانند برهم زننده مطالعه شما باشند. بنابراین سعی کنید بر روی عوامل پرت کننده حواس مدیریت داشته و روش مقابله کردن با آن ها را فرا بگیرید.

  • تخصیص زمان کافی برای استراحت

وقتی این سوال را از خود می پرسیم که ” چگونه طولانی مدت درس بخوانیم که خسته نشویم؟” منظورمان این نیست که ساعاتی را به صورت پی در پی و بدون لحظه ای توقف در حال مطالعه باشیم. برای بازدهی بیشتر در مطالعه، لازم است برنامه ای هرچند کوتاه برای استراحت در نظر بگیریم. به طور معمول ذهن انسان بعد از گذشت مدت زمان 50 دقیقه از مطالعه، خسته می شود.

این خستگی قطعا در کاهش تمرکز نقش دارد. برای مقابله با این مسئله، لازم است در میانه مطالعه زمانی را به استراحت و تجدید قوا تخصیص دهید. این استراحت می تواند شامل انجام هرکاری که شما به آن علاقه دارید باشد. می توانید در این اوقات چشمانتان را برای چندین لحظه ببندید و ریلکس کنید، می توانید به موزیک موردعلاقه تان گوش کنید، می توانید چیزی میل کنید، می توانید پیاده روی کرده یا قدم بزنید و…

  • در محیطی ساکت مطالعه کنید

داشتن یک مکان مخصوص برای مطالعه جزء واجبات است. برای اینکه بتوانید در طولانی مدت درس بخوانید و کیفیت مطالعه خوبی داشته باشید، حتما بایستی محل مطالعه خود را از قبل آماده کنید. این ثابت بودن محل مطالعه، تاثیر عمیقی در یادگیری شما داشته و علاوه بر این کمک می کند تا زمان مطالعه خود را بدون هیچ گونه مزاحمتی افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *