پرش به محتوا
جستجو

تلفن کتاب کنکور:

021-66176300

روش صحیح خلاصه نویسی، آیا خلاصه نویسی برای کنکور لازم است؟

بهترین روش خلاصه نویسی برای کنکور

خب، دوستان عزیز! بیاید یکم در مورد خلاصه نویسی صحبت کنیم. اگر موقع درس خوندن احساس کردید که همه چیز از یادتون رفته و خیلی از این موضوع ناراحتید، این مقاله ی مربوط به خلاصه نویسی میتونه بهتون کمک کنه. توی این مقاله به صورت کامل توضیح دادیم که چه جوری یک خلاصه ی خوب از دروس تهیه کنید تا بتونید موقع جمع بندی و آزمون های پایانی سال ازشون استفاده کنید.

چرا برای دانش آموزان کنکوری خلاصه نویسی سخته ؟

موقع مطالعه ممکنه احساس کنید که هرچیزی که خوندید خیلی مهم بوده و نمی‌تونید ازش عبور کنید. اینجاست که خلاصه نویسی به کمکتون میاد. حالا بیاین ببینیم چطور میشه به راحتی یه خلاصه مفید و مختصر از درس ها درست کرد. اول از همه، باید بدونید که خلاصه نویسی یه هنره. این هنر، نیاز به مهارت در تفکیک مهم و غیرمهم داره. برای شروع، باید از  خودتون بپرسید: این چه مطلبیه که واقعاً باید توی خلاصه باشه؟ به عبارت دیگه، مهمترین نکته در خلاصه نویسی اینه که مطالب مهم رو جدا کنید. نیازی نیست همه چیز رو توی خلاصه بنویسید. اگر یک مطلب خیلی مهمه، حتماً توی خلاصه قرار بدید. اما اگر که یک مطلب کم اهمیته، میتونید ازش عبور کنید.

یکی از مشکلاتی که ممکنه موقع خلاصه نویسی پیش بیاد، اینه که شاید تمام مطالب به یادتون بیاد و خیلی طولانی بشه. برای حل این مشکل، بهتره همیشه یک سوال اصلی تو ذهنتون داشته باشید: این مطلب چه اطلاعات مهمی رو به من می‌ده؟ با این تکنیک‌ها میتونید به راحتی خودتون رو از دردسر خلاصه نویسی نجات بدید. هر چند وقت یکبار یک نگاه به خلاصه‌هاتون بندازید و مطمئن بشید که همه چیز به درستی داره پیش میره.

توجه به نکات کلیدی یک اصل مهم در خلاصه نویسی کنکور

وقتی به خلاصه‌نویسی فکر می‌کنیم، مثل این می‌مونه که داریم یک نقاشی زیبا و جذاب از یک منظره زیبا و پرهیجان می‌کشیم. هرچیزی رو که دیدیم و تجربه کردیم رو باید با دقت و حوصله کمی تداعی کنیم. بنابراین، اولین قدم اینه که به کلمات کلیدی و مهم دقت کنیم. مثل یه هنرمند حرفه‌ای که همش نگاهش به جزئیات کارش هست، ما هم باید به جزئیات مهم و اساسی مطلب توجه کنیم.

یادتون باشه که زمان خلاصه نویسی کنکور از ابزارهای مختلف هم می‌تونید استفاده کنید. مثلا از جداول یا نمودارها برای بهتر نشون دادن اطلاعات، یا از کلمات اختصاری که براتون معنا داره. وقتی که خلاصه می‌نویسید، همیشه از خودتون یک سوال بپرسید: “اگه بخوام این مطلب رو دوباره بخونم، چه چیزهایی برام مهم می‌شه؟” اینکه توانایی داشته باشید تو چند ماه یا حتی سال‌ها بعد از مطالعه مجدد، همون اطلاعات مهم رو با مرور خلاصه هاتون به یاد بیارید، یک شاهکاره.

بهترین روش خلاصه نویسی درس ریاضی

اولین قدم مهم اینه که مطالعه و تست‌زنی یک مبحث را به صورت کامل انجام بدی. بهتره اول مثلاً توی مبحث توابع، همه چیزو کاملاً بخونی و یه تست بزنی. حتی میتونی یه نگاهی هم به کتاب درسی بندازی. بعد از همه اینا، بری سراغ خلاصه‌نویسی ریاضی. بهترین راه برای خلاصه‌نویسی درس ریاضی اینه که فرمول‌های اصلی و مهم رو یادداشت کنی. البته نیازی نیست روش اثبات فرمول رو بنویسی، مگه اینکه با نوشتن روش اثبات بهتر یاد بگیری. بعد از هر فرمول، می‌تونی یه مثال کوچیک هم براش یادداشت کنی تا یادت بمونه این فرمول برای حل چه مدل سوالاتی به کارت میاد.

یه ایده خوب در مورد خلاصه نویسی ریاضی اینه که بعد از خلاصه‌نویسی، چند تا سوال برگزیده از آزمون‌های آزمایشی رو بنویسی. اینجوری می‌تونی مفاهیمت رو خیلی بهتر جا بندازی و ازشون استفاده کنی.

بهترین روش خلاصه نویسی درس زیست شناسی

درس زیست شناسی واقعاً یک ماجراجویی پیچیده است! اگر به سوالات اخیر این درس توی کنکور سراسری نگاه بندازید، حتماً متوجه می‌شوید که سازندگان سوالات، روی جزئیات خیلی تمرکز کردن. همه ما خوب میدونیم که هر یک از صفحات درس زیست شناسی، مثل یک داستان طولانی از جزئیات پر می‌باشد.  پس به نظر میاد خلاصه نویسی برای درس زیست چندان جا ندارد! به جاش می‌توانید از ابزارهایی مانند خط کشیدن زیر مطالب اصلی، هایلایت کردن یا حتی حاشیه نویسی برای یادداشت‌های مهم استفاده کنید. به عبارت دیگه درس زیست انقد نکات ریز و جزیی داره که نمیشه همش رو نوشت. البته، ایجاد جدول یا نمودار درختی برای سازماندهی اطلاعات درس زیست می تونه کمک زیادی کند، اما نباید به عنوان منبع اصلی برای مرور مطالب تذلقی بشه. همیشه به یاد داشته باشید که مرور متن درس زیست بسیار حائز اهمیت است و هر بار لازم شد باید به متن اصلی رجوع کنی.

بهترین روش خلاصه نویسی درس شیمی

شیمی یکم سخته، اما بریم خیالتون و راحت کنیم! برای خلاصه نویسی درس شیمی، اون قسمت هایی رو که حفظی هستن توصیه می کنیم بیخیال بشید و خلاصه نویسی نکنید چون فایده ی زیادی نداره! اما برای مسائل و استوکیومتری، میشه از روش خلاصه نویسی درسای ریاضی و فیزیک استفاده کنیم. یعنی مثل اون دو دیگه، نکته ها و فرمول های مهم رو به همراه مورد استفاده شون یادداشت کنیم. کتاب حفظیات شیمی لقمه مهروماه یکی از کتاب هایی هست که حالت خلاصه و مرور این درس رو داره.

بهترین روش خلاصه نویسی درس فیزیک

درس فیزیک یعنی یه مقدار ریاضی و یه مقدار مفهومی! برای خلاصه نویسی درس فیزیک، فرمول هایی که خیلی ضروری و کاربردی ان و تو حل مساله های زیادی به کار میرن به همراه کاربردشون خلاصه برداری کنیم. هم چنین یک سری مفاهیم مهم رو هم می تونیم در موردشون خلاصه نویسی کنیم به همراه مثال هاشون.

پس نکته ی مهم اینه که نه فقط فرمول ها رو بلکه مفاهیم رو هم یادداشت کنیم. واسه مفاهیم هم از جملات کوتاه و کاربردی استفاده کنیم. مثلاً به جای اینکه بنویسیم “یکای سرعت متر بر ثانیه”، بنویسیم سرعت رو به صورت خلاصه یادداشت کنیم.

کشیدن شکل هم برای خلاصه برداری درس فیزیک خیلی مهمه. گاهی یه دایره یا یه خط بیشتر از یه تعداد کلمات مفهوم رو می رسونه. یادتون نره، درس فیزیک یعنی با یه قطار فرمول و یه اتوبان مفهوم، پس اگه خلاصه ی خوبی توی درس فیزیک تهیه کنید، می تونه تو رسیدن سریع به مقصد خیلی کمکتون کنه.

بهترین روش خلاصه نویسی دروس انسانی

برای خیلی از دانش آموزان این سوال پیش میاد که چه جوری خلاصه نویسی کنکور انسانی رو انجام بدیم؟ همه ی درس های رشته ی انسانی که حفظی هستند ، پس بهترین روش برای خلاصه نویسی این رشته چیه؟ در پاسخ به این سوال باید بگم خدمتتون که کاملا درست میگید! خلاصه نویسی دروس انسانی خیلی سخته اما شدنیه. برای خلاصه نویسی دروس کنکور انسانی بهتره از جداول و نمودارهای درختی استفاده کنید و از نوشتن جمله های بی مفهوم و پشت سر هم خودداری کنید. هم چنین استفاده از کتاب های جمع بندی خیلی سبز برای رشته ی انسانی هم می تونه برای شما مفید باشه.

هم چنین خرید کتاب های درسی با قیمت پایین می تونید وارد سایت کتاب کنکور بشید و کتاب های درسیتون رو با قیمت کم و ارسال رایگان درب منزل تحویل بگیرید.

توجه به نکات زیر در خلاصه برداری اصولی به شما کمک می کند

1.یادداشت های کوتاه بردارید

خوندن مطلب درسی یه چیزه، ولی خوندنش در حد یادگیری و فهم و مسلط شدن روش یه چیز دیگه. مخصوصاً تو فیزیک که نه فقط با فرمول‌ها، حتی با مفاهیم هم سر و کار داریم. بنابراین اول یه مطلب رو کامل یاد بگیرید و سعی کنید خلاصه های کنکوری یا کوتاه بردارید. یه تحقیق نشون داده که افرادی که یه مطلب رو خلاصه کنند و بعد یک هفته دوباره نگاه کنند، ۶ برابر اطلاعات رو به یاد میارن نسبت به کسانی که خلاصه نکردند. یعنی با خلاصه نویسی های کوتاه و مراجعه به اون ها در بازه های زمانی مشخص می تونه یادگیری رو تا 6 برابر افزایش بده.

حالا برای یادداشت برداری هم یه راه‌حل داریم. یادداشت‌ها رو کوتاه و کاربردی نگه داریم. از علامت‌ها و اختصارات برای سرعت بیشتر استفاده کنیم. مهمترین نکته اینه که یادداشت‌هامون مرتبط و کاربردی باشه، که وقتی نگاه می‌کنیم، همه چی رو یاد بیاریم.

2.توجه به اصل مطلب هنگام خلاصه نویسی برای کنکور

وقتی می‌خواید یه خلاصه اصولی بنویسید، اولین قدم، نگاه کلی به مضمونه. موضوعات رو مثل یه درخت نموداری بکشید. بعد، جزئیات رو بررسی کنید. اولین جمله معمولاً ایده اصلی رو میگه، بقیه پاراگراف ها جزئیات رو توضیح می‌دن. یه نکته مهم: کلمات کلیدی رو از دست ندید! از جملاتی مثل “نخستین”، “مهم‌ترین عامل”، یا “نکته‌ی اساسی” استفاده کنید. همچنین، به حالت مثبت یا منفی فعل‌ها هم توجه کنید.

هم چنین خیلی اهمیت داره که اطلاعات مهم توی یه جمله کوتاه قرار بگیره. از علامت‌ها و اختصارات هم برای سرعت بیشتر استفاده کنید. فقط باید مراقب باشید که یادداشت‌هاتون خیلی جزئی نشن، مهمترین نکته‌ها توشون باشه. یه ساختار خوب برای یادداشت‌برداری از اطلاعات متن، استفاده از بندهای مربوط به مقدمه، جملات اصلی، عنوان بخش‌ها و خلاصه‌های پایانیه. اینا باعث میشن توی ذهنتون یه ساختار قوی‌تری بشه.

ارتباطات میان مفاهیم رو با فلش نشون بدید و با یه نمودار درختی، توی ذهنتون بفهمید چطور موضوعات اصلی و فرعی با هم ارتباط دارند. حتی استثناها و نکات خاص هم یادداشت کنید، ممکنه توی سوالات کنکور باشه. وقتی مطالب خلاصه‌نویسی شده رو مرور می‌کنید، حواستون باشه که گاهی اوقات بعضی مطالب، یا به دلیل خود مطلب مهم نیستن یا به خاطر گذر زمان اهمیتشون رو از دست دادن. براحتی این موارد رو از خلاصه حذف کنید. همچنین می تونیم هر روز یک ساعتی رو برای مرور یادداشت‌ها در نظر بگیریم. اینطوری از بهم‌ریختگی جلوگیری میشه و موقع نیاز هم راحت‌تر پیدا می‌شن.

4 اشتباه رایج موقع خلاصه نویسی کنکور

  1. اینکه خلاصه نویسی رو قبل از یادگیری مطالب شروع کنیم. این یک اشتباه بزرگ توی خلاصه نویسی برای کنکور هست. اول باید مطلب رو یاد بگیرید و یکجا چکیده ی اون رو خلاصه برداری کنید.
  2. استفاده نکردن از کلمات کلیدی و مهم توی خلاصه نویسی یک اشتباه بزرگه. خلاصه نویسی باید جوری باشه که با یک نگاه به اون کاملا متوجه بشید این مطلب رو پیرامون چه موضوعی نوشتید.
  3. خواهشا موقع خلاصه نویسی جزوه ننویسید! بعضی ها خلاصه نویسی رو با جزوه نوشتن استباه می گیرن و انقد زیاد می نویسن که دیگه اسمش خلاصه نیست! جزوه ست!
  4. پراکنده نوشتن موضوعات هم یکی از اشتباهات متداول هنگام خلاصه نویسی هست که دانش آموزان کنکوری مرتکب میشن. خلاصه هاتون باید سر و ته داشته باشن.

بهترین کتاب ها و منابع برای مرور و جمع بندی کوتاه و جمع و جور

1.کتاب های جیبی خ سبز

کتاب های جیبی خیلی سبز بهترین گزنه برای کسانی هست که دنبال یک منبع مرور سریع و لذت‌بخش برای درس‌ها هستند. طراحی سیمی و اندازه ی کوچک این کتاب‌ها باعث می‌شه که همیشه و هرجا که باشید، بتونید از اون استفاده کنید. در کتاب های جیبی خیلی سبز نویسنده با استفاده از یک زبان دوستانه ، سعی کرده تا این کتاب‌ها رو برای ما همگان قابل درک کنه. تمرینات جذاب و درسنامه‌های خوب ترتیب داده شده در این کتاب‌ها، به شما اجازه می‌دهند تا به راحتی و با لذت، مطالب رو یاد بگیرید. اگه دنبال یک راه سریع برای مرور مطالب درسی و همچنین آماده‌سازی برای آزمون‌ها هستید، این کتاب‌ها انتخاب خوبی می‌شن.

2.کتاب های لقمه مهروماه

کتاب های لقمه ی مهروماه به عنوان یکی دیگر از سری کتاب های مهم برای مرور سریع می تونه مورد استفاده قرار بگیره. این سری کتاب ها با اندازه های کوچیکی که دارند، حاوی خلاصه نکات هستند و برای دانش آموزانی که خلاصه نویسی براشون سخته می تونن مفید باشن و مورد استفاده قرار بگیرند. از سری کتاب های لقمه ی مهروماه که خیلی مورد توجه دانش آموزان هستند میشه به کتاب تکنیک های محاسبات سریع ریاضی لقمه، هندبوک ریاضی لقمه مهروماه و هم چنین فرمول نامه فیزیک لقمه مهروماه اشاره کرد که موقع جمع بندی دروس ریاضی و فیزیک خیلی کاربردی هستند.

3.کتاب های جمع بندی مهروماه

کتاب های جمع بندی انتشارات مهروماه به صورت تک درس برای اکثر دروس رشته ی ریاضی و تجربی چاپ شده و حاوی خلاصه نکات به همراه یک سری تست برای دوران جمع بندی و نزدیک به کنکور هست. استفاده از کتاب های جمع بندی مهروماه برای دانش آموزانی که خلاصه نویسی نکردند در روزهای منتهی به آزمون های آزمایشی و کنکور سراسری می تونه خیلی مفید باشه.

4.کتاب های جمع بندی خیلی سبز

کتاب های جمع بندی خیلی سبز هم ساختاری مشابه با کتاب های جمع بندی مهروماه دارند، با این تفاوت که برای علاوه بر دروس رشته ی ریاضی و تجربی، برای اکثر دروس مهم رشته ی انسانی هم به تازگی چاپ شدند و دانش آموزان رشته ی انسانی هم می تونن توی دوران جمع بندی از این کتاب ها استفاده کنند. به عنوان مثال انتشارات خیلی سبز برای دروس مهم رشته ی انسانی مثل علوم و فنون، اقتصاد، جغرافی، روان شناسی و فلسفه و منطق تا الان کتاب های جمع بندی رو چاپ کرده است.

جمع بندی

به طور کلی خلاصه نویسی کنکور یکی از نکات مهم برای موفقیت در کنکور است. پس بهتر است از همین الان شروع به نوشتن خلاصه برداری کنید تا بتونید توی روزهای پایانی به عنوان برگ برنده تون ازش استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *