مکالمه آنلاین با پشتیبانی کتاب کنکور

منابع پیشنهادی برای شبیه سازی کنکور سراسری در دوران جمع بندی

وقتی به دوران جمع بندی و یک ماه مانده به کنکور سراسری می رسیم تمامی دانش آموزان با این چالش مواجه می شوند که کتاب های کدام انتشارات برای این دوران مناسب است و اغلب برای انتخاب منبع مناسب زمان زیادی می گذارند. دلیل این حساسیت این است که مهم ترن معیار برای ارزیابی خود در دوران جمع بندی را پاسخ دادن به سوالات کنکورهای سراسری سال های گذشته می دانند. در اینجا به صورت مختصر چند کتاب مناسب برای شبیه سازی کنکور و دوران جمع بندی را مرور می کنیم تا دانش آموزان با دید باز به خرید آن ها اقدام کنند. در ضمن برای این مقایسه کتاب های رشته ی تجربی را انتخاب کردیم تا شرایط یکسان باشد و به صورت کامل با محتوای آن ها آشنا شوید. در مورد سایر رشته ها یعنی ریاضی و انسانی نیز قالب کتاب دقیقا مشابه رشته ی تجربی است.

کتاب دور دنیا در ۴ ساعت رشته تجربی انتشارات گاج(جلد سوال):

انتشارات گاج جزو اولین ناشرینی بود که به نیاز دانش آموزان در زمینه ی شبیه سازی کنکور توجه و اقدام به جمع آوری و چاپ سوالات کنکورهای سراسری داخل و خارج در سال های اخیر کرد. در این کتاب سوالات ۶ سال کنکور سراسری سال های گذشته یعنی از سال ۹۲ تا سال ۹۷ جمع آوری شده است. در جلد اول این کتاب سوالات و  در جلد دوم پاسخ های تشریحی آورده شده است.

کتاب دور دنیا در۴ ساعت انتشارات گاج هیچگونه درسنامه ای برای مرور و جمع بندی در اختیار دانش آموزان قرار نمی دهد.

اما همانطور که در بالا گفتیم در این کتاب کنکورهای سراسری ۶ سال اخیر داخل و خارج یعنی ۱۲ مجموعه سوال قرار داده شده است. شاید این سوال برای دانش آموزان پیش آید که با توجه به تغییر نظام آموزشی و تبدیل نظام قدیم به نظام جدید کنکورهای سراسری سال های گذشته نمی تواند برای تمرین و جمع بندی در این دوران مناسب باشد. چون همانطور که اطلاع دارید کنکور سراسری سال ۹۸ اولین کنکوری بود که بعد از تغییر نظام آموزشی برگزار شد و فقط سوالات این کنکور  با نظام آموزشی جدید مطابقت دارد. اما پاسخ این است که در کتاب دور دنیا سوالاتی از کنکورهای گذشته که نیاز به تغییر جزئی و یا تغییر کلی داشته مشخص شده و در کنار هر سوال تغییر آن ذکر شده است. البته بهتر بود این تغییر در پاسخ تشریحی هر سوال کنار آن آورده می شد تا هنگام زدن تست موجب پرش ذهن دانش آموز نشود. به هر حال مشخص کردن این مساله در این کتاب نقطه ی قوت آن محسوب می شود.

یکی از ویژگی های مهم این کتاب که آن را از سایر کتاب های مشابه متمایز می کند آوردن یک مقدمه ی جالب در ابتدای هر درس است. در این کتاب در ابتدای هر درس مانند زیست، ریاضی، شیمی، ادبیات و … مقدمه ای آورده شده که در آن نویسنده در مورد سبک سوالات کنکور، تغییر آن در سال های اخیر و نحوه ی برخورد مناسب دانش آموز با این تغییرات نکاتی را مطرح کرده که این مساله برای تمامی دانش آموزان از ضعیف تا قوی بسیار جالب است.

در انتها باید گفت کتاب پیش رو دارای ۳۲۴۰ تست از مجموع ۱۲ کنکور ۲۷۰ سوالی است که البته هر آزمون آن از لحاظ ظاهر، شباهت چندانی به دفترچه کنکور سراسری ندارد. بنابراین اگر می خواهید شرایط را کاملا با کنکور شبیه سازی کنید و آزمونی که می زنید درست شبیه دفترچه کنکور سراسری باشد می توانید از هر آزمون پرینت گرفته و خود را کاملا در شرایط کنکور محک بزنید.

کتاب دور دنیا در ۴ ساعت عمومی انتشارات گاج(جلد سوال):

کتاب دور دنیا در ۴ ساعت عمومی گاج دارای ۳۶ دوره آزمون عمومی از ۶ سال اخیر کنکور سراسری یعنی از سال ۹۲ تا سال ۹۷ و مربوط به رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان است که مشابه جلد اختصاصی آن درسنامه ای ندارد و پاسخ های تشریحی سوالات هم در جلد دوم کتاب قرار داده شده است. البته در انتهای جلد اول نیز پاسخ کلیدی سوالات قرار داده شده است.

از آنجا که چند سال اخیر در کنکور سراسری طراحان سوالات عمومی به موضوعی طرح کردن سوالات تمایل پیدا کردند بنابراین تمرین سوالات عمومی و آشنای با سوالات سال های اخیر در این دروس برای دانش آموزان اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.این موضوعی طرح کردن سوالات در دروس ادبیات فارسی و زبان انگلیسی بیشتر به چشم می خورد. مثلا در درس ادبیات موضوع آرایه های ادبی و قرابت معنایی و در درس زبان انگلیسی close test و reading در سال های اخیر مورد توجه طراحان کنکور قرار گرفته اند. پس در این مباحث دانش آموزان بیش از آن که به مطالعه نیاز داشته باشند، باید با سبک و سیاق این تست ها در کنکورهای اخیر آشنا شوند.

کتاب چند کنکور رشته تجربی  انتشارات خیلی سبز(جلد سوال):

انتشارات خیلی سبز در نظام قدیم آموزشی به مساله ی شبیه سازی کنکور توجه نمی کرد و کتاب مشابه چند کنکور را برای نظام قدیم چاپ نمی کرد. اما برای رقابت با انتشارات گاج و قلمچی که در این زمینه قوی کار کرده اند اقدام به چاپ کتاب های چند کنکور برای نظام جدید کرد. این کتاب دارای ۱۰ دوره کنکور سراسری داخل و خارج است. در این کتاب سوالاتی که با تغییر جزیی می توان آن را برای نظام جدید نیز در نظر گرفت، در میان سوالات دیده می شوند ولی اگر سوال دارای تغییر کلی بوده با سوال تالیفی نویسنده جایگزین شده است که اینگونه سوالات در پاسخ تشریحی مشخص شده اند و دانش آموزان با دیدن این قسمت می توانند سوالات جایگزین شده با سوال کنکور سراسری را تشخیص دهند. در جلد اول این کتاب سوالات و در انتهای آن پاسخ کلیدی سوالات قرار داده شده است. در جلد دوم کتاب چند کنکور پاسخ تشریحی سوالات آورده شده است. در مجموع این کتاب دارای ۲۷۰۰ سوال است.

کتاب زرد ۱۰ کنکور رشته تجربی  انتشارات قلمچی(جلد سوال):

این کتاب شامل ۱۰ مجموعه ی ۲۷۰ سوالی و مجموعا ۲۷۰۰ تست شبیه سازی شده با کنکور سراسری است. از این تعداد تست ۱۳۳۲ تست دقیقا تست های کنکور سراسری می باشند و مابقی تست ها از آزمون های کانون در این کتاب قرار داده اند. یکی از ویژگی های مهم این کتاب تحلیل گزینه های غلط در پاسخ های تشریحی است که برای دانش آموزان قوی بسیار مفید است. هم چنین دانش آموزان می توانند بعد از اتمام هر آزمون از این کتاب کارنامه ی خود را از طریق اپلیکیشن کانونی ها که لینک دانلود آن در سایت کانون نیز قرار گرفته است دریافت کنند. گرفتن کارنامه و محاسبه ی درصدها نیز جزو نقاط مثبت این کتاب نسبت به سایر رقبا محسوب می شود.

کنکوریوم رشته تجربی جلد اول:

سری کتاب های کنکوریوم انتشارات مهر و ماه مخصوص شبیه سازی کنکور سراسری در دوران جمع بندی و نزدیک به کنکور است. مشابه این سری در بازار کنکور می توان به چندکنکور انتشارات خیلی سبز و دور دنیا در ۴ ساعت انتشارات گاج اشاره کرد.

سری کنکوریوم برای هر سه رشته ی تجربی، ریاضی و انسانی تالیف شده است و ویژگی های کلی آن به صورت زیر است:

این سری شامل ۱۰ دفترچه ی اختصاصی، ۱۰ دفترچه ی عمومی و ۱۰ پاسخبرگ است تا دانش آموز جواب های هر آزمون را داخل پاسخبرگ وارد کند و بیشترین شبیه سازی فضای کنکور برای او اتفاق بیفتد. هم چنین داخل پاکت کتاب پاسخ های کلیدی تست ها آورده شده و دانش آموز می تواند برای تصحیح سریع آزمون از این پاسخ های کلیدی استفاده کند. نکته ی مهمی که در سری کنکوریوم انتشارات مهر و ماه به آن توجه شده هماهنگ بودن سوالات با نظام جدید آموزشی و هم چنین توجه به حذفیات کنکور سراسری است که از سوی سازمان سنجش اعلام شده است. بنابراین می توانید اطمینان داشته باشید که تمام تست های این کتاب با کنکور سراسری نظام جدید مطابقت دارد.