مکالمه آنلاین با پشتیبانی کتاب کنکور
مقالات کتاب کنکور

۱۰ عادت غلط هنگام درس خواندن که باید از آن بپرهیزید!

10 عادت غلط هنگام مطالعه

بعضی وقت‌ها هرچقدر هم درس بخوانیم؛ فایده‌ای ندارد که ندارد، بازهم نمره‌ی خوبی را کسب نکرده‌‎ایم! مشکل از کجاست؛ آیا عادت‌های غلط درس خواندن را می‌شناسید؟ بررسی، شناسایی و ترک روش‌های نادرست مطالعه، یکی از مهم‏ترین مسائلی است؛ که برای داشتن یک مطالعه صحیح و اصولی رعایت کنید. چرا که، گاهی با داشتن تنها یک عادت نادرست، می‎‌‌توان تمام زمان مطالعه را از دست داد! از این رو، لازم است که، با عادت‌های نادرست مطالعه و همچنین اشتباهات رایج هنگام درس خواندن آشنا شویم؛ و برای کسب نمره خوب از انجام آن‎ها بپرهیزیم. مطالعه و درس خواندن، یکی از مهم‎ترین کارهایی است؛ که دانش آموزان برای ادامه روند تحصیلی خود، باید به خوبی آن را انجام دهند. با این حال، متاسفانه بسیاری از دانش آموزان، روش های نادرستی را برای مطالعه به کار می‏‌گیرند؛ و یا اینکه عادت‌های غلط درس خواندن خود را هنوز هم ترک نکرده‌‎اند! به یاد داشته باشید اگر متقاضی آزمون سراسری هستید، تنها خرید کتاب کنکور نمی‌تواند موفقیت شما را تضمین کند بلکه نحوه درس خواندن شما نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه این مقاله، عادت‌های نادرست مطالعه، اشتباهات رایج هنگام درس خواندن و روش هایی برای ترک عادت های غلط درس خواندن را با هم بررسی می‏کنیم. اگر شما هم، به دنبال این هستید که، مثل نابغه ها درس بخوانید؛ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

چرا باید عادت های نادرست مطالعه مان را ترک کنیم؟

شاید کنار آمدن با عادت های غلط درس خواندن، در کوتاه مدت بتواند کمی قابل تحمل باشد. اما، برای یک دانش‌آموز، محصل، داوطلب و دانشجو که قصد دارد؛ چندین دهه از زندگی خود را به مطالعه و درس خواندن اختصاص بدهد، شرایط سختی است. اینکه شما بخواهید برای مدتی طولانی، روش‌های نادرست مطالعه را به همراه خود بکشانید؛ قطعا خسته و دل‌زده خواهید شد. از طرفی، با وجود عادت‌های نادرست مطالعه و عدم ترک آن‎ها؛ ممکن است در زمان کوتاهی نیز محصل از ادامه تحصیل نیز دست بکشد. چرا که با خود فکر می‌‎کند که این اطلاعات و مفاهیم، بسیار سخت بوده و تلاش کردن فایده‌ای ندارد! آیا برای شما هم پیش آمده که در حال مطالعه مطلب جدیدی هستید؛ و پس از صرف زمان نسبتا طولانی، احساس می‎کنید که هیچ چیزی از این مطلب را نفهمیدید! یکهو احتمال دارد به ساعتتان نگاهی بیاندازید، و با خود بگویید که چطور امکان دارد؟ این همه زمان صرف کردم؛ و حتی یادم نمی‎آید از کجا شروع کردم!! اگر این موقعیت برای شما هم آشناست؛ پس شما هم در لیست افراد با عادت های غلط درس خواندن قرار می‏گیرید. حالا، وقتش نیست که اشتباهات رایج هنگام درس خواندن را بشناسید؛ و آنها را از بین ببرید؟

نداشتن زمان بندی یکی از عادت های بد هنگام مطالعه است

بدترین عادت های غلط درس خواندن

برخی از عادت‌های غلط در زندگی، کاملا مشهود و قابل لمس هستند. اما گاهی پیش می‌‎آید که ما از وجود یک عادت نادرست در رفتار و عمل خود با خبر نیستیم. همچنین، بسیاری از عادت‌های غلط درس خواندن، را نمی‏‌توان به خوبی درک کرد. بگذارید؛ فهم این مسئله را با طرح یک مثال راحت‌تر کنیم. به‌عنوان مثال، شما ساعاتی طولانی را بدون وقفه به درس خواندن اختصاص می‏‌دهید؛ چیزی نمی‏‌خورید، چیزی نمی‏‌نوشید، استراحت نمی‌‏کنید و یک بند به مطالعه مشغول هستید. با این وجود، ممکن است نمره و نتیجه‌ی خوبی را از امتحان خود کسب نکنید!!!  این جاست که از خودتان می‌پرسید:« چرا؟ من که همه‌ی روزم را به درس خواندن اختصاص داده بودم؛ بدون اینکه حتی یک لیوان آب بخورم.» خب، اشتباه شما همین جاست! مطالعه‌‏ی یکسره بدون استراحت و تغذیه مناسب و کافی، یکی از رایج‌ترین عادت‌های غلط درس خواندن در بسیاری از دانش‌آموزان است. در ادامه به 10 مورد از بدترین عادت‌های نادرست مطالعه و بررسی آن‏ها می‌پردازیم. اگر به دنبال یک مطالعه مطلوب و لذتبخش هستید؛ لازم است که این موارد را از عادات خود حذف کنید.

۱. برای مطالعه خود هیچ برنامه‌‏ی مشخصی ندارید!

اگر بخواهیم آدم‎‌ها را بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که دارند؛ دسته‌بندی کنیم، به سه دسته تقسیم خواهیم شد. دسته اول، افرادی هستند که برای مطالعه و کارهای خود برنامه‌ریزی کرده، و بر اساس آن عمل می‏‌کنند. دسته دوم، افرادی‌اند که برنامه‌های فوق‌العاده‌‏ایی را تنظیم می‏‌کنند، اما هیچوقت به آن عمل نمی‎‌کنند! دسته سوم، افرادی هستند که حتی برنامه‌ریزی مشخصی ندارند؛ چه برسد به اینکه بخواهند به آن عمل کنند!! حالا شما در مطالعه و درس خواندن جزو کدام دسته‌اید؟ دسته‌ی اول که قطعا جزو موفق‏ترین ها هستند؛ اما اگر جزو دسته‌های دوم و سوم هستید، باید فکری به حال خود کنید! چرا که مطالعه بدون برنامه‌ریزی، یکی از بدترین عادت‌های غلط درس خواندن است. چرا که، شما حتی برای مطالعه ساده‌‎ترین درس‎‌ها نیز به یک برنامه‌ریزی خوب و اصولی نیاز دارید. پس، اگر احساس می‏‌کنید که برنامه نداشتن یکی از اشتباهات رایج هنگام درس خواندن در شما است؛ همین الان به فکر حل کردن آن باشید. چرا که بی‌برنامگی، یکی از بدترین عادت‌هایی است؛ که تمام زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‏‌دهد.

۲. فضای مشخصی را برای درس خواندن انتخاب نمی‌‏کنید.

اینکه شما بتوانید تمرکز خود را برای درس خواندن در هر شرایط محیطی حفظ کنید؛ واقعا عالی است. حال فکر کنید؛ که اگر در محیطی با شرایط ایده آل، درس بخوانید و تمام حواستان را به درس بدهید نتیجه چه خواهد شد؟ یکی از اشتباهات رایج هنگام درس خواندن بسیاری از دانش‌آموزان، خواندن در مکان‌های مختلف است. در شرایطی، این عمل می‌تواند تنها چاره‌ی ما برای مطالعه باشد؛ و کار دیگری نمی‏‌توان کرد. اما، مطالعه جلوی تلویزیون، سر میز غذاخوری، روی تخت‌خواب و … با وجود میز و فضای مطالعه واقعا یکی از عادت‌های نادرست مطالعه است. بنابراین، بهتر است که با وجود یک برنامه مشخص برای ساعات مطالعه خود، درس خواندن را فقط به محیط مخصوص به خود اختصاص دهید. اینکه در ساعات مطالعه شما، سریال مورد علاقه‌‎تان پخش خواهد شد؛ دلیل خوبی برای درس خواندن جلوی تلویزیون نیست!

۳. نداشتن تمرکز؛ یکی از بدترین عادت‌های غلط درس خواندن!

یکی دیگر از عادت‌های غلط درس خواندن، مطالعه‏‌ی بدون تمرکز است. به‌طور کلی، داشتن تمرکز یکی از اصول اولیه مطالعه و درس خواندن است. مطالعه بدون تمرکز، هدر رفتن زمان و انرژی است. عادت‌های غلطی مثل چک کردن مداوم گوشی، درس خواندن در محیط نامناسب، یا مطالعه بدون برنامه، تمرکز را مختل می‌کنند و باعث می‌شوند مطالب به درستی در ذهن ننشینند. در واقع می‏‌توان گفت عوامل و اشتباهات رایج هنگام درس خواندن بسیاری وجود دارند؛ که امکان دارد تمرکز شما را با اختلال مواجه کند. اما، چگونه تمرکز خود را برای درس خواندن افزایش دهیم؟

  • مکانی را برای مطالعه انتخاب کنید که عاری از هرگونه مزاحمت و سر و صدا باشد. میز مطالعه خود را مرتب نگه دارید و فقط وسایلی که برای مطالعه نیاز دارید را روی آن قرار دهید.
  • از نورپردازی کافی و مناسب استفاده کنید, و دمای اتاق را در سطحی مطلوب نگه دارید.
  • یک برنامه ریزی درسی واقع بینانه و قابل اجرا برای خود تنظیم کنید.
  • از تکنیک های مختلف برای مدیریت زمان مطالعه خود استفاده کنید.
  • قبل از شروع مطالعه، تمام عوامل مزاحم مانند تلفن همراه، تلویزیون و شبکه های اجتماعی را خاموش کنید.
  • تمرینات تمرکز حواس مانند مدیتیشن یا تنفس عمیق می تواند به شما در افزایش قدرت تمرکزتان کمک کند.

 

  • نداشتن تمرکز یکی از عادت های بد هنگام مطالعه است

۴. یک مطالعه طوطی‌‏وار دارید.

یکی دیگر از عادت‌های نادرست مطالعه، که بسیاری از دانش‌آموزان به عواقب آن گرفتار هستند؛ خواندن طوطی وار مطالب درسی است. به طور کلی، مطالعه و درس خواندن طوطی وار به روشی از یادگیری گفته می‌شود؛ که در آن فرد بدون درک مفاهیم و صرفاً با حفظ کردن مطالب، به مطالعه می‌پردازد. گویی که مانند یک طوطی، جملات و عبارات را بدون فهم معنای آنها تکرار می‌کند. خب، واقعا با این روش از مطالعه و داشتن عادت‌های غلط درس خواندن به دنبال کسب نمره های خوب نیز هستید؟ در این روش، فرد صرفاً به حفظ کردن اطلاعات می‌پردازد و درک عمیقی از مفاهیم پیدا نمی‌کند. در نتیجه، به محض اینکه با سوال یا مشکلی جدید روبرو شود که خارج از محدوده مطالب حفظ شده باشد؛ قادر به پاسخگویی نخواهد بود. بنابراین، مطالعه طوطی وار از روش های نادرست مطالعه است؛ که باید از آن تنها برای پیش مطالعه های خود استفاده کنید.

۵. بدون وقفه و استراحت به مطالعه می‌پردازید.

مطالعه بی‌وقفه، بدون استراحت کردن نیز یکی دیگر از عادت‌های غلط درس خواندن است. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم؛ بسیاری از دانش‌آموزان و محصلان این مورد را به عنوان عادت‌های نادرست مطالعه نمی‌شناسند. در حالی‌که، این مورد نیز می‌تواند عملکرد و راندمان شما حین مطالعه را بسیار پایین بیاورد. مطالعه بی وقفه، یکی از اشتباهات رایج هنگام درس خواندن است؛ که منجر به کاهش تمرکز و قدرت یادگیری، ایجاد استرس و اضطراب، فراموشی مطالب و آسیب به سلامت جسمی می‏‌شود. بنابراین، استراحت در دوران کنکور را جدی بگیرید و بهتر است از روش‌های نادرست مطالعه دوری کرد؛ و به مطالعه اصولی و صحیح مطالب پرداخت. در ادامه راه‌حل‌هایی را به عنوان مثال برای جلوگیری از مضرات مطالعه بی وقفه بیان خواهیم کرد:

  • در حین مطالعه، هر 45 تا 60 دقیقه، 5 تا 10 دقیقه استراحت کنید.
  • در طول استراحت، از جای خود بلند شوید، کمی راه بروید و چشمان خود را ببندید یا به دور دست نگاه کنید.
  • همچنین می‌توانید در این زمان، یک میان وعده سالم میل کنید یا به موسیقی گوش دهید.
  • محیط مطالعه خود را آرام و بدون مزاحمت نگه دارید.
  • از خواب کافی و رژیم غذایی سالم اطمینان حاصل کنید.

۶. از گوشی موبایلتان دل نمی‌‏کنید!

امروزه، گوشی‌های موبایل به یک عضو همیشگی از هر فرد تبدیل شده. به‌طوری‌که گاهی احساس می‎‌کنیم؛ حتی یک لحظه را هم نمی‏توانیم بدون نگاه کردن به گوشی‎مان سر کنیم! این عادت به شدت مضر، به یکی از اشتباهات رایج هنگام درس خواندن نیز تبدیل شده است! دسترسی راحت به اینترنت، گوشی های همراه هوشمند و شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا افراد بسیاری، روزانه بخش زیادی از وقت خود را با گوشی همراه خود سپری کنند. این رفتار، می‌‏تواند به یکی از عادت‌های غلط درس خواندن نیز تبدیل شود. با این حال، برای داشتن یک مطالعه مستمر، و ثمربخش لازم است که حداقل حین مطالعه از چک کردن مداوم گوشی خود دست بردارید؛ و این کار را به بعد از اتمام مطالعه موکول کنید.

استفاده از موبایل یکی از عادت های بد هنگام مطالعه است

۷. برنامه‌هایتان را  برای مطالعه به تعویق می‌اندازید.

از دیگر روش‌های نادرست مطالعه، به تعویق انداختن برنامه‌هایتان است. پیش‌تر نیز به دسته‌بندی آدم‎‌ها بر اساس رفتار و برنامه‌ریزی‌های آن‎ها اشاره کردیم! به تعویق انداختن برنامه‌های درس خواندن و مطالعه، احتمالا همان دسته‌ی دوم را در بر می‏‌گیرد. کسانی که برنامه‌های فوق‌العاده خوبی را طراحی می‌‏کنند؛ و به آن عمل نخواهند کرد. اگر شما هم از این دسته افراد هستید؛ باید دیر یا زود منتظر نتایج نه چندان رضایت بخش خود از امتحاناتتان باشید!! به تعویق انداختن برنامه‌های مطالعاتی، یکی از عادت‌های غلط درس خواندن است؛ که بسیاری از دانش‌آموزان را در بر می‌‏گیرد. احتمالا برای شما هم پیش آماده که با خود گفته‌اید: «از ترم بعد، از امتحان بعد، از سال بعد شروع می‏‌کنم» این عادت‌های نادرست مطالعه، تنها شما را از اهدافتان دور می‏‌کند و بس!

۸. حین درس خواندن، استرس و اضطراب زیادی دارید.

استرس و اضطراب زیاد نیز، یکی از عادت‌های نادرست مطالعه است؛ که لازم است به تمرین بسیار آن‏ها را حذف و یا کنترل کنید. هنگامی که شما مضطرب هستید؛ هورمون‌هایی مانند کورتیزول در بدنتان آزاد می‌شود. این هورمون‌ها می‌توانند بر عملکرد هیپوکامپ، (ناحیه ای از مغز که مسئول حافظه و یادگیری است)، تاثیر بگذارند. در نتیجه، به خاطر سپردن اطلاعات و تمرکز بر روی مطالب درسی برای شما دشوارتر می شود. علاوه‌بر این، اضطراب می تواند منجر به افکار منفی و خودگویی منفی شود. این افکار می توانند اعتماد به نفس شما را از بین ببرند و انگیزه شما را برای مطالعه کاهش دهند. بنابراین، می‏‌توان گفت یکی دیگر از عادت‌های غلط درس خواندن، داشتن استرس و اضطراب است؛ که لازم است هرچه سریع‏تر به رفع آن بپردازید. برای کاهش استرس کنکور می‌توانید مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

۹. مدام خودتان را با دیگران مقایسه می‏‌کنید!

برای بسیاری از ما پیش می‌‏آید؛ که در بسیاری از موارد زندگی مان خود را با دیگران مقایسه می‌‏کنیم. از مهم‌ترین اشتباهات رایج هنگام مطالعه، می‏‌توان به مقایسه خود با دیگران اشاره کرد. هنگامی که خود را با دیگران مقایسه می‌کنید، تمرکزتان از روی یادگیری و درک مطالب به سمت نگرانی در مورد عملکردتان در مقایسه با دیگران معطوف می‌شود. این امر به عنوان یکی از بدترین عادت‌های غلط درس خواندن می‌تواند منجر به اضطراب، ناامیدی و کاهش انگیزه شود. مقایسه خود با افرادی که به نظر می‌رسد از شما بهتر عمل می‌کنند، می تواند اعتماد به نفس شما را خدشه دار کند. این امر می تواند منجر به باورهای منفی در مورد توانایی های خود و کاهش تمایل شما به تلاش برای رسیدن به اهدافتان شود. برای جلوگیری از این عادت‌های نادرست مطالعه، بهتر است روی نقاط قوت خود تمرکز کنیم؛ از آنها برای جبران نقاط ضعف خود استفاده کنید. اشتباهات بخشی از فرآیند یادگیری هستند. از آنها به عنوان فرصتی برای یادگیری و پیشرفت استفاده کنید.

۱۰. همه مطالب را به شب امتحان موکول کردید.

شب امتحانی بودن، یکی از بدترین روش‌های نادرست مطالعه بسیاری از دانش‌آموزان است! بسیاری از دانش آموزان، در شب های امتحان به تمامی روزها و ساعاتی که می‌‏توانستند درس بخوانند؛ اما نخواندند فکر می‌‏کنند و افسوس می‌‏خورند! در این شرایط است که باید به خود گفت:«وای بر من!» مطالعه در شب امتحان، یکی از بدترین عادت‌های غلط درس خواندن است. چرا که در شب امتحان، زمان کافی برای فهم عمیق مطالب و درک مفاهیم پیچیده وجود ندارد. شما مجبورید به جای یادگیری واقعی، مطالب را به صورت سطحی حفظ کنید که این امر منجر به فراموشی سریع آنها بعد از امتحان خواهد شد. فشار ناشی از حجم زیاد مطالب و کمبود زمان،  استرس و اضطراب زیادی را در شب امتحان به شما تحمیل می‌کند. این اضطراب  باعث کاهش تمرکز و قدرت تفکر شما شده و در نهایت عملکرد شما را در امتحان مختل می‌کند.

سخن پایانی

شناسایی عادت های غلط درس خواندن، و اشتباهات رایج هنگام مطالعه می‏تواند به ما در بهبود ساعات و عملکرد مطالعه مان کمک بسیاری کند. عادت‌های مطالعه‌ی نامناسب می‌توانند مانع پیشرفت تحصیلی شما شده و در نهایت منجر به عدم موفقیت شما شوند. با این حال، سعی کنید عادت های درست را جایگزین عادت های نادرست مطالعه خود کنید؛ و به سمت پیشرفت قدم بردارید. در نهایت، شناسایی عادت های نادرست و رفع آن‏ها، می‎تواند به افزایش تمرکز و بازدهی ما نه تنها در درس خواندن، بلکه در تمام جوانب زندگی به ما کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید