پرش به محتوا
جستجو

تلفن کتاب کنکور:

021-66176300

روش کامل مطالعه درس ادبیات برای کنکور و پایه

درس ادبیات به عنوان یکی از دروس تأثیرگذار در کنکور سراسری شناخته می‌شود که شیوه مطالعه‌ی خاص خود را دارد. ادبیات و زبان فارسی به بخش‌های مختلف تقسیم بندی می‌شود که هر کدام دارای تعداد سؤالات مشخص در کنکور سراسری بوده و باید به آن توجه شود. با توجه به اهدافی که برای درس ادبیات فارسی در نظر دارید باید شیوه‌های مناسبی را اتخاذ کنید تا بتوانید یک نمره رضایت بخش کسب کرده و به نتیجه دلخواه برسید. شیوه مطالعه درس ادبیات به صورت پایه و کنکوری متفاوت است و شناخت این تفاوت‌ها باعث می‌شود تا بتوانید با درک دقیق مطالب، یادگیری خود را به صورت کامل افزایش دهید.درک دقیق مطالب

با مشاهده روال سؤالات کنکور ادوار گذشته می‌توان دریافت که در درس ادبیات فارسی، 3 سؤال مربوط به تاریخ ابیات، 2 سؤال در زمینه املاء، 3 سؤال در زمینه آرایه ادبی، 9 سؤال از قرابت معنایی، 5 سؤال از بخش زبان فارسی و 3 سؤال نیز از بخش معانی مطرح می‌شود که در مجموع 25 سؤال کلیدی وجود داشته که باید طبق شیوه منظمی به آن پاسخ داد. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد شیوه مطالعه درس ادبیات به دو صورت پایه و کنکوری اشاره داشته باشیم و در ادامه در مورد بهترین منابع آن و همچنین نحوه جمع بندی کتاب ادبیات، مطالب مهمی را برای شما عزیزان همیشه همراه قرار دهیم.

روش خواندن درس ادبیات

روش خواندن درس ادبیات

شیوه‌های مختلفی برای مطالعه درس ادبیات وجود داشته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مطالعه درس به درس است. مطالعه دقیق مطالب کتاب به شکل درس به درس این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید با یادگیری متن هر درس به راحتی به سؤالات آزمون‌های آزمایشی پاسخ دهید. شما می‌توانید با مطالعه درس به درس ادبیات، مهارت‌های مختلف مانند نگارش و قرابت معنایی را در کنار آرایه ادبی افزایش داده و تست زنی خود را تقویت کنید. اگر می‌خواهید به صورت کامل در مورد شیوه مطالعه پایه و کنکوری درس ادبیات بیشتر بدانید بهتر است با ما همراه باشید:

شیوه مطالعه پایه درس ادبیات

می دانید که شیوه مطالعه درس ادبیات برای پایه و کنکور دارای تفاوت‌های مختلف است و مهم‌ترین آن این نکته بوده که برای مطالعه پایه‌ای بهتر است تمام متون را بدون توجه به سؤالات کنکوری با دقت مطالعه کنید. شاید بتوان به جرات بیان کرد که درس ادبیات دارای نکات زیادی است و باید در وهله اول به صورت کامل نکات کتاب را فرا بگیرید. توجه کردن به نکات کلیدی زیر در مطالعه پایه‌ای درس ادبیات بسیار مهم است:

شیوه مطالعه

توجه به شعر و لغات

باید بدانید برای مطالعه پایه‌ای استفاده از کتاب توصیه می‌شود و باید متن شعر و لغات را به خوبی یاد بگیرید. در بحث مطالعه پایه‌ای درس ادبیات استفاده از مطالب کلیدی معلمان در تحلیل شعر و ادبیات فارسی دارای اهمیت است و باید به آن توجه شود، چرا که لغات اشعار بسیار مهم بوده و باید بتوانید به مرور زمان و با تکرار زیاد متن را به صورت کامل حفظ کنید. بهتر است زیر کلمات مهم خط کشیده تا بتوانید در اسرع وقت دوباره آن را به صورت کامل مطالعه کنید. توجه کردن به شعر و لغات برای امتحانات بسیار اهمیت دارد و این موضوع نیز برای کنکور قابل توجه است.

توجه به خودآزمایی

یکی از نکات مهم در مطالعه پایه درس ادبیات، توجه به خودآزمایی است. یعنی شما باید برای تسلط مطالب خوانده شده بتوانید خودآزمایی درس را به صورت کامل حل کنید. برخی از خودآزمایی‌های درس ادبیات نکاتی را برای شما روشن می‌کنند که در متن اصلی کتاب وجود ندارد که این امر می‌تواند باعث افزایش یادگیری شود. خودآزمایی درس ادبیات فارسی می‌تواند به عنوان یک سری از سؤالات آموزش محور محسوب شود.

بررسی دقیق دانش‌های ادبیبررسی دقیق

با مطالعه کتاب ادبیات فارسی می‌توان دریافت که دانش‌های ادبی به عنوان یک متن کوچک محسوب می‌شود که می‌تواند دارای نکات کلیدی باشد. در این بخش، مطالعه پایه‌ای به ما می‌گوید که باید تمام قسمت‌های دانش‌های ادبی را با دقت مطالعه کنید چرا که این امر برای امتحانات مهم است ولی برای مطالعه کنکوری تنها دانستن اسم کتاب و نویسندگان آن کافی است.

حفظ شعر

با بررسی بارم امتحانات می‌توان دریافت که بخش حفظ شعر حدود 20 نمره را در امتحانات به خود اختصاص می‌دهد که باید این بخش را به درستی حفظ کنید. حفظ کردن شعر و اشعار فارسی دارای قواعد خاص خود است و بهتر است ابتدا مصراع اول را حفظ کرده و سپس به دنبال به خاطر سپردن مصراع دوم باشید تا بتوانید بدین صورت تمام شعر را حفظ کنید. پس از پایان بهتر است چندین بار شعر حفظ شده را تکرار کنید تا در خاطر شما ماندگار شود.

شیوه مطالعه کنکوری درس ادبیات

علاوه بر مطالعه پایه‌ای درس ادبیات که دارای قوانین و قواعد مخصوص به خود است شما برای مطالعه این درس در کنکور سراسری بهتر است به برخی از نکات کلیدی توجه کنید. چرا که مطالعه کنکوری درس ادبیات کمی متفاوت از پایه آن بوده و توجه به جزئیات بیان شده باعث افزایش موفقیت می‌شود. برخی از نکات کلیدی مطالعه کنکوری درس ادبیات به شرح زیر است:

توجه به بخش شعر و شاعری

برای این که بتوانید در درس ادبیات فارسی و در بخش قرابت معنایی تسلط خود را افزایش دهید باید بدانید مباحث شعر و شاعری را به دقت مطالعه کنید. حفظ کردن برخی از اشعار مهم قبل از خواب به شما کمک می‌کند تا بتوانید قرابت معنایی مناسبی بین مطالب خوانده شده ایجاد کرده و کار تست زنی را سریع‌تر به انجام برسانید. قطعاً با افزایش مهارت تست زنی در کنکور آزمایشی می‌توانید به یک قرابت معنایی مناسب دست پیدا کنید.

علاوه بر مطالعه شعرهای مختلف شما باید بتوانید مهارت دقیق بیت خوانی را یاد بگیرید که این امر باعث افزایش سرعت یادگیری و ایجاد ارتباط مناسب بین تست و بیت‌های خوانده شده می‌شود. پس با این حساب باید توجه داشته باشید که ابیات کتاب ادبیات فارسی دارای اهمیت زیادی است و می‌تواند یک عامل مهم در موفقیت باشد.

توجه به قواعد ادبیات فارسی

آرایه‌های ادبی در ادبیات فارسی به عنوان یکی از مباحث مهم در کنکور سراسری محسوب می‌شود که می‌تواند بسیار دارای اهمیت باشد. شاید به جرات بتوان گفت که آرایه‌های ادبی به عنوان یک بخش پیچیده و سخت محسوب شده که نیاز به توجه بیشتری دارد. برای یادگیری این بخش بهتر است ابتدا با کلیات آرایه‌های ادبی آشنا شوید که این موضوع در کتاب‌های پایه‌ای به صورت کاملاً ساده توضیح داده شده است. پس از یادگیری دقیق آرایه‌های ادبی اقدام به تست زنی کنید تا میزان اطلاعات خود را بسنجید.

هر چه قدر بیشتر اقدام به تست زنی کنید قطعاً می‌توانید با تله‌های آموزشی ایجاد شده آشنا شوید که این امر برای بهبود وضعیت یادگیری قواعد ادبیات فارسی مهم است. در زمان تست زنی باید توجه کنید که ذهن خود را فریب ندهید و زمان کافی را برای تست زنی در بخش آرایه‌های ادبی اختصاص دهید.

توجه به مباحث نگارش

بحث نگارش در ادبیات فارسی از زمان‌های قدیم که کنکور سراسری به شکل ساده‌تری برگزار می‌شده است برقرار بوده است و شما به مانند زبان فارسی نظام قدیم باید به این نکته توجه کنید که احتمالاً حدود 5 تست از بخش نگارش در کنکور سراسری مطرح می‌شود. مباحث نگارش در ادبیات فارسی دارای اهمیت است و شما باید بتوانید طبق یک برنامه ریزی منظم اقدام به مطالعه نگارش ادبیات فارسی کنید تا بتوانید با تست زنی فراوان به یک وضعیت مطلوب دست پیدا کنید.

توجه به حفظیات

یک نکته مهم در زمان شیوه مطالعه درس ادبیات فارسی این است که شما بتوانید مطالب حفظی را به راحتی در ذهن خود هک کنید. برای این کار می‌توانید از فلش کارت‌های متنوع و یادداشت برداری‌های ریز استفاده کنید تا در زمان جمع بندی نیز دسترسی سریع‌تری به مطالب حفظی داشته باشید. در این بخش 3 تست از تست‌های کنکور سراسری مربوط به تاریخ ادبیات است که شما باید با توجه به حافظه خود آن‌ها را در ذهن بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *