پرش به محتوا
جستجو

تلفن کتاب کنکور:

021-66176300

تغییرات احتمالی کنکور 1403

در بهار سال 1402 به سر می‌بریم و این روزها مبحث تغییرات کنکور 1403 بسیار داغ شده است و این موضوع باعث شده تا دانش آموزان دغدغه بیشتری داشته باشند. در حال حاضر اطلاعات رسمی جامعی در این زمینه منتشر نشده است و رئیس سازمان سنجش اعتقاد دارد در صورت تصویب هر گونه تغییر در نحوه اجرای کنکور 1403 جزئیات آن در شهریور ماه سال جاری به اطلاع دانش آموزان عزیز خواهد رسید. ضمن اینکه عبدالرسول پورعباس اذعان داشته‌اند که کنکور 1402 هیچ گونه تغییری نداشته و مطابق با سال‌های گذشته انجام می‌شود.

این در حالی است که از گوشه و کنار سازمان سنجش اخباری مبنی بر قوانین و روند جدید برگزاری کنکور 1403 به گوش می‌رسد که حکایت از تغییرات گسترده در نحوه اجرای قوانین کنکور سال‌های آتی دارد که ما در ادامه این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین این موارد اشاره کنیم. البته شایان ذکر است که در صورت انتشار هر گونه اخبار کامل‌تر در این زمینه، مراتب را از طریق همین صفحه در اختیار شما دانش آموزان عزیز قرار خواهیم داد.

آیا دروس عمومی به کنکور 1403 بر می‌گردند؟

تا همین چند وقت پیش که کنکور سراسری در کشور برگزار می‌شده است، خبری از سوالات دروس عمومی در این رقابت بزرگ نبوده است. در واقع طبق آنچه که در سال‌های گذشته اجرا شده است، دروس عمومی از دفترچه کنکور حذف شده است و تنها سهم این دروس در سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور افزایش یافته است. این در حالی است که صحبت‌ها نشان از بازگشت سوالات عمومی به دفترچه کنکور از سال 1403 حکایت دارد.

شما می توانید برای مشاهده ی منابع کنکور تجربی 1403 وارد سایت کتاب کنکور شوید و همه ی کتاب های مورد نیازتان را با تخفیف ویژه و ارسال رایگان خریداری کنید.

حال دانش آموزان با این دغدغه مواجه شده‌اند که آیا خبر منتشر شده در این خصوص واقعیت دارد یا تنها در حد بررسی توسط سازمان سنجش است. با این حال در این زمینه احمد نادری که عضو هیئت رئیسه مجلس است اعلام کرده است که برگزاری کنکور در سال 1403 با مصوبه مجلس انجام می‌شود. این موضوع ممکن است به لغو تغییراتی که در کنکور 1402 گرفته شده است، منجر شود و در سال 1403 شاهد سوالات عمومی در کنکور باشیم.

گفتنی است که کش و قوس‌ها در این زمینه ادامه دارد و رئیس سازمان سنجش طبق اطلاعیه‌ای اعلام کرده‌اند که به احتمال زیاد هیچ‌گونه تغییری در کنکور 1403 ایجاد نخواهد شد. با این حال با توجه به اینکه داوطلبان کنکور سراسری باید در این زمینه روشن شوند تا این مسائل استرس‌زا در روند درس خواندن آنها بی‌تأثیر باشند، بهتر است که هر چه زودتر تکلیف حذف یا عدم حذف دروس عمومی از کنکور 1403 بوسیله ارکان مربوطه تعیین و تکلیف شود. این در حالی است که آنچه از شواهد پیداست در سال جدید نیز خبری از طرح شدن سوالات عمومی نخواهد بود.

برای مشاهده ی منابع کنکور انسانی 1403 اینجا کلیک کنید.

کنکور 1403 چه تغییراتی خواهد داشت؟

در کنکور سراسری سه بحث فوق العاده مهم وجود دارد که بر نحوه اجرای آزمون موثر است. میزان تأثیر سابقه تحصیلی، میزان تأثیر بازگشت دروس عمومی و چند مرحله‌ای شدن آزمون از مواردی هستند که دانش آموزان حق دارند اطلاعات کافی در این زمینه‌‌ها را قبل از برنامه‌ریزی کنکور بدست آورند. البته گفتنی است که حذف زیرگروه‌ها از کنکور و همچنین بررسی تغییرات در بعضی از گروه‌ها مانند هنر و زبان که قرار است در جهت اصلاح شیوه اجرای کنکور سراسری انجام شود از مهم‌ترین تغییرات کنکور 1403 خواهد بود. حال اجازه دهید به تغییرات عنوان شده به صورت جزئی‌تر اشاره کنیم:

·       سوابق تحصیلی

سوابق دواطلبان همان نمرات دروس آنهاست که در دوره متوسطه کسب کرده‌اند. این امتحانات توسط وزارت آموزش و پرورش و به صورت هماهنگ برگزار می‌شود. در حال حاضر موضوع جدیدی در این زمینه مطرح نشده است و این سوابق تأثیر قطعی در کنکور 1403 دارند. بنابراین این بخش از کنکور بدون تغییر خواهد بود.

·       نحوه پذیرش

در این خصوص سابقه تحصیلی و آزمون عمومی و تخصصی مطرح است. در کنکور سال 1402 صرفاً سوابق تحصیلی و آزمون تخصصی برای پذیرش داوطلب ملاک بوده است اما احتمال اینکه در کنکور سال 1403 آزمون عمومی هم جریان داشته باشد، وجود دارد. البته هنوز به طور رسمی این ملاک جذب دانشجو منتشر نشده است.

·       میزان تأثیر سوابق تحصیلی

در کنکور سال 1402، سهم نمره در قالب تأثیر سابقه تحصیلی برای پایه‌های مختلف، متفاوت بوده است. برای مثال در رده دوازدهم، نمره‌ها تنها 40 درصد بر روی نتیجه کنکور موثر هستند. این در حالی است که در کنکورهای سال‌های آینده این میزان به حداقل 50 درصد و حتی برای کنکور سال 1405 به 60 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. البته گفتنی است که تعیین میزان تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال 1403 بر عهده شورای تعیین است.

·       نحوه برگزاری کنکور سراسری

گفته می‌شود در کنکور 1403 پایان امتحان کاغذی کنکور است. این بدان معناست که در سال جدید آزمون سراسری به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. البته جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نشده است و باید منتظر ماند تا مشخص شود که این ایده چقدر ممکن است به واقعیت نزدیک باشد.

آیا کنکور 1403 در دو نوبت دی و تیر برگزار می شود؟

دو مرحله‌ای یا دو نوبتی شدن کنکور سراسری موضوع تازه‌ای است که در سال 1402 به وقوع پیوسته است. در واقع در حال حاضر که در خرداد 1402 به سر می‌بریم یک نوبت کنکور در دی ماه برگزار شده و نوبت بعدی در تیر ماه است. حال سوالی که ذهن داوطلبان کنکور سراسری را مشغول کرده است، عدم اطلاع دقیق از تاریخ و ساعت برگزاری کنکور در سال 1403 است. گفته می‌شود طبق اعلام سازمان سنجش، زمان کنکور 1403 دقیقاً مانند سال گذشته در دو نوبت خواهد بود اما این احتمال وجود دارد که نوبت اول به جای برگزاری در دی ماه در اردیبهشت برپا شود.

تاریخ دقیق برگزاری آزمون کنکور که در سایت سازمان سنجش منتشر شده است؛ 6 الی 7 تیر تخمین زده شده است که داوطلبان رشته‌های مختلف در ساعات اعلام شده با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. همچنین نوبت دوم کنکور 1403 نیز در دی ماه برگزار می‌شود که طبیعتاً ساعت و مکان دقیق آزمون در زمان مناسب به اطلاع داوطلبان خواهد رسید. ناگفته نماند همه تاریخ و زمان‌های اعلام شده نیاز به تأییدیه مجدد سازمان سنجش دارند و در صورت جابجایی، دوطلبان کنکور سراسری می‌توانند از طریق سایت سنجش به زمان و ساعات جلسه کنکورشان دسترسی داشته باشند.

خرید کتاب های کنکور فنی حرفه ای از سایت کتاب کنکور

نحوه‌ی تأثیر معدل در کنکور 1403

نمرات امتحانات نهایی از جمله موارد مهمی است که برای قبولی در کنکور تأثیرگذار است. از زمان تصویب این لایحه زمان زیادی نمی‌گذرد و کنکور 1402 برای اولین بار میزان این دستورالعمل بوده است. در واقع معدل نمرات داوطلبان در هر رشته بنا به درصدی که دارند تأثیر متفاوتی بر احتمال قبولی دانش آموزان خواهد داشت که در سال 1402 برای دروس تخصصی و عمومی پایه دوازدهم 40 درصد بوده است. این میزان تأثیر توسط سازمان سنجش تا سال 1405 مشخص شده است که این مهم برای سال 1403 در حدود 50 درصد و برای سال 1404 در حدود 60 درصد بوده است. همچنین معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در سال 1405 نزدیک به 60 درصد در نظر گرفته شده است.

گفتنی است داوطلبانی که مدرک‌ نظام قدیم دارند و از سال 84 به بعد دیپلم دریافت کرده‌‌اند، موضوع تأثیر سوابق شامل حال آنها نیز خواهد شد؛ اما این داوطلبان با این حال باید از ترمیم معدل استفاده کنند. انجام ترمیم معدل هم طبق روال کنکور 1402 است که باید از طریق مدارس پیگیری شود. البته هنوز اطلاعات جامعی درباره ترمیم معدل کنکور 1403 منتشر نشده‌ است به همین دلیل داوطلبان اطلاعی از تعداد دفعات مجاز برای ترمیم معدل‌شان ندارند. ضمنا

به طور کلی تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال جدید به صورت قطعی اعمال شده است و حتی اخیراً صحبت از افزایش بیشتر این درصدها شده است که اگر چه هنوز خبر جدیدی منتشر نشده است اما این احتمال وجود دارد داوطلبانی که نمرات بهتری در آزمون نهایی بدست می‌آورند شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه داشته باشند. در هر صورت اگر اطلاعات جدیدی در این زمینه منتشر شود سعی می‌کنیم در همین صفحه بروزرسانی کاملی را انجام دهیم. با این حال اشاره‌ای هم به زمان ثبت نام طرح ترمیم معدل می‌کنیم:

·       زمان ثبت نام در طرح ترمیم معدل

حتماً می‌دانید که ترمیم معدل در هر سه نوبت امتحانات نهایی اجرا شده و در سال‌های گذشته این موضوع در بازه یک ماهه قبل از امتحانات نهایی انجام می‌شده است. همچنین طبق آنچه که اعلام شده است هر فرد تنها یک بار امکان شرکت در امتحان نهایی را دارد و محدودیتی نیز در انتخاب تعداد دروس نخواهد داشت. به طور کلی داوطلبانی که قصد دارند مبحث ارتقای معدل را انجام دهند حداقل 30 روز قبل از برگزاری آزمون باید به مدرسه منطقه مدنظرشان مراجعه و در آزمون مربوطه شرکت کنند.

جمع بندی

تغییراتی که ممکن است در کنکور 1403 رخ دهد فوق العاده برای داوطلبان آزمون سراسری دارای اهمیت است چرا که هر کدام تعیین کننده نحوه درس خواندن و مدیریت برنامه خواهد بود. اینکه چه دروسی برای این آزمون طرح می‌شود و یا اینکه آیا کنکور در دو نوبت اجرا می‌شود مسائل قابل بحثی است که در این مطلب سعی کردیم، به طور شفاف به آنها پاسخ دهیم. با این حال ممکن است قوانین جدیدی در این خصوص اتخاذ شود که در این صورت به محض انتشار خبرهای تازه سعی می‌کنیم شما داوطلبان عزیز را در جریان جزئیات تصمیمات گرفته شده، قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *