پرش به محتوا
جستجو

تلفن کتاب کنکور:

021-66176300

نکات تست زنی کنکور

کنکور سراسری یکی از مهم ترین مراحل زندگی هر دانش آموزی است که گذر کردن از آن با موفقیت گاه کمی دشوار است. هر ساله هزاران دانش آموز با رویای قبولی در دانشگاه، اقدام به مطالعه های طولانی مدت کرده و در کلاس های آموزشی مختلف شرکت می کنند. استفاده از منابع گوناگون و بکارگیری تکنیک های تست زنی نیز جزء مهم ترین کارهایی است که در دوره پیش از کنکور به داوطلبین پیشنهاد می شود. از آن جایی که زمان در کنکور نقش بسیار مهمی دارد، تصمیم داریم با ارائه نکات تست زنی کنکور و روش های کسب مهارت در آن، شما را در این مسیر همراهی کنیم.

نکات تست زنی کنکور

لازمه موفقیت در کنکور، استفاده از روش ها و تکنیک هایی است تا بتوان در مدت زمان کوتاهی که برای هر تست در نظر گرفته شده، بهترین عملکرد را داشت. درواقع هدف از توضیحات این بخش، افزایش توانمندی شما در تست زنی درست و سریع به عنوان یک داوطلب کنکور است.

رقابت در این آزمون، بسیار حساس و نزدیک است و حتی یک تست می تواند تاثیر زیادی در رتبه و نتایج نهایی شما داشته باشد. بنابراین آموزش تست زنی و فراگیری مهارت های مربوط به آن می تواند شما را گام ها از رقبایتان جلو بیاندازد. گاهی اوقات افراد بر این باورند که با مطالعه بسیار زیاد در ساعات طولانی می توانند ضعف در تست زنی خود را جبران کنند. البته که مطالعه عمیق و باکیفیت تاثیر زیادی در آموزش مفاهیم و دروس کنکور دارد.

اما تست زنی مبحثی کاملا تخصصی و جداست که بایستی نسبت به فراگیری تکنیک های آن جدی باشید و آن ها را برای آزمون اصلی تمرین کنید. اگر تمایل دارید تا نتایج سال ها تحصیل و تلاش در دوران مدرسه و مطالعه های طولانی مدت را با کسب نتایج عالی از کنکور مشاهده کنید، به شما پیشنهاد می کنیم نکاتی را که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم به دقت مطالعه کرده و آن ها را در دستور کار خود قرار دهید. در ادامه به بررسی مهم ترین نکات تست زنی کنکور می پردازیم.

تقویت نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف

مطالعه درسی شما و همچنین مراحل تست زنی بایستی از ابتدا به گونه ای برنامه ریزی شوند که هدف نهایی، شناسایی نقاط ضعف و نقاط قوت شما باشد. شما در حین یادگیری مطالب درسی بایستی بتوانید مشکلات و ضعف های خود را در برخی موضوعات به درستی تشخیص دهید. همچنین بعد از پایان آزمون های آزمایشی به صورت دقیق تست های خود را مورد بررسی قرار دهید. به این صورت می توانید نقاط ضعف خود را بهبود بخشیده و در جهت تقویت نقاط قوت خود گام بردارید.

تمرین مدیریت زمان

آزمون های آزمایشی بهترین موقعیت برای تمرین مدیریت زمان هستند. شما با هر بار شرکت در آزمون های آزمایشی موسسات مختلف می توانید این زمانبندی را بهتر و بهتر کنید. دقت کنید که در چه دروسی زمان بیشتری از شما گرفته می شود و برای کدام یک از دروس با سرعت بیشتری تست می زنید. بایستی یک تعادل و توازن بین این زمان ها ایجاد کنید تا در آزمون اصلی بتوانید زمان کافی برای تمامی سوالات اختصاص دهید. این نکته را نیز همواره در نظر داشته باشید که برای موفقیت در تست زنی تنها معیار و ملاک سرعت نیست و بایستی سوالات را به طور صحیح جواب دهید.

روخوانی روزنامه وار از روی سوالات

یکی از کارهایی که می توانید برای بهبود زمانبندی در تست زنی انجام دهید، مطالعه روزنامه وار از روی سوالات است. این کار باعث می شود یک دید کلی از سوالات داشته باشید و اول به سراغ پرسش هایی بروید که پاسخ به آن ها آسان تر است. زدن تست های آسان تر کمک می کند تا با روحیه و قدرت بیشتری به سراغ سوالات سخت بروید. وقت گذاشتن زیاد بر روی سوالات سخت علاوه بر هدر دادن زمان، شما را دچار اضطراب خواهد کرد و این اصلا برای شما اتفاق خوبی نیست. در پایان تست زنی، در صورتی که زمان اضافی دراختیار داشتید، حتما سوالاتی که از پاسخ آن ها مطمئن نیستید را بررسی و مرور کنید.

استفاده از تکنیک ضربدر منها

یکی از بهترین نکات تست زنی کنکور این است که به کمک نشانه ها و علائم ضربدر و منها، سوالات و چگونگی جواب دادن به آن ها را مشخص کنید. این تکنیک تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از سردرگمی شما دارد و استرس را نیز تا حد زیادی کاهش می دهد. روش کار به این صورت است که در کنار سوالاتی که پاسخ دادن به آن ها به هیچ عنوان برای شما امکان پذیر نیست علامت (-) گذاشته و در کنار سوالاتی که نسبت به درست بودن پاسخ آن ها تردید دارید علامت (×) بگذارید.

تست های ضریب دار

از دیگر نکات تست زنی کنکور توجه جدی به تست های ضریب دار است. برای اینکه بتوانید روی این تست ها بررسی دقیق تری داشته باشید، بهتر است تمامی تست ها را به پایان رسانده و بعد از اتمام سوالات و در صورت داشتن وقت اضافه به این سوالات برگردید. در واقع اولویت در وقت اضافه شما، پاسخ به سوالات ضریب دار است. اما باز هم این نکته را یادآوری می کنیم که صرفا تست زدن هدف ما نیست. اطمینان از درست بودن پاسخ نیز شرط لازم است.

در تله طراحان سوال گرفتار نشوید

همه موارد مهمی که درخصوص نکات تست زنی کنکور وجود دارند، مربوط به سطح علمی شما نیست. گاه تست زنی در کنکور هوشمندی و آگاهی بالایی می طلبد. طراحان سوال کنکور در مواردی برای سخت تر کردن کار داوطلبین، چند سوال سخت را به طور متوالی و پشت سر هم استفاده می کنند. اینجاست که شما بایستی به اضطراب خود غلبه کرده و با آرامش کامل به زدن سایر تست ها مشغول شوید.

سرعت عمل داشته باشید

تلاش کنید پاسخ به تست های هر درس را کمی زودتر از مدت زمانی که برای آن در نظر گرفته شده به پایان برسانید. با داشتن سرعت عمل اشراف بیشتری به سوالات خواهید داشت و می توانید با وقت اضافه خود به سراغ سوالات مهم بروید. از هدر دادن زمان، تعلل کردن یا توجه به محیط اطراف خود بپرهیزید و تمام تمرکز خود را معطوف به آزمون کنید.

دقت، از مهم ترین نکات تست زنی کنکور

هیچوقت دقت را فدای سرعت عمل نکنید. هدف ما از ارائه نکات تست زنی کنکور، کسب نتیجه و رتبه بهتر است. نه اینکه فقط با افزایش سرعت عمل تست بیشتری بزنیم. تست ها در صورت پاسخ داده شدن بایستی کاملا درست باشند یا حداقل درصد زیادی را احتمال دهید که پاسخ درستی برای آن ها ثبت کرده اید. بنابراین تمام تلاش خود را بکنید که صورت هر سوال را با دقت کامل خوانده و با دقت نیز جواب دهید. به این شکل احتمال بروز اشتباه و پاسخ غلط به حداقل ممکن می رسد.

در تست ها به افعال دقت داشته باشید

بسیاری از داوطلبین کنکور در تله افعالی همچون؛ درست است، نادرست است، می باشد، نمی باشد، می شود، نمی شود و… می افتند و به دلیل بی دقتی امتیاز یک سوال ساده را از دست می دهند. بنابراین بهتر است تست هایی از این دست را با هوشیاری و دقت پاسخ دهید.

عجله نکنید

شاید فکر کنید این مورد با تکنیک سرعت عمل در تست زنی مغایرت داشته باشد. البته که داشتن سرعت عمل در تست زنی کنکور بسیار مهم است و نقشی حیاتی در موفقیت شما دارد. اما سرعت عمل به منزله این نیست که با عجله کردن افراطی از پاسخ دادن درست به سوالات باز بمانید یا دچار دست پاچگی شده و آزمون خود را خراب کنید. سعی کنید در عین حال که آرامش درونی خود را حفظ می کنید، تست ها را در مدت زمان مشخص به پایان برسانید.

مطالعه دقیق سوالات و حذف سوالات بسیار سخت

آن دسته از سوالاتی را که به هیچ عنوان تمایل به پاسخ آن ها ندارید و یا فکر می کنید پاسخ دادن به آن ها به احتمال زیاد شما را به اشتباه خواهد کشاند، از دایره تست ها حذف کنید. می توانید با خط کشیدن کامل روی صورت سوال مطمئن شوید که دیگر هیچوقت برای پاسخ دادن به سراغ آن ها نمی روید. حتی در وقت اضافه.

دقت به اعداد در پاسخ به گزینه ها

یکی از اشتباهات رایجی که درصد زیادی از داوطلبین کنکور مرتکب آن می شوند، اشتباه کردن اعداد به کار رفته در گزینه هاست. این یعنی، داوطلب پاسخ صحیح سوال را بدست آورده و متاسفانه به دلیل بی دقتی عدد پاسخ را با شماره گزینه اشتباه می گیرد. به عنوان مثال پاسخ شما به سوال عدد 3 است که این عدد در گزینه 4 قرار دارد. حال با زدن گزینه 3 به جای گزینه 4 شما امتیاز یک تست را به کل از دست می دهید.

پاسخ هر تست را همزمان وارد پاسخ نامه کنید

این که پاسخ صحیح تمام سوالات را در دفترچه سوالات علامت بزنید و انتقال پاسخ ها به دفترچه پاسخ نامه را به انتهای کار بسپارید بزرگ ترین اشتباهی است که می توانید انجام دهید. ممکن است زمان شما به پایان رسیده و دیگر فرصت واردکردن پاسخ ها را نداشته باشید. حتما بعد از زدن تست هر سوال، پاسخ آن را در پاسخ نامه ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *