مکالمه آنلاین با پشتیبانی کتاب کنکور
مشاوره و برنامه ریزی, مقالات کتاب کنکور

چگونه با هدف گذاری درست به رتبه های برتر کنکور دست یابیم؟

با هدف گذاری درست به رتبه های برتر کنکور برسید

 با بهترین هدف گذاری برای کنکور، بدرخشید! هدف داشتن در زندگی مانند داشتن قطب‌نمای داخلی است؛ که به شما جهت می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا در مسیر درست حرکت کنید. کنکور نیز، یکی از مهم‏ترین مسائل دانش آموزان برای تعیین و ادامه‌‏ی ماجرای زندگی است. اینکه شما چه چیزی برایتان مهم است؛ و از چه کاری لذت می‏‌برید، از مهم‏‌ترین مزایای هدف گذاری صحیح برای کنکور است. اما چگونه باید برای کنکور به یک هدف درست و مناسب برسیم؟ آیا تنها داشتن یک هدف کافی‎ست؛ یا همین داشتن یک هدف خشک و خالی می‌‏تواند انگیزه‌‏ی رسیدن را به ما بدهد؟ یکی از اشتباهات بسیاری از ما، این است؛ که آرزو و رویا بافتن برای داشتن چیزی را با اهداف صحیح اشتباه می‏گیریم! و بعد با خود می‏گوییم چرا در رسیدن به هدف خود انگیزه‏ایی برای تلاش کردن نداریم؟ این جاست که باید آرزوهای خود را به اهداف تبدیل کرد؛ و به یک افزایش انگیزه با هدف گذاری صحیح، رسید. حال، یک سوال پیش می‌‏آید؛ که بهترین هدف‌گذاری برای کنکور چگونه است؟ در ادامه این مقاله، به روش‌های هدف گذاری درست، مزایای هدف‌گذاری صحیح برای کنکور و روش‌های افزایش انگیزه برای رسیدن به آن می‏‌پردازیم.

چرا باید برای کنکور هدف تعیین کنیم؟

بگذارید با طرح یک سوال به مسئله بهترین هدف گذاری برای کنکور بپردازیم. آیا قدم برداشتن در مسیری که پایان نامشخص و ناشناخته‌‏ای دارد؛ دلهره آور و گمراه کننده نیست؟ در این راه ممکن است، هرچیزی شما را به بیراهه بکشد؛ و یا از ادامه‏ی راه منصرف‌ کند. اما، داشتن یک هدف مسیر را برای شما هموار، آشنا، و حتی راحت‎تر خواهد کرد. شما می‌‏توانید با شرکت در کنکور سراسری، و با توجه به تراز و رتبه‌‏ای که به دست می‌‏آورید؛ تحصیل در رشته های مختلف را برای خود تعیین کنید. تحصیل در کدام یک از رشته هایی که انتخاب می‏‌کنید؛ برای شما لذت بخش است؟ کدام رشته، آینده شغلی شما و ادامه مسیر زندگی‏تان را برایتان رقم خواهد زد؟ تمامی این‏ها سوالاتی است که پیش از هر چیزی باید برای شرکت در کنکور از خود بپرسید تا بتوانید به بهترین هدف گذاری برای کنکور برسید. یک مسئله دیگر که برای تعیین هدف گذاری مهم است؛ این است که شما بتوانید یک هدف گذاری صحیح و اصولی را داشته باشید. این هدف گذاری، به شما جهت، انگیزه و نقشه‏ایی برای ادامه راه را خواهد داد. بنابراین تنها خرید کتاب کنکور به شما در کسب رتبه برتر کنکور کمک نمی کند و باید برنامه ریزی و هدف گذاری درست و دقیق داشته باشید. در ادامه به بررسی اهمیت و مزایای هدف گذاری صحیح برای کنکور می‌‏پردازیم.

چرا به هدفی که برای کنکور تعیین کردم نمی‏رسم!؟

برای همه‏‌ی ما آرزو کردن و رویا بافی یکی از قشنگ‏ترین بخش های زندگی است. گاهی پیش می‌‏آید که برای فرار از واقعیت زندگی رویا می‏‌بافیم؛ و گاهی نیز برای دست یابی به آرزوهایمان مشغول رویابافی می شویم. بنابراین گاهی همین رویا بافی و آرزو کردن‌‏ها را با اهداف خود در زندگی اشتباه می‏ گیریم؛ و به هیچ‎کدام از آن‏ها نمی‏رسیم! با این حال، اولین چیزی که برای بهترین هدف گذاری برای کنکور باید به یاد داشته باشید؛ این است که هدف گذاری با رویا بافی و آرزو کردن تفاوت های بسیاری دارد. از این رو، بهترین هدف گذاری برای کنکور که یک هدف واقع بینانه، اصولی و صحیح باشد. برای خیلی از دانش آموزان پیش می‏آید که بپرسد؛ چرا به هدفی که برای کنکور تعیین کردم، نمی‏رسم؟ زیرا شما هدف گذاری صحیحی ندارید؛ و تنها رویای رسیدن به رتبه های برتر کنکور را در سر خود پرورانده‌‏اید. از مزایای هدف گذاری صحیح برای کنکور، این است که انگیزه شما را برای تلاش، برنامه ریزی، رسیدن و تداوم در این راه ترغیب می‏کند. بنابراین؛ اگر برای رسیدن به اهدافتان انگیزه‌‏ای نداشتید؛ شما تنها آرزو کرده‌‎اید نه هدف گذاری!!

تعیین هدف مناسب برای موفقیت در کنکور

اهمیت و مزایای هدف گذاری صحیح برای کنکور

خیلی خلاصه و کوتاه، افزایش انگیزه با هدف گذاری صحیح یکی از مهم‎ترین مزایای داشتن یک هدف واقع بینانه و صحیح است. حال در ادامه به اهمیت و مزایای هدف گذاری صحیح برای کنکور می‏‌پردازیم؛ تا در نهایت بتوانیم هدف خود را با آگاهی بیشتری انتخاب کنیم.

۱. هدف گذاری صحیح به شما انگیزه و جهت می‌‏دهد!

اگر برای رسیدن به رتبه دلخواهتان هیچ تلاشی نمی‌‏کنید؛ هنوز بهترین هدف گذاری برای کنکور را انجام نداده‌‏اید.  یکی از مهم ترین اهمیت و مزایای هدف گذاری صحیح برای کنکور، ایجاد انگیزه و محرک قوی برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور است. زمانی که داوطلب بداند دقیقاً به دنبال چه چیزی است؛ و برای چه هدفی تلاش می‌کند، با انگیزه بیشتری درس می‌خواند و از موانع و سختی‌های مسیر عبور می‌کند. افزایش انگیزه با هدف گذاری صحیح به داوطلب کمک می‌کند؛ تا مسیر خود را مشخص کند و بداند که در هر مرحله چه کاری باید انجام دهد. بنابراین؛ چه بخواهید که رشته پزشکی در بهترین دانشگاه کشور را بخواهید؛ و چه به دنبال رشته های پیراپزشکی در سایر دانشگاه ها؛ شما به یک برنامه مشخص به عنوان بهترین هدف گذاری برای کنکور نیاز دارید.

۲. افزایش تمرکز، کارایی و عملکرد شما برای رسیدن به رتبه دلخواهتان

یکی دیگر از مزایای هدف گذاری صحیح برای کنکور، این است که به داوطلبان کمک می‌کند تا تمرکز خود را بر روی موارد مهم و ضروری متمرکز کنند؛ و از اتلاف وقت و انرژی برای موضوعات غیرضروری جلوگیری کنند. به اصطلاح، با داشتن یک هدف و برنامه مشخص دیگر به بیراهه کشیده نمی‏‌شوید! به عبارتی، اگر شما بدانید دقیقا دارید برای چه چیزی درس می‌خوانید؛ با تمرکز و دقت بیشتری مطالعه می‌کنید و مطالب را بهتر درک می‌کنید. به عنوان مثال، اگر هدف شما تحصیل در رشته های تاپ باشد؛ لازم است تلاش و برنامه‌ریزی دقیق‌‏تری برای رسیدن به آن داشته باشید. برای افزایش تمرکز باید از روش صحیح مطالعه کتاب های درسی بهره ببرید.

۳. نظم و انضباط بیشتر در مطالعه و تست زنی

برنامه ریزی با داشتن بهترین هدف گذاری برای کنکور، به داوطلبان کمک می‌کند؛ تا نظم و انضباط را در مطالعه خود ایجاد کنند. زمانی که داوطلب بداند که در هر روز یا هر هفته باید چه مقدار مطالعه کند؛ و چه مطالبی را باید به اتمام برساند، با برنامه‌ریزی دقیق و منظم درس می‌خواند و از هدر رفتن زمان خود جلوگیری می‌کند. به عبارتی، این امر موجب افزایش انگیزه با هدف گذاری صحیح دانش آموزان و داوطلبان کنکور خواهد شد.

۴. اعتماد به نفس‏تان را با یک هدف گذاری صحیح افزایش دهید!

باور کردنش چندان سخت نیست؛ که اگر نتایج موفقیت خود را در تست زنی‏‌ها و کنکورهای آزمایشی ببینید؛ اعتماد به نفس بیشتری نیز خواهید داشت. موفقیت در مراحل مختلف برنامه ریزی با بهترین هدف گذاری برای کنکور، به تدریج اعتماد به نفس داوطلب را افزایش می‌دهد. زمانی که داوطلب مشاهده می‌کند که می‌تواند به اهداف خود برسد، انگیزه و روحیه او برای ادامه تلاش تقویت می‌شود و با اعتماد به نفس بیشتری به مطالعه و آماده شدن برای کنکور ادامه می‌دهد. بنابراین سعی کنید با کاهش استرس کنکور، اعتماد به نفستان را بالا ببرید تا موفقیت تان را تضمین نمایید.

۵. بر چالش ها و مشکلات غلبه خواهید کرد

مسیر آمادگی برای کنکور مملو از چالش ها و مشکلات است. از خرید کتاب های کمک آموزشی گرفته تا تعیین زمان مطالعه همه و همه با چالش های بسیاری همراه هستند. اما داوطلبانی که بهترین هدف گذاری برای کنکور دارند؛ با انگیزه و روحیه قوی‌تری با این چالش ها روبرو می‌شوند، و به راحتی از آنها عبور می‌کنند. بنابراین، یکی از مزایای هدف گذاری صحیح برای کنکور، این است که به داوطلبان کمک می‌کند تا در لحظات سختی و ناامیدی، به هدف خود فکر کنند؛ و با قدرت به تلاش خود ادامه دهند.

۶. انتخاب تراز، رشته و دانشگاه دلخواهتان با یک هدف صحیح!

یکی از مهم‌ترین اهداف داوطلبان کنکور، انتخاب رشته و دانشگاه مناسب است. حتما برای شما هم پیش آمده که بارها خود را حین تحصیل در دانشگاه و رشته دلخواهتان تصور کرده‎اید. هدف گذاری صحیح به داوطلبان کمک می‌کند؛ تا با شناخت علایق و استعدادهای خود، رشته و دانشگاهی را انتخاب کنند که در آن موفق باشند و از تحصیل خود لذت ببرند. بنابراین، برای افزایش انگیزه با هدف گذاری صحیح می‏توانید خودتان برای رسیدن به تمامی چیزهایی که می‏خواهید، آماده کنید.

بهترین هدف گذاری برای کنکور چیست؟! مسئله این است

حال به مهم ترین بخش این مقاله می‏رسیم؛ بهترین هدف گذاری برای کنکور چیست؟ چه برنامه و هدفی می‏تواند ما را برای رسیدن به رشته و دانشگاه دلخواهمان آماده کند؟ اصلا چگونه بهترین هدف گذاری برای کنکور را برای خود پیدا کنیم؟ اولین چیزی که برای هدف گذاری باید بدانید؛ این است که در تعیین اهداف خود باید چه معیارهایی را در نظر بگیریم؟ با این حال، در ادامه به مهم ‎ترین معیارهای هدف گذاری برای کنکور می‏پردازیم.

۱. علایق و استعدادهای خود را بشناسید

اولین قدم در بهترین هدف گذاری برای کنکور، شناخت دقیق علایق و استعدادهایتان است. به این فکر کنید که در چه زمینه‌هایی بیشتر احساس علاقه و توانمندی می‌کنید. چه درس‌هایی را بیشتر دوست دارید و در آنها قوی‌تر هستید؟ استعداد و خلاقیت خود را در چه زمینه‌ای می‌توانید به کار بگیرید؟ تمامی این سوالات را  از خود بپرسید؛ و سعی در بیشتر شناختن خود کنید. خودشناسی، مهم‏ترین قدم برای رسیدن به تمامی هدف های شما در زندگی است. اگر در شناختن خود و شناسایی علایق و استعدادتان مشکل دارید؛ می‏‌توانید از مشاورین تحصیلی و روانشناسان در این زمینه استفاده کنید. برای شناختن خود، هر کاری از دستتان بر می‏آید انجام دهید!

۲. با انواع هدف گذاری برای کنکور آشنا شوید.

یکی دیگر از مزایای هدف گذاری صحیح برای کنکور، آشنایی با انواع روش های هدف گذاری برای کنکور است؛ این کار به افزایش انگیزه با هدف گذاری صحیح در شما کمک بسیاری میکند. به طور کلی، دو نوع هدف گذاری صحیح وجود دارد؛ هدف گذاری های کوتاه مدت، هدف گذاری های بلند مدت. اهداف کوتاه مدت به اهدافی گفته می شود که در بازه زمانی کوتاه (مثلاً چند هفته یا چند ماه) قابل دستیابی هستند. این اهداف باید واقع بینانه و قابل اندازه گیری باشند و به شما کمک کنند تا در مسیر رسیدن به اهداف بلندمدت خود گام بردارید. به عنوان مثال، شما می‎توانید برای مطالعه روزانه، هفتگی و همچنین ماهانه خود، اهداف کوتاه‌مدتی را تعیین کنید. این کار، به افزایش انگیزه با هدف‌گذاری صحیح، افزایش اعتماد به نفس، نظم و انظباط در رسیدن به اهداف شما کمک بسیاری می‏کند. اهداف بلندمدت به اهدافی گفته می‌شود که در بازه زمانی طولانی (مثلاً یک سال یا بیشتر) قابل دستیابی هستند. این اهداف باید با اهداف کوتاه مدت شما همسو باشند و به شما کمک کنند تا به نتیجه نهایی مورد نظرتان برسید. حال شما می‌‏توانید اهداف بلند مدتتان را بر اساس رشته دلخواه، تراز و رتبه دلخواه، و دانشگاه مورد علاقه‌تان تنظیم کنید. به یاد داشته باشید؛ که یک هدف بزرگ و بلند مدت از رسیدن به اهداف کوچک در کوتاه مدت به دست می‏‌آید. به این ترتیب، شما به اصولی‌ترین معیار در بهترین هدف گذاری برای کنکور دست یافته‌اید.

۳. از منابع کمک آموزشی مناسب خود استفاده کنید.

یکی از مهم‏ترین مواردی که بسیاری از دانش آموزان نسبت به آن بی‌توجه هستند؛ انتخاب یک منبع کمک آموزشی مناسب است. شما هر چقدرهم هدف گذاری صحیح و درستی داشته باشید؛ بازهم برای رسیدن به آن به ابزاری متناسب نیاز دارید. کتاب های کمک آموزشی یکی از مهم‏ترین ابزارهای هر دانش آموز، در مسیر بهترین هدف گذاری برای کنکور است. بنابراین، در انتخاب کتاب های کمک آموزشی، به سطح تحصیلی، سبک یادگیری و تمامی مواردی که در یادگیری شما دخیل هستند توجه کنید. استفاده از منابع کمک آموزشی متناسب با سطح تحصیلی و نیازهایتان می‏تواند شما را به بهترین نتایج در کنکور نزدیک کند. به طور مثال برای کسب امتیاز بالا در درس فیزیک، باید از بهترین کتاب جمع بندی فیزیک کنکور بهره ببرید.

۴. به ظرفیت و تراز خود در کنکورهای آزمایشی توجه کنید

نتایجی که از آزمون های آزمایشی و شبیه ساز کنکور کسب می‏کنید؛ می‎تواند نشانه ای از افزایش انگیزه با هدف گذاری صحیح شما باشد.  با توجه به تراز و رتبه‌ای که در کنکورهای آزمایشی کسب می‌کنید؛ می‌توانید رشته‌های متناسب با توانایی خود را انتخاب کنید. انتخاب رشته‌ای که بسیار بالاتر از سطح توانایی شما باشد، می‌تواند منجر به سرخوردگی و عدم موفقیت شما شود. با این حال، لازم است با استفاده از بهترین هدف گذاری برای کنکور، و تلاش مستمر به نتایج دلخواهتان برسید. از طرفی، انتخاب رشته تحصیلی، به طور مستقیم با آینده شغلی شما مرتبط است. قبل از انتخاب رشته، بازار کار و فرصت‌های شغلی مربوط به رشته‌های مورد نظرتان را به دقت بررسی کنید؛ و این نکته را نیز در نظر داشته باشید.

۵. به سختی و چالش‌های هر رشته توجه کنید

اینکه شما نسبت به هر رشته تحصیلی و میزان تلاش لازم برای آن آگاه باشید؛ یکی دیگر از مزایای هدف گذاری صحیح برای کنکور است. باید بدانید که هر رشته تحصیلی، سختی‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد. قبل از انتخاب رشته، درباره دروس و منابع کمک آموزشی هر رشته تحقیق کنید؛ و ببینید آیا آمادگی و انگیزه کافی برای رویارویی با آن چالش‌ها را دارید یا خیر. با این حال، در بهترین هدف گذاری برای کنکور، می‌توانید با مشاوران تحصیلی، معلمان، دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های مورد نظرتان مشورت کنید. آنها می‌توانند اطلاعات و تجربیات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهند و در انتخاب بهترین هدف به شما کمک کنند.

۶. واقع‌بین و انعطاف پذیر باشید

بهترین هدف گذاری برای کنکور، علاوه بر برنامه ریزی، استفاده از منابع کمک آموزشی و کنکورهای آزمایشی به روحیات خود شما نیز بستگی دارد. انتخاب هدف غیرواقعی و غیرقابل دسترس، می‌تواند انگیزه شما را از بین ببرد و منجر به ناامیدی شما شود. با توجه به توانایی‌ها و شرایط خود، اهدافی را انتخاب کنید که برایتان قابل دسترس باشند و بتوانید به آنها برسید. علاوه بر این، شما باید برای رسیدن به اهداف خود در کنکور؛ انعطاف پذیر باشید. چرا که ممکن است در طول مسیر کنکور، شرایطی پیش بیاید که شما را مجبور به تغییر هدف خود کند. در چنین شرایطی، انعطاف‌پذیری داشته باشید و با در نظر گرفتن شرایط جدید، بهترین تصمیم را برای آینده خودتان بگیرید.

چگونه برای رسیدن اهدافمان در کنکور برنامه ریزی کنیم؟

به یاد داشته باشید؛ که رسیدن به بهترین هدف گذاری برای کنکور به یک برنامه ریزی دقیق و اصولی نیاز دارد. لازم است یک برنامه قوی و منظم داشته باشید؛ و به آن پایبند بمانید. در ادامه به مواردی که برای داشتن یک برنامه ریزی مناسب لازم است اشاره می‏کنیم.

  • اولین قدم در برنامه‌ریزی در بهترین هدف گذاری برای کنکور، تعیین هدف نهایی شما است. شما در کدام رشته می‌خواهید قبول شوید؟ دانشگاه مورد نظرتان کدام است؟ تراز حداقلی که باید کسب کنید چقدر است؟
  • پس از تعیین هدف، باید اطلاعات لازم را در مورد کنکور جمع‌آوری کنید. این اطلاعات شامل مواردی همچون ساختار و محتوای آزمون، منابع و کتب درسی بودجه و زمان لازم برای مطالعه است.
  • حال، با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده، برنامه مطالعه منظمی برای خود تهیه کنید. هر درس را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید و برای هر بخش زمان مشخصی اختصاص دهید؛ و از منابع صحیح استفاده کنید. در برنامه خود زمان‌های مشخصی را برای استراحت و تفریح در نظر بگیرید.
  • مهم‌ترین عامل در موفقیت در کنکور، نظم و انضباط در مطالعه است. برنامه خود را به طور دقیق اجرا کنید و از هدر رفتن زمان خودداری کنید.
  • شرکت در آزمون‌های آزمایشی به شما کمک می‌کند تا با شرایط واقعی کنکور آشنا شوید و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید.
  • موفقیت در کنکور به تلاش و پشتکار نیاز دارد؛ برای افزایش انگیزه با هدف گذاری صحیح در طول مسیر به هدف خود ایمان داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله، سعی کردیم به مهم ترین مواردی که در داشتن بهترین هدف گذاری برای کنکور به شما کمک خواهد کرد؛ بپردازیم. موفقیت در کنکور، نیازمند تلاش و پشتکار مستمر است. به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید و با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش مداوم، برای رسیدن به هدفتان تلاش کنید. با در نظر گرفتن این معیارها، می‌توانید بهترین هدف را برای کنکور خود انتخاب کنید؛ و با انگیزه و هدفمند، در مسیر موفقیت قدم بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید