مکالمه آنلاین با پشتیبانی کتاب کنکور
مقالات کتاب کنکور

۱۰ تکنیک برتر مدیریت زمان در کنکور + نکات طلایی مدیریت کنکور

10 best technic for exam

مدیریت زمان در کنکور، کلیدی طلایی برای موفقیت در این ماراتن سخت و حیاتی است. در این رقابت نفس‌گیر، تسلط بر دانش و مهارت‌های علمی، شرط لازم اما نه کافی برای موفقیت است! چرا که رمز موفقیت بسیاری از رتبه های برتر در کنکور، مدیریت صحیح و اصولی زمان در پاسخگویی به سوالات است. اگر اولین بار است که برای کنکور سراسری آماده می‎شوید؛ احتمالا کمی نسبت به مبحث مدیریت زمان در کنکور و تاثیر بالای آن بی اهمیت باشید. اما اگر جزو دسته‎ی پشت کنکوری‎ها باشید؛ قطعا با اهمیت زمان در پاسخگویی به هر سوال آشنا هستید. شاید هم مدیریت زمان تنها چیزی است که شما را مجبور به آمادگی دوباره برای شرکت در کنکور کرده است.

با این حال، مدیریت زمان بحثی مهم و چالش برانگیز است؛ که انجام آن کار ساده‎ایی نیست. بنابراین، برای داشتن یک امتحان با نتیجه عالی بهتر است مهارت‌های لازم برای مدیریت زمانتان را کسب کنید. در این مقاله، به بررسی نکاتی طلایی و ۱۰ تکنیک برتر مدیریت زمان در کنکور می‎پردازیم.

چرا مدیریت زمان در کنکور اهمیت دارد؟

فرض کنید که قصد شرکت در یک مسابقه ماراتن را دارید؛ می‌دانید که باید یک مسافت مشخص را در یک زمان محدود بدویید. اگر نتوانید سرعت و تواناییتان را مدیریت کنید؛ یا خیلی زود خسته می‌شوید و جا می‌مانید، یا یکهو تند می‌دوید و آخرش انرژی برای ادامه دادن ندارید. کنکور هم دقیقا شبیه به ماراتن است؛ با این تفاوت که باید از ذهنت‎تان استفاده کنید. در کنکور با تعداد مشخصی از سوالات در سطوح مختلف روبه رو می‎شوید؛ که برای هر کدام یک زمان مشخصی در اختیار دارید. بنابراین؛ برای پاسخگویی سریع و دقیق به هر سوال به مدیریت زمان در کنکور نیاز خواهید داشت. مدیریت زمان در کنکور، به شما کمک می‎کند؛ که زمان کافی برای پاسخگویی به تمام سوالات را در اختیار داشته باشید. روی سوالات سخت‎تر تمرکز بیشتری داشته باشید؛ و اعتماد به نفس و اظطرابتان را نیز کنترل کنید.

برای پاسخ به سوالات کنکور سراسری چقدر زمان داریم؟

پیش از آنکه به بررسی تکنیک های مدیریت زمان در کنکور و همچنین مهارت هایی که باید کسب کنید، بپردازیم؛ لازم است به بودجه بندی زمان کنکور برای هر درس و سوال اشاره‎ایی کلی داشته باشیم. اطلاع از زمانی که در اختیار دارید, به شما کمک می‎کند تا طبق زمانی که در اختیار دارید؛ تست زنی را انجام دهید.

به طور کلی، زمان دقیق پاسخگویی به سوالات کنکور سراسری به گروه آزمایشی و سال برگزاری آزمون بستگی دارد. اما با توجه به آزمون های سراسری که در سال های گذشته برگزار شد، می‎توان زمان حدودی را به صورت زیر بیان کرد:

  • گروه آزمایشی ریاضی: ۲۵۵ دقیقه
  • گروه آزمایشی تجربی: ۲۴۰ دقیقه
  • گروه آزمایشی انسانی: ۲۱۰ دقیقه
  • گروه آزمایشی هنر: ۲۴۰ دقیقه

با این حال، تمامی آزمون‎ها، شامل ۱۵ دقیقه زمان اختصاصی برای پاسخگویی به سوالات زبان خارجی و ۵ دقیقه زمان برای مطالعه سوالات و برنامه ریزی هستند. علاوه بر این، حداکثر زمان تقریبی برای پاسخگویی به سوالات تخصصی ۱ دقیقه و ۴۸ ثانیه و حداقل زمان تقریبی برای پاسخگویی به سوالات عمومی ۴۸ ثانیه است.

با این حال، این بودجه بندی زمان نسبت به هر رشته آزمایشی و نوع سوالات متفاوت است. بنابراین، برای مدیریت زمان در کنکور لازم است با توجه به گروه آزمایشی خود، زمان مناسب را برای پاسخگویی به سوالات در نظر داشته باشید.

10 best technic for exam 2

پیشنهاد می کنیم مقاله لیست کامل مهم ترین اشتباهات در کنکور را نیز مطالعه نمایید.

بهترین تکنیک های مدیریت زمان در کنکور

مطالعه مستمر و مفید مطالب درسی، از اولین مسائلی است که برای شرکت در کنکور به آن نیاز دارید. با این حال، اگر قادر به مدیریت زمان در کنکور نباشید؛ قطعا نمی‎توانید از مطالبی که در خاطر دارید نیز استفاده کنید. برای اینکه بتوانید سر جلسه کنکور به خوبی کنترل کنید, لازم است به تکنیک و نکته هایی که به شما کمک می‎کند دست یابید. در ادامه به بهترین تکنیک های مدیریت زمان در کنکور و نکات طلایی اجرای آن می‎پردازیم.

۱. قاتلان زمان را شناسایی و با آن‎ها مقابله کنید!

اولین قدم برای مدیریت زمان در کنکور، شناخت مسائلی است که وقت شما را می‎کشد. در کنکور، این دشمنان “سوالات وقت‌گیر” و “تردید در انتخاب پاسخ” هستند. سوالاتی که چالش‌برانگیزتر به نظر می‌رسند؛ و یا چندین راه‌حل احتمالی دارند، می‌توانند شما را در تله خود گرفتار کنند و زمان ارزشمندتان را تلف کنند.

راهکاری که می‎توانید برای حل این مشکل، و مدیریت زمان در کنکور در آزمون‌های آزمایشی، زمان صرف شده برای هر سوال را یادداشت کنید. سوالاتی که بیش از حد وقت شما را می‌گیرند، علامت‌گذاری کنید. بنابراین، در جلسه کنکور، به محض مواجهه با این سوالات، آنها را علامت‌گذاری کرده و به سراغ سوالات آسان‌تر بروید. در دور دوم، اگر زمان کافی داشتید، به سراغ این سوالات برگردید.

۲. به هر درس، میدان نبردی مجزا اختصاص دهید!

هر درس در کنکور، زمان خاص خود را دارد؛ با این حال تخصیص زمان نامناسب به هر درس، می‌تواند فاجعه‌بار باشد. بنابراین، با توجه به تعداد سوالات و ضریب هر درس، سهم زمانی متناسبی را به آن اختصاص دهید. برای مثال، اگر درسی ۲۰ سوال و ضریب ۳ دارد، می‌توانید ۲۰ – ۲۵ دقیقه زمان به آن اختصاص دهید. بنابراین، برای مدیریت زمان در کنکور، برای هر درس تنها زمانی که لازم است را به آن اختصاص دهید؛ و اجازه ندهید که بیشتر از این زمان شما را تلف کند.

۳. نقشه راه خود را ترسیم کنید!

هیچ داوطلبی بدون برنامه راهبردی، شانسی برای موفقیت در کنکور ندارد. قبل از شروع آزمون، یک برنامه زمان‌بندی کلی برای پاسخگویی به سوالات هر درس در نظر بگیرید. این برنامه را با توجه به نقاط قوت و ضعف خود تنظیم کنید؛ و به یاد داشته باشید که انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی، کلیدی برای موفقیت در مدیریت زمان در کنکور است.

یکی از راه حل ها برای این مسئله، شرکت در آزمون های آزمایشی است. شرکت در این آزمون‎ها می‎تواند؛ شما را برای زمان بندی استاندارد در کنکور و مدیریت آن آماده کند. با این حال، اگر توانایی و فرصت شرکت در آزمون های آزمایشی را ندارید؛ می‎توانید با توجه به نمونه سوالات آزمون های پیشین در شرایطی شبیه به کنکور به مدیریت زمان خود بپردازید.

۴. پرچم تسلیم را بالا نبرید!

در جلسه کنکور، ممکن است با سوالاتی روبرو شوید که بلد نیستید؛ یا حل آنها زمان زیادی می‌برد. در این شرایط، تسلیم شدن ممنوع است! به جای هدر دادن زمان، سوال را علامت‌گذاری کرده و به سراغ سوالات بعدی بروید. در دور دوم، اگر فرصت داشتید، می‎توانید به سراغ این سوالات برگردید. این ترفند می‎تواند به مدیریت زمان در کنکور به شما کمک کند.  به یاد داشته باشید که هر سوال نزده، یک فرصت از دست رفته است! با این حال، پاسخ غلط به سوالاتی که نسبت به آن مطمئن نیستید؛ هم می‎تواند چند قدم شما را عقب بیاندازد.

10 best technic for exam 3

پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین منابع مطالعه درس فیزیک برای کنکور را نیز مطالعه نمایید.

۵. به ندای زمان گوش فرا دهید!

در طول آزمون، مراقب زمان باشید و از یک ساعت مچی یا ساعتی که روبه روی صندلی شما نصب شده است، استفاده کنید. در ابتدای هر درس، زمان شروع و زمان پایان آن را یادداشت کنید. در فواصل زمانی مشخص، به ساعت نگاه کنید تا از برنامه خود عقب نمانید. از اتلاف وقت برای صحبت با دیگران یا کارهای غیرضروری خودداری کنید.

با این حال، سعی کنید آرامش و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید؛ و نسبت به گذشت زمان حساسیت به خرج ندهید. اگر تا اینجا زمان را به خوبی مدیریت کرده باشید؛ نصف راه را آمده‎اید، پس لازم نیست نگران باشید.  تنها بر روی پاسخ درست به سوالات در زمان مشخص تمرکز کنید.

۶. طعم شیرین دور دوم را بچشید!

حال اگر زمان خود را به خوبی مدیریت کرده باشید, می‎توانید به عقب بازگردید و سوالاتی را که علامت زدید را پاسخ دهید. چرا که دور دوم آزمون، فرصتی طلایی برای جبران اشتباهات و افزایش تراز است!

در دور اول، به تمام سوالات پاسخ دهید؛ حتی اگر به پاسخ آنها مطمئن نیستید. در دور دوم، به سراغ سوالاتی بروید که علامت‌گذاری کرده‌اید یا در دور اول به آنها پاسخ نداده‌اید. حال می‎توانید در زمان باقی مانده، با دقت و وسواس بیشتری به سوالات دور دوم پاسخ دهید.

شاید با خود فکر کنید؛ که دور دومی در کار نخواهد بود! اما اگر توانسته باشید به تمامی تکنیک های مدیریت زمان در کنکور عمل کرده باشید؛ دور دوم را نیز خواهید داشت.

۷. از استرس، هیولای زمان‌خوار، دوری کنید!

استرس، دشمن شماره یک تمرکز و حافظه است و می‌تواند در مدیریت زمان شما اختلال ایجاد کند. بنابراین، لازم است که استرس را کنترل کرده و به او اجازه ندهید که راندمان شما را کاهش دهد. برای این کار قبل از آزمون، تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند تنفس عمیق و مدیتیشن را تمرین کنید. این کار به شما کمک می‎کند که بتوانید استرس را به صورت اصولی، کنترل کنید؛ و مدیریت زمان در کنکور را در اختیار داشته باشید.

۸. به غریزه خود ایمان داشته باشید!

در بسیاری از موارد، اولین حدسی که به ذهنتان می‌رسد، درست‌ترین پاسخ است! اگر در انتخاب بین دو یا چند گزینه تردید دارید؛ به اولین پاسخی که به ذهنتان می‌رسد، اعتماد کنید. البته، این بدان معنا نیست که بدون تفکر به سوالات پاسخ دهید. در صورت تمایل، بعداً می‌توانید دوباره به سوال برگردید و آن را با دقت بیشتری بررسی کنید. با این حال، اگر نسبت به جوابی که در سر دارید، مردد هستید؛ از پاسخگویی صرف نظر کنید.

10 best technic for exam 4

پیشنهاد می کنیم مقاله جمع بندی درس فیزیک برای کنکور و امتحانات نهایی را نیز مطالعه نمایید.

۹. از هر ثانیه استفاده کنید!

از هر ثانیه تان در آزمون استفاده کنید؛ حتی در دقایق پایانی آزمون، از امیدواری دست نکشید و به تلاش خود ادامه دهید. حتی اگر به تمام سوالات پاسخ نداده‌اید، به سوالاتی که بلد هستید پاسخ دهید. هرچه تعداد سوالات بیشتری را پاسخ دهید، نمره نهایی شما بیشتر خواهد بود. به یاد داشته باشید که هر ثانیه در کنکور، ارزشمند است.

۱۰. به خودتان ایمان داشته باشید!

در آخر، مهم‎ترین تکنیک برای مدیریت زمان در کنکور، باور است. باور به توانایی‌های خود، مهم‌ترین عامل در موفقیت شماست. قبل از آزمون، به خودتان یادآوری کنید؛ که برای این آزمون به اندازه کافی تلاش کرده‌اید و می‌توانید از آن سربلند بیرون بیایید. در طول آزمون، با اعتماد به نفس به سوالات پاسخ دهید و از تردید و دودلی بپرهیزید. به خودتان یادآوری کنید که شما لایق بهترین نتیجه هستید!

سخن پایانی

مدیریت زمان در کنکور، مهارتی است که با تمرین و ممارست قابل یادگیری است. با استفاده از 10 تکنیکی که در این مقاله به شما ارائه شد؛ می‌توانید در جلسه کنکور بر زمان تسلط یافته و به موفقیت خود در این آزمون سرنوشت‌ساز نزدیک‌تر شوید. به یاد داشته باشید؛ کلید طلایی رسیدن به رتبه برتر، در دستان شماست. با تلاش، پشتکار و مدیریت زمان صحیح، می‌توانید نام خود را در فهرست برترین‌های کنکور ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید