مکالمه آنلاین با پشتیبانی کتاب کنکور

تحلیل و نقد و بررسی کتاب ها

داخل هر پروفایل کتاب قسمتی تحت عنوان توضیحات محصول هست که تو این قسمت به طور کامل کتاب ها رو بررسی کردیم. برای انکه بهتر با کتابی که می خوایید بخرید آشنا بشید توضیحاتمون رو برای هر کتاب توی ۴ قسمت آوردیم:
۱. مقدمه: در این قسمت روند کلی کتاب و سرفصل ها و نحوه ی اومدن مباحث توضیح داده شده تا یه تصویر کلی از کتاب به دانش آموز بده
۲. بررسی درسنامه: تو این قسمت درسنامه ی کتاب رو از نظر حجم و محتوا به وطور کامل ارزیابی کردیم و هر جا که ایراد یا نقطه قوتی نظر مشاوران ما رو جلب کرده خیلی رک توضیح دادیم.
۳. بررسی تست ها و پاسخ تشریحی : تست های کتاب رو از این جهت که نحوه ی آوردنش به چه صورته و برای چه دانش آموزانی مناسب تره بررسی کردیم. میزان سختی تست ها و وجود تست های تالیفی و کنکور سراسری از نظر مشاوران ما پنهون نمونده و تو این قسمت هر آنچه باید در مورد تست های کتاب بدونید رو آوردیم. یه توضیح کلی هم راجع به پاسخ های تشریحی دادیم.
۴. جمع بندی: در قسمت جمع بندی تمام مطالب بالا رو تو چند تا جمله خلاصه کردیم و در واقع لپ! مطلب و گفتیم تا اگه کسی حوصله ش نگرفت نقد و بررسی رو کامل بخونه با خوندن همین قسمت دستش میاد کتابی که می خواد بخره چه ویژگی هایی داره. یک نمونه از تحلیل و نقد و بررسی مشاوران کتاب کنکور رو هم آوردیم تا دقیقا بدونید ما چه آیتم هایی رو مد نظر قرار دادیم:

نقد و بررسی کتاب ها - کتاب کنکور

مقدمه

کتاب زیست دوازدهم انتشارات خیلی سبز نوشته ی کمیل نصری و محمدحسن نشتایی شامل ۶۸۷ صفحه و حدود ۱۰۰۰ تسته و مطالب و سرفصل های زیست دوازدهم شامل مولوکول های اطلاعاتی/ جریان اطلاعات در یاخته/ انتقال اطلاعات در نسل ها و تغییر در اطلاعات وراثتی رو در بر میگیره. ترتیب آوردن فصول کتاب دقیقا مطابق با کتاب درسیه تا اون انسجام ذهنی دانش آموزان به هم نریزه.

درسنامه

درسنامه ی زیست دوازدهم انتشارات خیلی سبز بیشتر حالت کنکوری داره. یعنی نه اونقد مطالب کم توضیح داده شده که حتما به یک منبع دیگه برای درسنامه نیاز باشه و نه اونقد زیاد گفته که حوصله سر بر باشه. البته برای دانش آموزان مبتدی که روی مطالب کتاب درسی مسلط نیستن خیلی و نیاز به یه درسنامه ای دارن که خیلی مطالب رو موشکافانه بررسی کرده باشه استفاده از این درسنامه به عنوان تنها منبع مطالعه توصیه نمیشه. یکی از ویژگی های خوب این درسنامه استفاده ی درست و به جا و همونطور چند رنگ برای طرح جداول و نمودارهاست . انصافاتوی این کتاب توضیحات خیلی کاملی برای نمودارها و شکل ها آورده شده و با توجه به اینکه طراحان کنکور هم خیلی عادت دارن روی این جور چیزا مانور بدن باید گفت یکی از نقاط قوت کتاب و درسنامه ها همین جداول و اشکال و نمودارهاست.
البته یکی از نقاط ضعف کتاب که خیلی از بچه ها بهش ایراد میگیرن اینه که نکات ترکیبی رو خیلی خوب و کامل تو درسنامه ها نیاورده. با توجه به اینکه نکات ترکیبی یکی از مهم ترین قسمت های زیست تو کنکوره و طراح علاقه ی زیادی بهش دارن پس این مساله یه ضعف مهم برای درسنامه ها به حساب میاد. در ضمن یه سری هم غلط و غلوط ویرایشی داخل کتاب هست که احتمالا تو چاپ های بعدی برطرف میشه.
حالا که یه نکته ی منفی در مورد درسنامه گفتیم نوبت گفتن نکات مثبت دیگه است. همونطور که میدونید درس زیست یه درس خسته کننده ست و چون حجمش زیاده و متن و کلمه های قلمبه سلمبه! زیادی داره به خاطر سپردن دقیق کلمات واسه بچه ها سخته. نویسنده ی کتاب سعی کرده متن درسنامه ها روون و طنزطور باشن تا این مشکل رو برای بچه ها برطرف کنن و اونا راحت بتونن با درسنامه ها ارتباط بگیرن ولی کاش نویسنده این نکته رو هم رعایت می کرد و نکات اضافی و غیرکنکوری داخل کتاب نمی آورد تا بیشتر بشه از درسنامه ها تعریف کرد!

نقد و بررسی کتاب ها - کتاب کنکور

تست ها و پاسخ تشریحی

همونطور که در قسمت مقدمه اشاره کردیم این کتاب مباحث و سرفصل های زیست دوازدهم کنکور رو پوشش میده و تست هایی هم که برای هر فصل اومده متناسب با حجم مطالب اون فصل و تست هایی هست که از اون فصل تو کنکور اومده البته باید گفت تعداد تست ها برای مبحث ژنتیک خیلی زیاده و میشد نصف این تست ها رو نیاورد. توی قسمت تست ها؛ تست های ترکیبی از سایر تست ها جدا شده که این مساله یکی از نقاط قوت کتاب به حساب میاد. در ضمن تست ها کتاب زیست دوازدهم خیلی سبز همه نوع تیپ تستی اعم از فعل منفی/ شمارشی و … رو پوشش میده و با زدن این تست ها می تونید مطمین باشید که همه نوع تیپ تستی رو تمرین کردید.
پاسخ تشریحی تست ها خیلی مفصل گفته شده و میشه گفت بعضی مواقع حوصله سر بر شده! البته بهتر بود حداقل نکات مهم داخل این پاسخ تشریحی طولانی علامت گذاری می شد و یا کلمات مهم با یه رنگ دیکه بولد می شدند تا این طولانی بودن باعث خستگی دانش آموز نشه.

نقد و بررسی کتاب ها - کتاب کنکور

جمع بندی

به طور کلی در مورد این کتاب میشه گفت با توجه به درسنامه های نسبتا کنکوری و تست های تالیفی زیاد و ترکیبی کم این کتاب بیشتر به درد دانش آموزان متوسط و قوی میخوره. یعنی کسانی که یه تسلط نسبی روی مباحث زیست دهم و یازدهم دارن. چون در صورتی که دانش آموزان مبتدی بخوان سراغ تست های ترکیبی برن احتمالا مباحث پایه رو فراموش کردن و جایی هم تو کتاب خیلی بهش پرداخته نشده و این مساله موجب سردرگمی اون ها میشه.