مکالمه آنلاین با پشتیبانی کتاب کنکور

همه چیز در مورد بهترین منابع امتحان نهایی

کم کم به ایام امتحانات نهایی و کنکور نزدیک می‌شویم. بازار کتاب‌های کمک درسی حسابی داغ است و دانش‌آموزان در تب و تاب خرید بهترین منابع امتحان نهایی هستند. البته تا همین چند سال پیش، معدل امتحانات پایانی چندان مهم نبود؛ در واقع تمام آینده تحصیلی شما در یک آزمون چهار ساعته تعیین می‌شد و معدل امتحانات نهایی تاثیر چندان زیادی نداشت. اما با ایجاد تغییرات جدید آموزشی در نحوه برگزاری کنکور و تاثیر معدل در رتبه و دانشگاه محل تحصیل‌تان، امروزه اهمیت امتحانات نهایی بیشتر از قبل دیده می‌شود. اینجاست که تجربه چندین ساله شما در دبیرستان به کمکتان می‌آید.

به یاد داشته باشید که فقط نمره و درصد، تضمین کننده موفقیت نیست و یادگیری و تفهیم مطالب همیشه در اولویت خواهد بود. هر چه بیشتر برای یادگیری عمقی نکات درسی تلاش کنید، نمرات بهتری در امتحانات پایان ترم کسب کرده و تا سالیان سال، تمام اطلاعات در ذهن شما باقی می‌ماند. کتاب‌های کمک درسی و فیلم‌های آموزشی نیز به شما کمک می‌کند تا زودتر به هدف برسید. اما سوال اصلی این است که بهترین منابع امتحانات نهایی چیست و کدام کتاب، متناسب با سطح علمی و یادگیری شما خواهد بود؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چند درصد به موفقیت در امتحانات نهایی فکر می‌کنید؟

با توجه به نزدیک بودن کنکور و امتحانات نهایی، بسیاری از دانش‌آموزان از خیر آزمون‌های پایانی کشوری می‌گذرند و خود را با سوالات چهارگزینه‌ای و نکات تستی مشغول می‌کنند. همین موضوع باعث شده بود تا میانگین نمرات کشوری امتحانات پایانی بسیار افت کند. از طرفی، برخی از دانش‌آموزان به دلیل عدم تسلط بر کتاب درسی، نمی‌توانستند به سوالات ساده کنکور پاسخ دهند؛ سوالاتی که هر کدام، تعیین کننده رتبه و رشته تحصیلی شما هستند. اما با تاثیر قطعی معدل امتحانات نهایی، دانش‌آموزان نگاه ویژه‌تری به آزمون پایان سال دارند و خود را برای گرفتن نمره 20 آماده می‌کنند. پس اگر از خود می‌پرسید که «موفقیت در امتحانات نهایی چه اهمیتی دارد؟» کافی است به موارد زیر توجه کنید:

  • طبق اعلامیه جدید سازمان سنجش، تاثیر معدل امتحانات نهایی به طور قطعی بوده و میزان تاثیر حدود 50 درصد در کنکور 1403 است! پس اگر نمرات خوبی دریافت کنید، به بهبود رتبه کنکورتان کمک می‌کنید. متاسفانه اگر در امتحانات پایانی شکست بخورید، رقبا از شما پیشی گرفته و احتمال موفقیت بسیار کم می‌شود.
  • همانطور که می‌دانید، هر ساله تعداد داوطلبان کنکور افزایش یافته که رقابت را سخت می‌کند. تاثیر قطعی معدل، به عنوان یک روش کمکی، باعث می‌شود که فشار کنکور در جلسه امتحان کمتر شده و با دانش‌آموزان با خیال راحت و تمرکز بیشتر، به حل سوالات بپردازند.
  • سنگ بنای طرح سوالات کنکور، کتاب‌های درسی است. اگر شما تسلط کافی به مطالب کتاب درسی نداشته باشید، موفقیت در کنکور غیر ممکن است. امتحانات نهایی یک فرصت عالی برای مرور و جمع‌بندی نکات مهم کتاب درسی بوده و احتمال موفقیت در کنکور را افزایش می‌دهد.
  • متاسفانه، فرصت چندان زیادی برای حل سوالات تستی و تشریحی به طور همزمان ندارید. حل سوالات تشریحی برای امتحانات نهایی، باعث می‌شود تا در تست‌زنی نیز مهارت بیشتری کسب کرده و خطاهای حل سوالات چهارگزینه‌ای را به حداقل برسانید.

آشنایی با بهترین منابع امتحانات نهایی

حالا که از اهمیت زیاد امتحانات نهایی مطلع شدید، باید سراغ انتخاب منابع مناسب بروید. کافی است سری به بازار کتاب‌های کمک درسی بزنید تا حجم بالای محصولات، شما را گیج کند! در این بین، کدام منبع می‌تواند در رسیدن به نمره 20 نقش مهم‌تری داشته باشد؟ کدام کتاب مناسب با سطح علمی شماست؟ آیا در مدت زمان کوتاه می‌توان نمرات بالا در امتحان نهایی کسب کرد؟ این سوالات، ذهن همه دانش‌آموزان را به خود مشغول کرده است. در ادامه مقاله به تک تک این سوالات پاسخ می‌دهیم.

از کتاب درسی غافل نشوید!

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در قدم اول انتخاب منابع کمک درسی به آن اشاره کنیم، توجه به کتاب درسی است. در واقع کتاب درسی، منبع اصلی طراحی سوالات امتحانات و آزمون‌های آزمایشی به شمار می‌رود. در صورتی که تسلط زیادی به آن نداشته باشید، موفقیت در امتحانات نهایی چندان قابل انتظار نیست. شاید کتاب درسی برای امتحانات نهایی یا کنکور کافی نباشد، اما مطالعه آن لازم و ضروری است. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که در قدم اول، حتما مطالعه جامع و کاملی از کتاب درسی داشته باشید و همزمان با آن، از منابع کمک آموزشی کمک بگیرید. صرفا مطالعه کتاب درسی به تنهایی یا محصولات کمک آموزشی، برنامه مناسبی برای درس خواندن نیست و برای موفقیت، به هردوی آن ها نیاز دارید.

کتاب‌های فرمول بیست گاج

خب، کاملا از اسم «کتاب‌های فرمول بیست گاج» مشخص است که با مجموعه‌ای کامل و جامع مواجه هستید که فرمول‌های موفقیت در امتحانات نهایی را آموزش داده و شما را قدم به قدم به نمره 20 نزدیک می‌کند. فرقی ندارد که در چه سطح علمی قرار دارید؛ سوالات این مجموعه ساده‌ترین مسائل تا پیشرفته‌ترین سوالات را پوشش داده و نیاز همه دانش‌آموزان را برآورده می‌کند. با توجه به این که مجموعه فرمول بیست به طور اختصاصی برای امتحانات نهایی طراح شده، مطابق با فهرست کتاب درسی پیش می‌رود. مجموعه‌ای از پرسش‌های چهارگزینه‌ای و تشریحی در اختیار شماست و نهایتا هم می‌توانید جواب خود را پاسخنامه چک کنید. کتاب‌های فرمول بیست برای تمام دروس رشته انسانی، تجربی و ریاضی منتشر شده و با تخفیفات ویژه، در سایت کتاب کنکور قابل خریداری می‌باشد. پس مهم‌ترین ویژگی‌های مجموعه فرمول بیست گاج به صورت زیر است:

  • ارائه درسنامه جامع به همراه نکات مهم و تکرار شده در امتحانات نهایی
  • صدها سوال تستی و تشریحی به همراه پاسخنامه
  • مناسب همه دانش‌آموزان با هر سطح علمی
  • پوشش سوالات آسان، متوسط و سخت برای به چالش کشیدن دانش‌آموزان

کتاب های فرمول بیست گاج

کتاب‌های ماجرای من و درسام خیلی سبز

یکی دیگر از کتاب‌هایی که به طور اختصاصی برای آزمون‌های تشریحی و امتحانات پایانی طراحی شده، ماجرای من و درسام از انتشارات خیلی سبز است. هدف از طراحی ماجرای من و درسام، ساخت مجموعه‌ای بوده که تمامی نکات کتاب درسی را پوشش داده تا دانش‌آموزان به مطالعه همزمان دو کتاب نیازی نداشته باشند. پس در ابتدا با یک درسنامه جامع مواجه می‌شوید که صفر تا صد کتاب درسی را در اختیارتان قرار می‌دهد. البته در حین مطالعه درسنامه، تعدادی سوال هم حل می‌کنید تا مطالب حسابی جا بیفتد!

ماجراهای من و درسام خیلی سبز

تعدادی سوال امتحانی پس از انتهای هر مبحث قرار گرفته‌اند که مجموعه ای از سوالات تالیفی و امتحانات نهایی سال‌های گذشته هستند. سوالات تالیفی معمولا سطح بالاتری داشته و شما را با نکات بیشتری آشنا می‌کنند. اگر جلوتر بروید، با بخشی رو به رو می‌شوید که پرسش‌های نهایی را به طور کامل شبیه‌سازی کرده و برای هر سوال بارم می‌کند. این قسمت از کتاب های ماجراهای من و درسام خیلی سبز برای مرور مطالب و سنجش اطلاعات، بسیار عالی است و بهتر است آن را به عنوان یک امتحان نهایی واقعی در نظر بگیرید! یکی از مواردی که باعث تمایز ماجرای من و درسام از سایر محصولات شده است، ارائه QR code می‌باشد؛ به نظرتان این قسمت چه کاربردی دارد؟ با استفاده از QR code، به راحتی می‌توانید به فیلم‌های حل مسائل یا مرور نکات و جمع‌بندی دسترسی پیدا کنید؛ تنها با استفاده از تلفن همراه در هر زمان و مکان! پس کتاب ماجرای من و درسام خیلی سبز به موارد زیر می‌پردازد:

  • ارائه درسنامه خودآموز و روند آموزشی مناسب برای تمام دانش‌آموزان
  • گرافیک و تصویرسازی زیبا برای افزایش جذابیت یادگیری و تمرکز بیشتر دانش‌آموزان
  • سوالات تالیفی و نهایی سال‌های گذشته به همراه پاسخنامه تشریحی
  • پوشش جزء به جزء مطالب کتاب درسی و عدم نیاز به مطالعه آن
  • قابل خریداری برای تمام کتاب‌های رشته ریاضی، تجربی و انسانی
  • ارائه فیلم‌های آموزشی جهت حل تمرین یا مرور با استفاده از qr code

کتاب‌های غول امتحانات انتشارات مبتکران

انتشارات مبتکران همیشه در تالیف کتاب‌های کمک آموزشی کنکور و المپیاد خوش درخشیده و این بار هم با مجموعه غول امتحانات، مسیر موفقیت را پیش پای دانش‌آموزان قرار داده است. مثل اینکه قرار است با غول امتحانات، سراغ آزمون‌های نهایی رفته و آن‌ها را شکست دهید!

کتاب های غول امتحان مبکران

سه بخش کلی در کتاب های غول امتحان مبتکران دیده می‌شود؛ ایستگاه های تمرین، اردوی تدارکاتی و درسنامه درس به درس.‌ اولین قسمت یعنی ایستگاه‌های تمرین، شامل انواع سوالات تستی، تشریحی، درست و غلط، جای خالی و… است که شما را برای هر نوع سوال آماده می‌کند. خیالتان از بابت پاسخنامه نیز راحت باشد! قدم بعد، ایستگاه‌های تدارکاتی است؛ این بخش شبیه ساز امتحانات نهایی نوبت اول و دوم بوده که پاسخنامه تشریحی و نکات مهم را به همراه دارد. در آخر نیز، درسنامه جامع به کمک شما می‌آید تا نقاط ضعف خود را اصلاح کرده و از خطاهای امتحانات نهایی کم کنید.

کتاب‌های پر سوال انتشارات مهروماه

از اسم این مجموعه مشخص است که سر و کار زیادی با سوالات تستی و تشریحی و آزمون‌های شبیه‌ساز دارید! مثلا در کتاب  پرسوال تاریخ 3 دوازدهم، 1355 سوال امتحانی تالیفی و نهایی قرار داشته که شما را برای هر نوع امتحان تستی و تشریحی آماده می‌کند.

کتاب های پرسوال انتشارات مهروماه

در قسمت اول کتاب های پرسوال مهروماه، درسنامه‌ای جامع و مختصر، جاوی نکات امتحانی قرار داشته که برای مرور و جمع‌بندی گزینه بسیار مناسبی است. در درسنامه این کتاب هم مثال‌های زیادی وجود دارد که فرآیند یادگیری را تثبیت می‌کند. پس از آن، قسمت بانک سوالات امتحانی قرار داشته که مجموعه‌ای از سوالات تستی و تشریحی، با سطح ساده، متوسط و سخت را در اختیار شما قرار می‌دهد. تمرین‌های کتاب درسی هم در بین آن‌ها دیده شده که تسلط شما را بر کتاب افزایش می‌دهد. حالا نوبت بخش دوم، یعنی آزمون‌هاست. آزمون‌های این بخش کاملا مشابه امتحانات نهایی هستند و محیط آزمون را تداعی می‌کنند. بهتر است در ابتدا بانک سوالات را حل کرده و در قدم آخر، سراغ این بخش بیایید. برای اطمینان از صحت جواب‌های خود، می‌توانید به قسمت پاسخ‌های تشریحی مراجعه کنید.

کتاب‌های شب امتحان انتشارات خیلی سبز

همه والدین و معلمین معتقدند که درس خواندن شب امتحانی چندان کارساز نیست! اما مثل اینکه انتشارات خیلی سبز، معیارها را جابجا کرده است. در مجموعه کتاب‌های شب امتحان خیلی سبز، خبری از درسنامه‌های جامع و طولانی نیست؛ بلکه کاملا متناسب با شرایط شب امتحان طراحی شده است. در این محموعه با 4 قسمت مواجه می‌شوید؛ قسمت اول، شامل آزمون‌های نوبت اول همراه با بارم‌بندی و قسمت دوم نیز آزمون‌های نوبت دوم را شامل می‌شود. در بخش سوم، پاسخنامه جامع و دقیق به همراه توضیحات قرار گرفته و نکات ضروری و امتحانی را به شما گوشزد می‌کند. در بخش آخر نیز، درسنامه‌ای کوتاه برای قرار گرفته تا بتوانید حداقل نمره مناسب را دریافت کنید. این مجموعه، برای مرور و جمع‌بندی هم گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

کتاب های شب امتحان خیلی سبز

کتاب‌های امتحانت انتشارات مهروماه

به نظرتان املای کلمه امتحانات در عنوان پاراگراف را اشتباه نوشتیم؟ نه، نام مجموعه جدید انتشارات مهروماه برای آزمون‌های نهایی، امتحانت است! مهم‌ترین ویژگی مجموعه امتحانت، درسنامه‌های بسیار خلاصه است که آن را به یک گزینه مناسب برای مرور و جمع‌بندی تبدیل می‌کند. به علاوه، انواعی از آزمون‌های آزمایشی مشابه امتحانات نهایی وجود دارد که تسلط شما بر مطالب درسی را می‌سنجد. پس اگر در مدت زمان کوتاه به دنبال نمره 20 هستید، از امتحانت غافل نشوید!

کدام مجموعه، بهترین منبع برای امتحان نهایی است؟

تمام مواردی که در قسمت بالا معرفی کردیم، از مجموعه‌های بسیار کاربردی برای موفقیت در امتحانات نهایی است. بین تمرین و نکات آموزشی آن‌ها، تفاوت چندان زیادی وجود ندارد. تنها پیشنهاد ما برای خرید کتاب‌های کمک درسی این است که ابتدا به یک مجموعه مسلط شده و تمام نکات را مرور کنید، و سپس سراغ مجموعه کمک آموزشی جدید بروید. در غیر این صورت حجم بالای مطالب شما را گیج می‌کند. با مطالعه هر یک از منابع آموزشی ذکر شده، نمره 20 امتحانات نهایی دور از انتظار نیست. به علاوه، با خرید از مجموعه کتاب کنکور، از تخفیف ویژه نیز بهره‌مند شده و با یک تیر دو نشان می‌زنید!