مکالمه آنلاین با پشتیبانی کتاب کنکور
مقالات کتاب کنکور

روش فوق‌العاده استراحت در دوران کنکور برای رسیدن به رتبه برتر!

rest for entrance exam

استراحت در دوران کنکور، برای بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری مسئله‎ای غریب و نشدنی است. از طرفی، برای عده‎ای از دانش آموزان نیز استراحت در کنکور عضوی همیشگی از زندگی روزمره آن‎هاست! با این حال، هر دو دسته مثال بارز افتادن از آن لب بام هستند؛ که همین مثل باعث عدم بهبود عملکرد در دوران کنکور برای آن‌ها می‎شود.

کنکور سراسری، برای خیلی‎ها اولین آزمون سخت زندگی است؛ که برای رویارویی با آن هنوز آماده نیستند. برخی هم، با امتحانات بسیار سختی در زندگی دست و پنجه نرم می‎کنند؛ که کنکور تنها بخشی از آن است. با این حال، همه‎ی دانش آموزان برای دستیابی به مراتب بالاتر تحصیلی باید کنکور را پشت سر بگذارند. برای رد شدن از این مرحله سخت و رسیدن به موفقیت، لازم است طبق یک برنامه ریزی اصولی و درست عمل کنیم.

بنابراین، برای رسیدن به موفقیت در کنکور باید به تمامی المان‎هایی که ما را به یک رتبه برتر تبدیل می‏کند، توجه لازم را داشته باشیم. استراحت در دوران کنکور یکی از مسائل مهمی است؛ که باید برایش برنامه داشت و به آن عمل کرد.

در ادامه این مطلب، به بحث مهم استراحت در دوران کنکور و تاثیر استراحت بر یادگیری و بهبود عملکرد در کنکور می‎پردازیم.

استراحت در دوران کنکور اصلا شدنی است؟

اگر از طرفداران روش های مطالعه سفت و سخت گیرانه هستید؛ احتمالا از خودتان بپرسید استراحت در دوران کنکور اصلا شدنی است؟ در جواب به این سوال، باید بگوییم بله، استراحت در کنکور نه تنها شدنی و امکان پذیر، بلکه واجب و حیاتی نیز است.

درست است که کنکور یک آزمون مهم است؛ و نیاز به تلاش و تمرکز زیادی دارد، اما نباید فراموش کرد که انسان یک ماشین یا ربات نیست و به استراحت برای تجدید قوا و حفظ کارایی خود نیاز دارد. بی شک اگر تاثیر استراحت بر یادگیری را بررسی کنیم؛ متوجه این قضیه خواهیم شد.

بنابراین، درست مانند برنامه ریزی برای مطالعه، باید برای استراحت در دوران کنکور نیز برنامه ریزی کنید. زمان‌های مشخصی را در روز یا هفته به عنوان زمان استراحت خود در نظر بگیرید و به آنها پایبند باشید.

با انجام یک برنامه ریزی درست برای ساعات مطالعه و همچنین استراحت و تفریح، می‎توانید شاهد بهبود عملکرد در دوران کنکور خود باشید.

با این حال، اگر تا به حال با ساعات مطالعه پرفشار به خود سخت گرفته‎اید؛ باید دیر یا زود منتظر عواقب آن باشید. از طرفی، اگر از آن دسته افراد هستید که ساعات استراحت و تفریحتان حتی ساعات مطالعه را از شما گرفته؛ باید به فکر یک برنامه ریزی درست و اصولی باشید.

در هر صورت، استراحت در دوران کنکور به صورت اصولی و با برنامه ریزی نه تنها به شما آسیبی نمی‎رساند؛ بلکه منجر به بهبود عملکرد در دوران کنکور نیز می‎شود.

rest for entrance exam 3

پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین ابزار و روش های یادداشت برداری در کنکور برای موفقیت تضمینی را نیز مطالعه نمایید.

اهمیت استراحت در دوارن کنکور بر یادگیری مطالب

استمرار در یادگیری مطالب و به خاطر سپردن آن‎ها، می‏تواند مهم‎ترین ابزار شما برای آمادگی شرکت در آزمون سراسری و امتحانات نهایی باشد. اما این استمرار به این معنا نیست که شما تمام طول روز را پشت میز مطالعه‎تان سپری کنید.

اگر از این روش در مطالعه برای کنکور استفاده می‎کنید؛ باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید! هرچند کنکور یک مسئله جدی و سرنوشت ساز است؛ اما نمی‎توان سلامت روان و جسم را برای رسیدن به رتبه برتر نادیده گرفت.

مغز انسان مانند هر عضله دیگری در بدن، به زمان برای ریکاوری و بازسازی نیاز دارد. اگر به طور مداوم به آن فشار بیاورید و به آن فرصت استراحت ندهید، دیر یا زود کارایی خود را از دست می‌دهد. بنابراین، تاثیر استراحت بر یادگیری می‎تواند به اندازه ساعات مطالعه مفید و هدفمند باشد. با این حال، استراحت در دوران کنکور بیش از پیش اهمیت می‎یابد.

دلایل اهمیت استراحت در دوران کنکور

  • افزایش تمرکز و حافظه: استراحت به مغز شما کمک می‌کند تا اطلاعات را بهتر پردازش کند و آنها را در حافظه بلندمدت خود ذخیره کند.
  • کاهش استرس و اضطراب: استرس و اضطراب دشمن یادگیری هستند. زمانی که استراحت می‌کنید، به بدنتان فرصت می‌دهید تا آرام شود و استرس و اضطراب تان کاهش یابد.
  • افزایش انگیزه: اگر مدام درس بخوانید، دیر یا زود خسته و دلزده می‌شوید. اما زمانی که در بین مطالعه، استراحت می‌کنید، با انگیزه تر به سراغ درس خواندن می‌روید و تاثیر استراحت بر یادگیری را خواهید دید.
  • بهبود عملکرد جسمی: استراحت کافی برای سلامت جسم شما نیز ضروری است. اگر به اندازه کافی استراحت نکنید، ممکن است دچار مشکلاتی مانند کمبود خواب، خستگی، سردرد و … شوید.

بنابراین، با استراحت در کنکور و برنامه ریزی برای آن می‎توانید شاهد بهبود عملکرد در دوران کنکور خود باشید.

rest for entrance exam 4

پیشنهاد می کنیم مقاله ۱۰ تکنیک برتر مدیریت زمان در کنکور به همراه نکات طلایی مدیریت زمان در کنکور را نیز مطالعه نمایید.

آیا استراحت باعث بهبود عملکرد در دوران کنکور می‎شود؟

تست زنی، شرکت در آزمون های آزمایشی و مطالعه مستمر می‎تواند به رفع اشکالات و نقاط ضعف و قوت شما در یادگیری مطالب درسی کمک کند. بنابراین، آزمودن خود با شرکت در آزمون‎ها و حل سوالات مختلف با سطوح متفاوت می‎تواند یکی از مهم‎ترین موارد بهبود عملکرد در دوران کنکور برای شما باشد. با این حال، مطالعه تنها دلیل بهبود در عملکرد و نهایتا نتیجه نخواهد بود؛ و لازم است المان‎های دیگر نیز رعایت شود.

درست است که مطالعه و تست‌زنی بخش‌های ضروری برای موفقیت در کنکور هستند، اما بدون استراحت در دوران کنکور، تمام تلاش‌های شما بی‌نتیجه خواهد بود. مغز و بدن شما برای عملکرد بهینه به استراحت نیاز دارند و اگر به آنها استراحت کافی ندهید؛ راندمان و تمرکزتان کاهش می‌یابد، احساس خستگی و فرسودگی می‌کنید و در نهایت ممکن است دچار افت تحصیلی شوید.

مطالعات نشان داده‌اند که استراحت به تثبیت حافظه و انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت کمک می‌کند. زمانی که استراحت می‌کنید، مغز شما فرصت دارد اطلاعات را پردازش کند و آنها را به طور عمیق‌تر درک کند. وقتی خسته هستید، تمرکز کردن دشوار می‌شود؛ استراحت به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را تازه نگه دارید و بهتر بر روی کارتان تمرکز کنید. بنابراین، استراحت در کنکور، نه تنها منجر به افت تحصیلی شما نخواهد شد؛ بلکه می‎تواند راندمان و عملکر شما را بهبود بخشد.

روش های صحیح استراحت در دوران کنکور

استراحت در دوران کنکور به اندازه مطالعه و برنامه‌ریزی اهمیت دارد. درواقع، استراحت‌های درست و به‌موقع می‌توانند به شما کمک کنند تا تمرکز و دقت خود را افزایش و خستگی ذهنی و جسمی خود را کاهش دهید. با استراحت در کنکور، می‎توانید انگیزه و روحیه خود را حفظ کنیدو راندمان مطالعه خود را بالا ببرید. تاثیر استراحت بر یادگیری شما به اندازه استفاده از منابع آموزشی مناسب، مفید و موثر است. در ادامه، به چند روش صحیح استراحت در دوران کنکور می‌پردازیم.

۱.  استراحت‌های کوتاه در طول مطالعه به روش رتبه‎های برتر

یکی از روش های استراحت در دوران کنکور به روش رتبه های برتر، این است که بعد از هر 45 تا 60 دقیقه مطالعه، 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید. در این زمان، از جای خود بلند شوید، کمی قدم بزنید، چشمان خود را ببندید و به موسیقی ملایم گوش دهید. به علاوه لازم است در این زمان، از انجام کارهایی که نیاز به تمرکز دارند، مانند استفاده از گوشی موبایل یا تماشای تلویزیون، خودداری کنید.

۲. یک تفریح لذتبخش برای بهبود عملکرد در دوران کنکور!

یکب از تفریح‎های لذت بخش در هر برهه از زندگی و همچنین کنکور، که برای سلامت روان و جسم شما نیز مفید است؛ خواب کافی و با کیفیت است. بنابراین، لازم است هر شب 7 تا 8 ساعت بخوابید؛ و سعی کنید در یک زمان مشخص به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید. قبل از خواب از وسایل الکترونیکی مانند گوشی موبایل و لپ‌تاپ استفاده نکنید؛ و اتاق خواب خود را تاریک، خنک و ساکت نگه دارید.

مطمئن باشید که خواب کافی، می‎تواند در بهبود عملکرد در دوران کنکور و تمرکز شما برای مطالعه مفید باشد. شاید با خود فکر کنید، خواب نمی‎تواند تفریح جالبی باشد. برای پاسخ به این مسئله لازم است به خوابی که هنگام مطالعه سراغ شما می‎آید، اشاره کنیم!!

notes for exam 3

پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از لیست کامل مهمترین اشتباهات در کنکور مقاله آن را نیز مطالعه نمایید.

۳. فعالیت‌های ورزشی و تفریحی را در دوران کنکور فراموش نکنید.

ورزش، یکی از تفریحات سالم و لذتبخش دیگر برای دوران کنکور است. بنابراین، در هفته، حداقل 3 بار به مدت 30 دقیقه ورزش کنید و استراحت در دوران کنکور را با سلامتی و تناسب اندام همراه کنید.  پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و ورزش‌های گروهی مانند فوتبال و والیبال از جمله فعالیت‌های ورزشی مناسب برای دوران کنکور هستند. همچنین می‌توانید به فعالیت‌های تفریحی مورد علاقه خود مانند گوش دادن به موسیقی، مطالعه کتاب، دیدن فیلم و گذراندن وقت با دوستان و خانواده بپردازید.

۴. تنفس عمیق و مدیتیشن را در روتین روزانه خود جای دهید.

روزانه چند بار تمرین تنفس عمیق و مدیتیشن (meditation) انجام دهید. این تمرینات به شما کمک می‌کنند تا استرس و اضطراب خود را کاهش دهید و تمرکز خود را افزایش دهید. هر چند وقت یکبار، به طبیعت بروید و از هوای تازه و فضای آرامش‌بخش آن لذت ببرید. پیاده‌روی در پارک، جنگل یا کنار ساحل می‌تواند به شما کمک کند تا ذهن خود را از درس و کنکور دور کنید و ریلکس کنید. این موارد علاوه بر جنبه های درمانی و آرامبخش خود، تاثیر استراحت بر یادگیری را برای بسیاری از افراد فراهم می‎کنند. مدیتیشن می‎تواند استرس، افسردگی و اضطراب را از شما دور کند و بخش مهمی از استراحت در دوران کنکور شما باشد. با این حال، می‎توان شاهد بهبود عملکرد در دوران کنکور خود باشید.

سخن پایان

در طول استراحت در دوران کنکور، سعی کنید به طور کامل از فکر درس و کنکور فاصله بگیرید. به بدن خود گوش دهید و زمانی که احساس خستگی کردید، استراحت کنید. با این حال، از استراحت‌های طولانی و پشت سر هم خودداری کنید. در نهایت، روش‌های مختلف استراحت را امتحان کنید و ببینید کدام روش برای شما بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید