مکالمه آنلاین با پشتیبانی کتاب کنکور
مقالات کتاب کنکور, نحوه ی مطالعه و تست زنی

بهترین تکنیک تست زنی حرفه ای + چگونه با دقت بیشتری تست بزنیم؟

انواع تکنیک های تست زنی در کنکور

تکنیک تست زنی، یک مسئله مهم برای استفاده از معلومات درسی و موفقیت در کنکور سراسری است. مسائل و موارد بسیاری وجود دارد؛ که برای موفقیت در کنکور باید در نظر گرفت و به خوبی اجرا کرد. قطعا برای شرکت در کنکور و آزمون‎‌های آزمایشی نیز، به تسلط کامل و کافی بر مطالب و کتاب‌های درسی نیاز داریم. اما، در صورت عدم وجود دقت در تست زنی، به‌طور حتم نمی‌‎توان از معلومات خود برای پاسخگویی به سوالات استفاده کرد. با این حال، تست زنی دقیق یک ابزار مهم برای رویارویی با سوالات کنکور است.

اگر تا به حال، تنها در یک آزمون آزمایشی و یا حتی کنکور شرکت کرده باشید؛ قطعا شما هم به دنبال تکنیک‌های تست زنی هوشمندانه خواهید بود. این تکنینک ها، به شما کمک می‎‌‌‌کند در مدت زمان کوتاه‌تری به سوالات سخت و آسان پاسخ داده، و زمان خود را در طول آزمون مدیریت کنید. اما بهترین تکنیک تست زنی در کنکور چه تکنیکی است؟ بسیاری از دانش آموزان، زمان بسیاری را صرف رسیدن به پاسخ و راه حل برای این سوال هستند. اگر شما هم به مطالب درسی خود به صورت کامل مسلط هستید؛ و فکر می‎‌‌کنید تراز پایین شما به علت نداشتن تکنیک تست زنی خاص در کنکور است؛ با این مقاله از کتاب کنکور همراه باشید. در این مطلب، قصد داریم به بررسی انواع روش تست زنی، و بهترین تکنیک های تست زنی در کنکور می‌‎پردازیم.

شاید شما هم در اطرافتان دانش‌آموزهای بسیار باهوشی را با معدل‌های بالا دیده باشید؛ که نتایج کنکور آن‎ها چندان رضایت‌بخش نیست! به نظر شما دلیل این موضوع چه می‌‎تواند باشد؟ بسیاری از دانش‌آموزان، عملکرد بسیار بالایی در امتحانات نهایی و آزمون‎های مدرسه دارند؛ اما به رتبه های خوبی در کنکور و آزمون‎های آزمایشی دست پیدا نمی‌‎کنند.

یکی از مواردی که به این دانش آموزان، اجازه دست یابی به رتبه های بالا در کنکور را نمی‎دهد؛ عدم مهارت به تکنیک تست زنی در کنکور است. بله! این مهارت به قدری مهم است، که اگر حتی کتاب های درسی را نیز قورت داده باشید؛ در صورت عدم استفاده از تکنیک های تست زنی هوشمندانه، فرصت‌هایتان را از دست خواهید داد.

به‌طور کلی، تکنیک تست‌ زنی در کنکور و دقت در تست زنی مجموعه‌ای از روش‌ها و راهکارها است که به داوطلبان کمک می‌کند تا در زمان محدود آزمون، به بیشترین تعداد سوالات پاسخ صحیح دهند و در نهایت، رتبه بهتری کسب کنند. این تکنیک‌ها بر پایه شناخت ساختار سوالات تستی، مدیریت زمان، افزایش سرعت و دقت، و غلبه بر اضطراب امتحان بنا شده‌اند. با این حال، می‎‌‌بینید که این تکنیک های هوشمندانه مهم‎ترین چیزی است که برای حاضر شدن سر جلسه به آن نیاز دارید. در ادامه، به معرفی انواع روش تست زنی و بررسی تکنیک‌های تست زنی هوشمندانه می‎‌‌پردازیم. همچنین لازم به ذکر است که در فروشگاه کتاب کنکور انواع مختلف کتاب تست در زمینه کتاب کنکور تجربی و سایر آزمون ها در دسترس است و می توانید به راحتی همراه با تخفیف بالا و ارسال رایگان تهیه نمایید.

تکنیک تست زنی کنکور

انواع تکنیک های تست زنی در کنکور

تکنیک اول؛ مدیریت زمان را جدی بگیرید!

اولین و مهم ترین تکنیک تست زنی، مدیریت زمان  در کنکور است. چرا که  شما برای هر سوال مدت زمان خاصی وقت دارید تا به پاسخ صحیح برسید. بنابراین بسیار مهم است که به حدی از توانمندی و دقت در تست زنی رسیده باشید که بتوانید؛ این زمان را به درستی مدیریت و از آن استفاده کنید. آزمون های آزمایشی می توانند در این زمینه به شما کمک بسیاری کنند. با شرکت در این آزمون ها می توانید زمان لازم برای هر تست را مشخص کرده و خود را موظف کنید که در همان زمان به سوالات پاسخ دهید. تمرین و تکرار زیاد در این مورد، مهارت شما را برای تست زنی دقیق و سریع کنکور تقویت می کند.

یکی از تکنیک های تست زنی هوشمندانه که بسیاری از داوطلبین کنکور انجام می دهند، تکنیک ساده به دشوار است. در این تکنیک شما در ابتدا اقدام به پاسخ سوالاتی می کنید که جواب دادن به آن ها آسان تر از دیگر سوالات است. این کار هم از اتلاف زمان جلوگیری می کند و هم باعث افزایش اعتماد بنفستان می شود. با این تکنیک، ذهن شما نه تنها خسته نمی شود، بلکه برای شروع تست زنی های سخت نیز آمادگی پیدا می کند.

تکنیک دوم؛ سوالات را علامت گذاری کنید.

این تکنیک تست زنی هوشمندانه، به شما کمک می کند تا نسبت به سوالات یک دید کلی داشته باشید. با علامت گذاشتن و مشخص کردن سوالات سخت، می‌توانید پاسخ به آن ها را به زمانی موکول کنید که وقت اضافه داشته باشید. دسته‌بندی و نشانه گذاری سوالات هم می تواند کاملا سلیقه ای انجام شود. به عنوان مثال؛ می توانید سوالات بسیار سخت که تصور می کنید توانایی حل آن ها را ندارید را با علامت منفی مشخص کنید؛ و سوالاتی که نیازمند فکر کردن هستند و یا در جواب نهایی آن ها شک و تردید دارید را با علامت ضربدر مشخص کنید. تکنیک دسته بندی سوالات به شما کمک می کند تا از استرستان کاسته و تست زنی دقیق را داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید با تکنیک های کاهش استرس آشنا شوید، مقاله کاهش استرس کنکور را نیز مطالعه نمایید.

انواع تکنیک های تست زنی در کنکور

تکنیک سوم؛ حذف گزینه اشتباه!

یکی از انواع روش تست زنی، حذف گزینه اشتباه است. این تکنیک تاثیر زیادی در جلوگیری از اتلاف زمان و دقت در تست زنی شما دارد. با حذف گزینه های اشتباه می توانید تمرکز بیشتری روی دیگر گزینه‌ها داشته و زودتر به جواب سوالات برسید. برای تقویت مهارت این تکنیک تست زنی هوشمندانه؛ می‌توانید از آزمون های سال‌های گذشته استفاده کنید. این آزمون ها در بسیاری موارد گزینه های غلط را به شما نشان می دهند. اگر بتوانید هر آزمون آزمایشی را به طور دقیق و کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید، قطعا بهتر می‌توانید در آزمون سراسری گزینه‌های اشتباه را تشخیص دهید.

تکنیک چهارم؛ هدف گذاری هوشمند برای پاسخ به سوالات

هر چه اشراف بیشتری روی توانمندی‌ها و مهارت‌های تست زنی خود داشته باشید، قطعا بهتر می‌توانید از پس آزمون سراسری برآیید. تکنیک هدف‌گذاری به شما می‌گوید که پیش از ورود به آزمون سراسری، به طور دقیق مشخص کنید که روی چه مفاهیم و مطالب درسی تسلط کامل دارید و چه مباحثی را نمی‌توانید تست بزنید. گاهی اوقات شما یک مبحث درسی را به‌طور کل حذف کرده و در تمام طول سال از مطالعه آن خودداری کرده اید. بنابراین در آزمون هم نیازی به وقت گذاشتن روی تست‌های این مباحث نیست. پس تعیین هدف برای پاسخ به سوالات بسیار مهم است. همچنین می‌توانید برای خود مشخص کنید که از 10 سوال یک مبحث به چند سوال آن حداقل می‌بایست جواب دهید تا به رتبه دلخواهتان برسید.

تکنیک پنجم؛ سوالات را با دقت بالا بخوانید.

یکی از انواع تکنیک تست زنی در کنکور و همچنین دقت در تست زنی، توجه و دقت بالا به سوالات است. شاید شما هم این جمله معروف را شنیده‌اید؛ که فهمیدن سوال نیمی از جواب است. بنابراین، اگر شما به دقت سوالات را بخوانید و آن را درک کنید، قطعا به پاسخ صحیح خواهید رسید. با این‌حال، یکی از بهترین تکنیک‌های تست زنی در کنکور، رسیدن به درک و فهم بالا سوالات پیش روی شما است. خواندن دقیق سوالات کنکور، یکی از پایه‌ای‌ترین تکنیک‌ها و نکات مهم تست زنی کنکور است که به داوطلبان کمک می‌کند تا به‌طور کامل منظور سوال را درک کرده و با ذهنی روشن به حل آن بپردازند. این امر در نهایت منجر به افزایش دقت و سرعت در تست زنی و در نتیجه کسب رتبه بهتر در کنکور می‌شود. با این‌حال، می‎‌‌توانید از روش زیر به عنوان تکنیک تست زنی دقیق در کنکور استفاده کنید؛ و دقت در تست زنی را بالا ببرید.

  1.  قبل از شروع به خواندن سوال، چند ثانیه مکث کنید؛ این کار به شما کمک می‌کند تا ذهنتان را متمرکز کنید.
  2. کل سوال را به طور کامل و با دقت بخوانید؛ به تمام کلمات و عبارات، حتی نکات تست زنی کنکور ظریف و به ظاهر بی‌اهمیت، توجه کنید.
  3. به دنبال کلمات کلیدی باشید؛ کلمات کلیدی، سرنخ‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا منظور سوال را بهتر درک کنید.
  4. سوال را تجزیه و تحلیل کنید؛ از خود بپرسید که سوال از شما چه می‌خواهد. آیا از شما می‌خواهد که چیزی را به خاطر بسپارید؟
  5. به تمام گزینه‌ها با دقت توجه کنید؛ حتی اگر فکر می‌کنید که به پاسخ صحیح رسیده‌اید، قبل از انتخاب نهایی، تمام گزینه‌ها را به دقت بررسی کنید.
  6. اگر از صحت پاسخ خود مطمئن نیستید، بهتر است آن سوال را علامت‌گذاری کنید و بعداً به آن برگردید.

تکنیک ششم؛ در دام تشابه پاسخ تست نیافتید!

یکی از تکنیک‌های تست زنی هوشمندانه در کنکور؛ این است که در مقابل تشابه پاسخ ها هوشیارانه عمل کنید. این تکنیک تست زنی، می‎‌‌تواند در مواجهه با بسیاری از اشتباهات که ممکن است مرتکب آن شوید؛ از شما محافظت می‎کند. اما این دست یابی به این تکنیک و دقت در تست زنی چگونه اتفاق می‎افتد؟ در آزمون‌های تستی و کنکور سراسری، گاه با گزینه‌هایی روبرو می‌شویم؛ که در ظاهر شبیه به یکدیگر بوده و هر کدام بخش‌هایی از حقیقت را بیان می‌کنند. این امر می‌تواند داوطلبان را دچار سردرگمی و تردید در انتخاب پاسخ صحیح نماید. برای غلبه بر این تله و انتخاب دقیق‌ترین گزینه، می‌توان از تکنیک “در دام تشابه پاسخ تست نیافتید!” استفاده کرد.

نحوه اجرای این تکنیک تست زنی در کنکور

  • پس از خواندن دقیق سوال و درک کامل منظور آن، به تمام گزینه‌ها با دقت توجه کنید.
  • گزینه‌هایی را که به طور واضح با پاسخ صحیح مطابقت ندارند، حذف کنید.
  • بر روی گزینه‌های باقی‌مانده تمرکز کنید و به دنبال تفاوت‌های ظریف بین آنها باشید.
  • به یاد داشته باشید که گاهی اوقات، گزینه‌های نادرست می‌توانند بسیار شبیه به پاسخ صحیح باشند.
  • برای انتخاب گزینه نهایی، به دنبال جزئیاتی باشید که گزینه صحیح را از سایر گزینه‌ها متمایز می‌کند.

تکنیک هفتم؛ پاسخ دهی به سوالات به ترتیب دفترچه

سعی نکنید ابتدا تمامی سوالات دفترچه را خوانده و سپس اقدام به پاسخ دادن آن ها کنید. دیدن دیگر سوالات پیش از موعد می‌تواند شما را دچار استرس کند. بهتر است متن هر سوال را در زمان مورد نظر خودش مطالعه کنید. با توجه به این نکات مهم در تست زنی می توانید موفقیت خود در آزمون را رقم بزنید.

تکنیک هشتم: پاسخ سوالات سریع به پاسخنامه وارد کنید.

یکی دیگر از انواع تکنیک تست زنی در کنکور، پاسخ سریع به سوالات است. بنابراین، هیچگاه پاسخ سریع به سوالات را به لحظه‌های پایانی آزمون موکول نکنید. این کار ریسک بالایی دارد؛ و ممکن است در مدیریت زمان خود به مشکل خورده و نتوانید به سوالات پاسخ دهید. از طرفی، استرس در از دست دادن زمان نیز می‌‎تواند درست یا غلط بودن پاسخ‎ها را تحت تاثیر قرار دهد. با این‌حال، بنا بر تکنیک های تست زنی هوشمندانه، لازم است تا سریعا پس از رسیدن به پاسخ صحیح، آن را به دقت وارد پاسخ‎نامه کنید. توجه کنید؛ اگر نسبت به صحیح بودن پاسخ خود مطمئن هستید؛ از این تکنیک استفاده کنید. در غیر این صورت و مواجهه با سوالاتی که مرددتان می‎کند، باید تکنیک‌های پیشین را به کار بگیرید.

پیشنهاد می کنیم مقاله استراحت در کنکور را نیز مطالعه نمایید.

تکنیک نهم؛ در برابر تست های طولانی شجاع باشید!

یکی از بهترین تکنیک‌های تست زنی در کنکور، شجاعت در مقابل پاسخگویی به سوالات و تست‌های طولانی است. بسیاری از داوطلبان، هنگام روبه رویی با تست‌های طولانی، تمرکز خود را از دست داده و از پاسخ دادن به آن می‌‎ترسند. یکی از انواع روش‌های تست زنی، این است که در مواجهه با این سوالات نفس عمیقی کشیده؛ و حوصله کنید. در عین حالی که باید زمان خود را مدیریت کنید؛ این سوالات را به بخش‌های کوچکتر تبدیل کرده و سعی کنید آن را بفهمید. با استفاده از این تکنیک تست زنی، قطعا سوال پیش رو برای شما راحت خواهد شد. بسیاری از این تست ها ساده بوده و رسیدن به پاسخ برای آن‎ها راحت است. با این حال، تنها کافی است که سوال را به خوبی بفهمید و بهترین گزینه را برای پاسخ دادن به آن انتخاب کنید.

تکنیک دهم؛ روش تست زنی برای سوالات ریاضی و محاسباتی

یک تکنیک تست زنی دیگر که بسیار اهمیت دارد؛ این است که در پاسخ به سوالات محاسباتی، مراقب تله های طراحان سوال باشید. بنابراین، برای پاسخ به این سوالات لازم است تا دقت در تست زنی خود را با تمرین و تکرار زیاد بالا ببرید. در برخی از دروس محاسباتی به ویژه درس ریاضی این امکان وجود دارد که طراحان سوال با کمی بازی با اعداد و ارقام شما را سردرگم کرده و به اشتباه بیاندازند.  بنابراین با تکنیک‌های تست زنی دقیق، سعی کنید به هیچ عنوان در تله شباهت اعداد و ارقام نیفتید. به عنوان مثال گاهی پاسخ تست عدد ۴ است، حال این عدد ۴ در گزینه شماره ۳ جای گرفته است. در صورتی که داوطلب بی دقتی کند، به جای اینکه گزینه ۳ را به عنوان پاسخ در دفترچه پاسخنامه وارد کند، گزینه ۴ را وارد می کند و بر این باور است که گزینه صحیح را انتخاب کرده است.

تکنیک یازدهم؛ آرامش خود را حفظ کنید!

کنکور سراسری آزمونی مهم و سرنوشت‌ساز است که می‌تواند استرس و اضطراب زیادی را برای داوطلبان به همراه داشته باشد. این اضطراب می‌تواند تمرکز و عملکرد شما را در حین آزمون مختل کند و مانع از پاسخگویی درست به سوالات شود. بنابراین، حفظ آرامش در طول کنکور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و یکی از بهترین تکنیکهای تست زنی در کنکور است. در ادامه چند تکنیک تست زنی برای غلبه بر استرس و اضطراب و حفظ آرامش در حین آزمون ارائه می‌شود:

  • اگر احساس اضطراب کردید، چند نفس عمیق از طریق بینی بکشید و به آرامی از طریق دهان بازدم کنید. این کار به آرامش عضلات شما و کاهش ضربان قلبتان کمک می‌کند.
  • به جای فکر کردن به زمان باقی‌مانده یا نگران شدن از سوالات دشوار، فقط بر روی سوالی که در حال حل آن هستید تمرکز کنید.
  • اگر سوالی را نمی‌دانید، به جای هدر دادن وقت، آن را علامت‌گذاری کنید و بعداً به سراغ آن برگردید.
  • معمولاً اولین حدسی که به ذهنتان می‌رسد درست‌ترین پاسخ است.
  • در طول آزمون به طور مرتب آب بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند و تمرکزتان حفظ شود.
  • هر چند وقت یکبار از جای خود بلند شوید و کمی راه بروید. این کار به گردش خون شما کمک می‌کند و به شما احساس شادابی می‌دهد.
  • به خودتان بگویید که می‌توانید از پس این کار بربیایید و به بهترین نحو به سوالات پاسخ دهید.

تکنیک دوازدهم؛ با مدیریت زمان به سوالات ضریب دار برگردید.

یکی از تکنیکهای مهمی که پیش از رفتن سر جلسه کنکور باید به خوبی یاد گرفته و تمرین کرده باشید؛ تکنیک تست زنی با مدیریت زمان است. مدیریت زمان حین آزمون، می‌‎تواند به افزایش اعتماد به نفس شما در طول آزمون کمک کند. حال، یکی از مزایای مدیریت زمان در طول آزمون این است که شما می‎توانید تست زنی دقیق داشته و از مدت زمانی که تا انتهای آزمون باقی مانده استفاده کنید. با این حال، توجه کنید که این زمان اضافه می‎تواند زمان شانس یا زمانی برای ارتکاب اشتباه شما باشد. یکی از بهترین تکنیک های تست زنی هوشمندانه در کنکور، این است که در این زمان باقی مانده سراغ سوالاتی که ضریب بیشتری دارند بروید.

اگر پیش از این، از تکنیک تست زنی با نشانه گذاری سوالات استفاده کرده باشید؛ می‎دانید که باید سراغ چه سوالاتی بروید. روی پاسخ به این سوالات تمرکز کنید؛ و در صورتی که نسبت به جواب خود مطمئن هستید آن را به پاسخنامه منتقل کنید.

تکنیک آخر؛ از مکث و تعلل بپرهیزید.

به هیچ عنوان در پاسخ دادن به سوالات تعلل نکنید. سعی کنید هر سوال را زودتر از زمان مشخص شده پاسخ دهید و در طول پاسخ دهی سعی کنید حواستان را متمرکز روی آزمون کنید و به محیط اطراف توجهی نداشته باشید. هر گونه مکث یا تعلل می‌تواند شما را از رسیدن به هدف دور کند. با تهیه هر کدام از کتاب های تست آزمون سراسری از قبیل کتاب کنکور انسانی و یا سایر رشته ها، بیشتر می توانید با این تکنیک ها آشنا شوید.

سخن پایانی

تمرین و تکرار در مطالعه و تست زنی پیش از کنکور، می‎تواند از بهترین تمرین های شما برای رسیدن به تکنیک های تست زنی در کنکور باشد. در آزمون‎های آزمایشی خود، از انواع روش های تست زنی دقیق استفاده کنید؛ این کار به شما کمک می‌کند تا در جلسه کنکور نیز این تکنیک و ترفندها را به یاد داشته و از آن‎ها استفاده کنید. در این مقاله، سعی کردیم به بهترین تکنیک های تست زنی هوشمندانه در کنکور بپردازیم؛ تا کمی از استرس شما را برای شرکت در کنکور کاسته باشیم. در نهایت، اگر شما هم تکنیک منحصر به فردی دارید که در آزمون های خود از آن استفاده می‌‎کنید؛ با ما و دیگر همراهان کتاب کنکور در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید