مکالمه آنلاین با پشتیبانی کتاب کنکور
مقالات کتاب کنکور, نحوه ی مطالعه و تست زنی

۲۰ روش مطالعه‏‌ فیزیک کنکور برای رتبه های بالاتر

۲۰ روش مطالعه‏‌ فیزیک کنکور برای رتبه های بالاتر

برای مطالعه درس فیزیک از چه روشی استفاده می‏‌کنید؛ آیا بهترین روش مطالعه‏‌ فیزیک کنکور را می‏دانید؟ حتما برای شما هم پیش آمده که کتاب فیزیک‎تان را کامل مطالعه کرده باشید؛ اما نتیجه‌‎ی دلخواهتان را نگرفته باشید. بسیاری از دانش آموزان ساعات زیادی را صرف مطالعه فیزیک می‏کنند؛ و متاسفانه بازخورد رضایت بخشی ندارند. این جاست که باید یک سوال مهم را از خودمان بپرسیم؛ بهترین روش مطالعه‏ فیزیک کنکور، چیست؟ برای رسیدن به نمره قابل قبول در امتحان نهایی و همچنین کنکور، باید از چه روشی برای مطالعه فیزیک استفاده کنیم؟ روش مطالعه یک درس، نه تنها بر روی نتیجه و درصد کنکور ما تاثیرگذار خواهد بود؛ بلکه در یادگیری و درک عمیق‎تر مطالب به ما کمک خواهد کرد. بنابراین، مسئله‏ای که خیلی مهم و پر رنگ است؛ استفاده از یک روش مطالعه صحیح برای هر درس است. به عبارتی، ما نمی‏توانیم همه درس‎ها را با یک روش مطالعه کنیم؛ و انتظار نتیجه رضایت بخش در هر درس را داشته باشیم! انواع کتاب فیزیک کنکور در سایت کتاب کنکور موجود است که می توانید با تخفیف بالا و ارسال رایگان تهیه نمایید. با این حال، تصمیم داریم در ادامه این مقاله به بهترین روش مطالعه‏‌ی فیزیک کنکور، و همچنین بررسی بهترین روش مطالعه درس فیزیک برای شرکت در امتحانات نهایی بپردازیم. پس، اگر شما هم از روش مطالعه خود در درس فیزیک چندان دلخوشی ندارید؛ برای رسیدن به بهترین روش مطالعه‏ ی فیزیک کنکور با ما همراه باشید.

چرا باید فیزیک کنکور رو درصد بالا بزنیم؟

همه ما از اهمیت دروس تخصصی برای رسیدن به یک رتبه قابل قبول، با خبریم! بنابراین، می‎دانیم که هرچقدر درصد بالاتری از دروس اختصاصی را به دست بیاوریم؛ راحت‏تر می‏توانیم به رشته دلخواهمان برسیم. اهمیت درس فیزیک با استفاده از بهترین روش مطالعه درس فیزیک، هم همانند سایر دروس تخصصی پیدا و معلوم است. این درس یکی از مهم‏ترین دروس تخصصی رشته های تجربی و ریاضی است؛ که ضریب بالایی را نیز دارد. بنابراین، کسب یک درصد بالا در درس فیزیک، می‏تواند ما را راحت‏تر به اهداف تحصیلی‏مان برساند. اما، چیزی که برای خیلی از دانش آموزان هنوز روشن نیست؛ بهترین روش مطالعه‏ فیزیک کنکور است! در ادامه نیز، صرفا جهت اطلاع بیشتر نیم نگاهی می‎اندازیم به اهمیت درصد بالای درس فیزیک در کنکور.

تاثیر درصد بالای فیزیک بر رتبه و نتیجه کنکور

  1.  تاثیرگذاری بالا بر تراز و رتبه: فیزیک در گروه‌های ریاضی و تجربی ضریب ۳ دارد، به این معنی که سه برابر دروس عمومی در نمره نهایی تاثیرگذار است. با توجه به ضریب بالا، کسب درصد بالا در فیزیک می‌تواند به طور قابل توجهی تراز و رتبه شما را در کنکور ارتقا دهد و شانس شما را برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرتان افزایش دهد.
  2. تمایز از سایر داوطلبان: درس فیزیک برای بسیاری از داوطلبان دشوار است و معمولا توزیع نمرات در این درس به گونه‌ای است که تعداد زیادی از داوطلبان در آن نمره پایینی کسب می‌کنند. بنابراین، استفاده از بهترین روش مطالعه‏‌ی فیزیک کنکور و کسب درصد بالا در فیزیک می‌تواند شما را از رقبای خود متمایز کند و به شما در رسیدن به رتبه بهتر کمک ‌کند.
  3. راهی برای قبولی در رشته‌های برتر: بسیاری از رشته‌های برتر دانشگاهی، به خصوص در رشته‌های مهندسی و علوم پایه، نیازمند تسلط بر مبانی فیزیک هستند. کسب درصد بالا در فیزیک کنکور می‌تواند شانس قبولی شما را در این رشته‌ها به طور قابل توجهی افزایش دهد.

در  کنار  تمامی این دلایل، یادگیری  با بهترین روش مطالعه‏‌ی فیزیک کنکور می‌تواند دیدگاه شما را نسبت به  دنیای  اطرافتان نیز تغییر دهد و به شما در درک بهتر قوانین حاکم بر جهان کمک  کند.

بهترین روش مطالعه درس فیزیک برای شرکت در امتحانات نهایی

اگر حتی یک بار هم به قصد مطالعه، نیم نگاهی به کتاب فیزیک کنکور درسی‏مان کرده باشیم؛ خواهیم فهمید این درس به یک روش مطالعه مخصوص به خود نیاز دارد. این درس در عین حالی که به درک عمیق مطالب خود نیاز دارد؛ به علم ریاضی نیز وابسته است. بنابراین، بهترین روش مطالعه درس فیزیک این است که نهایت تلاش خود را برای درک مطالب آن به کار بگیریم. همچنین، لازم است پایه علم ریاضی خود را برای حل مسائل فیزیک قوی کنیم. بنابراین، در مطالعه فیزیک ما با دو چالش رو به رو هستیم؛ یک، درک صحیح و عمیق مطالب و دو، به کارگیری علم ریاضی برای حل مسائل. در ادامه به بررسی راه حل هایی برای این چالش‏ها می‏ پردازیم.

چگونه می‏توانیم مفاهیم فیزیک را به خوبی متوجه شویم؟

قبل از رفتن به سراغ مباحث پیچیده تر، مطمئن شوید که مفاهیم پایه ای مانند حرکت، نیرو، انرژی و کار را به خوبی درک کرده اید. این مفاهیم در سراسر فیزیک دبیرستان استفاده می شوند و درک قوی آنها برای موفقیت در دوره ضروری است. این مهم‏ترین چیزی است؛ که در بهترین روش مطالعه‏ فیزیک کنکور، به کارتان می‌‏آید. برای مطالعه و درک بهتر فیزیک، فقط به درس گوش ندهید یا کتاب را نخوانید؛ سعی کنید با مطالب درگیر شوید. سوال بپرسید، مثال ها را حل کنید و سعی کنید مفاهیم را با کلمات خودتان توضیح دهید. فیزیک مملو از مفاهیم انتزاعی است؛ اما نمودارها و تصاویر می توانند به شما کمک کنند تا آنها را درک کنید. به نمودارها و تصاویر موجود در کتاب درسی خود توجه کنید؛ و سعی کنید نمودارها و تصاویر خود را برای مفاهیمی که دشوار می دانید ایجاد کنید.

بهترین روش مطالعه درس فیزیک برای یادگیری بهتر، حل مسائل است. تا جایی که می توانید مسائل مختلف را حل کنید. اگر در درک چیزی مشکل دارید، از معلم خود کمک بگیرید. آنها می توانند مفاهیم را به شما توضیح دهند، به شما در حل مسائل کمک کنند و به شما منابع اضافی ارائه دهند. درس خواندن با همکلاسی هایتان می تواند راه خوبی برای یادگیری فیزیک باشد. می توانید مفاهیم را با یکدیگر بحث کنید، به یکدیگر در حل مسائل کمک کنید و از یکدیگر یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید: بانک تست فیزیک پایه تجربی میکرو گاج

آیا بهترین روش مطالعه درس فیزیک برای امتحانات نهایی، برای کنکور هم مناسب است؟

حال ممکن است با یک چالش دیگر نیز مواجهه باشیم! اینکه آیا بهترین روش مطالعه درس فیزیک برای امتحانات نهایی، می‏تواند بهترین نتیجه در کنکور را نیز رقم بزند؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت تا حدودی بله! چرا که اگر شما مسائل فیزیک را در مطالعات خود برای امتحان نهایی درک کرده باشید؛ آمادگی روبه رو شدن با تست های کنکور را نیز دارید. تنها کاری که لازم است انجام دهید؛ تمرین، تکرار، و استمرار در یادگیری است! برای شرکت در کنکور و رسیدن به یک درصد بالا در درس فیزیک، امتحانات نهایی را باید رد کنید؛ پس بهتر است با استفاده از بهترین روش مطالعه درس فیزیک مطالب را در ذهن خود تثبیت کنیم؛ تا برای کنکور تنها به تمرین و تکرار بیشتر نیاز داشته باشیم. در بهترین روش مطالعه‌‏ فیزیک کنکور، شما به تمرینات بسیار و تکرار و تکرار نیاز دارید. در این روش لازم است برای یادگیری هر مطلب و مفهوم به هر دری بزنید. پس از آنکه، مطالب را به خوبی یاد گرفتید؛ با حل تست های مختلف آن‏ها را به ساده‏ترین مسائل زندگی‏تان تبدیل کنید. در ادامه به معرفی 20 روش از بهترین روش های مطالعه‏ فیزیک کنکور می‏پردازیم، با ما همراه باشید.

معرفی 20 روش مطالعه ی فیزیک کنکور

پیش از آنکه به بررسی بهترین روش مطالعه‏ فیزیک کنکور بپردازیم؛ لازم است یک نکته‏ی خیلی مهم را یادآور شویم. اینکه هیچ روش واحدی در مطالعه فیزیک برای همه افراد وجود ندارد؛ بنابراین شما باید روش مطالعه‌ای را پیدا کنید که با توجه به شرایط شما بهترین باشد. با این حال، در ادامه به بهترین روش های مطالعه‏ فیزیک کنکور می‏پردازیم؛ که می‏تواند برای شما کارآمد و مفید باشد.

۱. از مطالب پایه‏ به سادگی رد نشوید!

مهم ترین مورد در یادگیری با بهترین روش مطالعه‏ فیزیک کنکور، یادگیری مفاهیم پایه‏ای است. این نکته هم برای شرکت در امتحانات نهایی و هم شرکت در کنکور سراسری به شما کمک زیادی خواهد کرد. بنابراین، اگر مفاهیم پایه‏ای را به خوبی یاد بگیرید؛ در یادگیری مفاهیم سخت‏تر به مشکلی حل نشدنی بر نخواهید خورد. پس اگر با تمام شدن هر پایه تحصیلی، مفاهیم اولیه فیزیک را فراموش کردید؛ بهتر است همین الان یک بار برای همیشه به یادگیری و درک آن‏ها بپردازید.

۲. پیش از شرکت در کلاس درس، یک پیش مطالعه کوتاه داشته باشید!

یکی از مواردی که بسیاری از رتبه های برتر در بهترین روش مطالعه‏ فیزیک کنکور و دبیرستان دارند؛ پیش مطالعه است. سعی کنید پیش از هر جلسه کلاسی، یک پیش مطالعه ساده و کوتاه داشته باشید. با این روش ذهن شما برای شرکت در کلاس آماده‏تر خواهد بود. در نتیجه، با ذهن بازتری مطالب جدید را یاد می‏گیرید. علاوه بر این، با پیش مطالعه می‏توانید فرد فعال‏تری باشید؛ و با ذوق بیشتری به درس گوش دهید.

پیش مطالعه یکی از روش های مهم یادگیری درس فیزیک

۳. همه حواستان را به کلاس درس و مطالب فیزیک بدهید.

پیش از ورود به کلاس، تمامی دغدغه‏های خود را فراموش کنید؛ و تنها حواستان را به کلاس درس بدهید. قدم به قدم با معلم خود پیش بروید؛ و سعی کنید مطالب را درک کنید. اگر احساس کردید؛ مطلبی را متوجه نشدید، و یا در درک آن مشکل دارید از معلم خود کمک بخواهید. این بهترین روش مطالعه درس فیزیک است؛ که می‏توان مشکلات شما در فیزیک را از همان لحظه که به وجود می‏آید، حل کند!

بیشتر بخوانید: تست فیزیک جامع تجربی خیلی سبز

۴. بعد از کلاس، مبحث همان روز را مطالعه کنید

این مورد، شاید خیلی کلیشه‏ای باشد؛ چرا که از اولین روزی که با کلاس درس و مدرسه آشنا شدیم، این موضوع را به ما گوشزد کرده‏اند. اما کافی است تنها یک بار این روش را نه تنها برای درس فیزیک بلکه برای تمامی درس های خود امتحان کنید. آن وقت متوجه می‏شوید که چقدر سریع مطالب را یاد می‏گیرید. علاوه بر این، این مورد به شما کمک می‏کند؛ که مطالب را به حافظه بلند مدت خود منتقل کنید.

۵. به کتاب درسی مسلط شوید، بعد سراغ منبع کمک آموزشی بروید

یکی دیگر از موارد مهم در بهترین روش مطالعه‏‌ فیزیک کنکور، تسلط به کتاب درسی است. شما باید پیش از استفاده از هر منبع دیگری، بر مطالبی که در کتاب درسی‏تان آمده مسلط شوید. برای تسلط بر این مفاهیم تمام تلاش خود را به کار بگیریدو مثال ها و مسائل کتاب را حل کنید؛ به نمودارها و شکل‏ها توجه کنید و برای درک مطالب با رسم شکل و نمودار به خودتان کمک کنید. بعد از اینکه احساس کردید تمامی مطالب را یادگرفتید؛ به سراغ منابع کمک آموزشی بروید.

۶. با تمرین و حل تست نقاط ضعفتان را شناسایی کنید

یکی از کاربردهای استفاده از منابع کمک آموزشی، به جز درسنامه های قوی و کامل آن‏ها؛ ارائه تست های متنوع و مختلف از هر مبحث است. بنابراین، با حل تست های مختلف نقاط ضعف و قوتتان را شناسایی کنید. این کار به شما کمک بسیاری خواهد کرد. سپس سعی کنید با خواندن دوباره درسنامه و تمرین دوباره نقاط ضعفتان را رفع کنید. این کار یکی از مهم‏ترین موارد در بهترین روش مطالعه‏‌ی فیزیک کنکور است.

۷. خودتان را برای تدریس به هم‏کلاسی‌‏هایتان آماده کنید

تدریس به همکلاسی‌‏هایتان می‏تواند شما را در یک مبحث بسیار قوی کند. چرا که برای تدریس یک مبحث لازم است تمامی مطالب را به خوبی یاد بگیرید و بتوانید آن‏ها را به افراد دیگر منتقل کنید. علاوه بر این، یادگیری همه جانبه مباحث به شما کمک می‌‏کند بتوانید به تمامی سوالات دوستانتان پاسخ دهید. با این‌حال، حتی اگر کسی به تدریس شما نیاز نداشت؛ برای دانش آموزهای خیالی خود تدریس کنید!

۸. بهترین کتاب فیزیک برای شما چه کتابی است؟

انتخاب بهترین منابع فیزیک کنکور، یکی دیگر از مهم‏ترین مواردی است که در بهترین روش مطالعه‏‌ی فیزیک کنکور شما موثر است. اما بهترین منبع کمک آموزشی برای شما چه منبعی است؟ منبعی که بتواند به شما در درک بهتر و تمرین بیشتر مباحث کمک کند؛ و متناسب با سطح تحصیلی شما باشد. بنابراین، بهتر است منبع آموزشی ای را انتخاب کنید؛ که سطح شما را ارتقا دهد، نه اینکه شما را گیج و درمانده میان فرمول ها رها کند.

کتاب های مناسب برای مطالعه ی درس فیزیک

۹. در حل تست و تمرین های خود استمرار داشته باشید

برای یادگیری یک مطلب، استمرار داشته باشید. سمج باشید؛ و تا مبحثی را یاد نگرفتید از آن رد نشوید. برای یادگیری هر مبحث تمامی روش هایی که می‏دانید را به کار ببرید، و آن را به خوبی یاد بگیرید. حالا می‏توانید سراغ مطالب بعدی بروید.

۱۰. حفظ کردن فرمول‏‌‌ها ممنوع!

حفظ کردن فرمول‏ها شاید برای یکی دو هفته اول کارساز باشد؛ بعد از آن خواهید دید که تمامی آن‏ها را فراموش کردید. بنابراین یکی از قوانین بهترین روش مطالعه‏‌ فیزیک کنکور درک کردن فرمول‏ها است، نه حفظ کردن آن‏ها! برای درک فرمول های فیزیک، کافی است به اندازه کافی تمرین کنید؛ هر چه بیشتر تمرین کنید بیشتر آن‏ها را می‏فهمید.

۱۱. در آزمون‎‌‌های شبیه ساز کنکور شرکت کنید.

آزمون های شبیه ساز می‏تواند سطح پیشرفتتان نسبت به گذشته، نقاط ضعف و قوتتان را به شما نشان دهد. بنابراین، از شرکت در این آزمون‎ها نترسید؛ و با آغوشی باز به استقبال آن‏ها بروید. شرکت در هر آزمون و رفع نواقصتان قطعا یک پله شما را به موفقیت نزدیک تر می‏کند. پس به دنبال بهترین روش مطالعه‌‏ فیزیک کنکور، شرکت در آزمون‏های شبیه ساز کنکور را فراموش نکنید.

۱۲. با توجه به سبک یادگیری‏تان از منابع آموزشی استفاده کنید

شما با چه سبکی بهتر یاد می‎گیرید؟ تماشای فیلم های آموزشی، کتاب های کمک آموزشی، فلش کارت های تصویری؟ تمامی این روش ها را امتحان کنید؛ و بهترین منبع آموزشی مورد نظرتان را که بیشترین همخوانی با سبک شما را دارد استفاده کنید. این مورد نیز، می‏تواند بهترین روش مطالعه‏ فیزیک کنکور برای شما باشد.

۱۳. برای مطالعه فیزیک برنامه ریزی کنید.

بهترین روش مطالعه درس فیزیک را هم که داشته باشید؛ باید با برنامه ریزی پیش بروید. بدون برنامه ریزی، بهترین و طلایی ترین روش های دنیا را هم که داشتید، کار به جایی نخواهید برد! بنابراین، برای یادگیری، تست زنی و تمرینات خود یک برنامه ریزی مشخص داشته باشید.

۱۴. هر مبحث را به خوبی یاد بگیرید.

تا مبحثی را یاد نگرفتید؛ به سراغ مباحث بعدی نروید؛ این کار فقط شما را گیج و سردرگم خواهد کرد. بنابراین، سعی کنید هر مبحث را به خوبی یاد بگیرید و سپس به سراغ مطالب دیگر بروید.

۱۵. روش‌های یادگیری فعال را به کار بگیرید.

هنگام مطالعه، حتماً نکات مهم را یادداشت کنید؛ این کار به شما کمک می‌کند تا مطالب را بهتر به خاطر بسپارید. از مطالب درسی خلاصه نویسی کنید؛ این کار نیز بهترین روش مطالعه فیزیک کنکور است و به شما کمک می‌کند تا در زمان کم، مطالب را مرور کنید. از نقشه‌های مفهومی و حتی نقشه های ذهنی برای نشان دادن ارتباط بین مفاهیم مختلف فیزیک استفاده کنید.

۱۶. مدیریت زمان را فراموش نکنید.

برای مطالعه فیزیک، حتماً برنامه‌ریزی کنید و زمان خود را به طور هوشمندانه مدیریت کنید. در زمانی مطالعه کنید که تمرکز بیشتری دارید؛ این مورد نیز در استفاده از بهترین روش مطالعه درس فیزیک موثر است. در نهایت، در بین مطالعه، حتماً استراحت کافی داشته باشید تا ذهنتان خسته نشود.

۲۰ روش مطالعه‏‌ فیزیک کنکور برای رتبه های بالاتر

۱۷. تکنیک های تست زنی فیزیک کنکور را یاد بگیرید

برای شبیه‌سازی شرایط کنکور، حتماً تست زنی را به صورت زمان‌دار انجام دهید. یاد بگیرید که چگونه زمان خود را در آزمون به طور موثر مدیریت کنید. تکنیک‌های کنترل اضطراب و مدیریت زمان را یاد بگیرید تا در زمان کنکور آرامش خود را حفظ کنید. این تکنیک برای مطالعه تمامی درس‏ها به شما کمک میکند.

۱۸. لذت مطالعه فیزیک را تجربه کنید.

سعی کنید از مطالعه فیزیک لذت ببرید؛ برای خودتان انگیزه ایجاد کنید تا با علاقه بیشتری به مطالعه فیزیک بپردازید. این مورد می‏تواند روش مطالعه شما را به بهترین روش مطالعه‏ فیزیک کنکور تبدیل کند.

۱۹. در مطالعات خود تعادل را رعایت کنید

به یاد داشته باشید؛ حتی اگر از بهترین روش مطالعه‏ فیزیک کنکور استفاده کنید، یادگیری فیزیک نیاز به زمان دارد. صبور باشید و به تدریج مطالب را یاد بگیرید. به دنبال موفقیت‌های کوتاه‌مدت نباشید، به جای آن، روی موفقیت در بلندمدت تمرکز کنید. از طرفی، بین مطالعه و تفریح تعادل برقرار کنید؛ و به سلامت جسمی و روحی خودتان اهمیت دهید.

۲۰. دوران جمع بندی را جدی بگیرید!

آخرین و مهم‏ترین موردی که باید در بهترین روش مطالعه‏ فیزیک کنکور فراموش نکنید؛ اهمیت دوران جمع بندی است. با توجه به شرایط خود زمانی را برای جمع بندی مطالب فیزیک در نظر بگیرید. در این دوران از منابع کمک آموزشی مناسب استفاده کنید.

سخن پایانی

بهترین روش مطالعه درس فیزیک، می‏تواند برای هر شخص متفاوت باشد. چرا که سبک های یادگیری در هر شخص متفاوت است. با این حال، در این مقاله سعی داشتیم به بهترین روش مطالعه‏‌ی فیزیک کنکور و مهم‏ترین موارد پیرامون آن اشاره کنیم. توجه به این موارد، و استفاده از منابع کمک آموزشی متناسب می‏تواند ما را به سطح و درصد بالایی در فیزیک کنکور برساند.

دیدگاهتان را بنویسید