پرش به محتوا
جستجو

تلفن کتاب کنکور:

021-66176300

بهترين روش خواندن کتاب درسی و یادداشت برداری

به جرات می‌توان بیان کرد که موفقیت در تحصیل به نگاه شما در رابطه با نحوه خواندن کتاب درسی و یادداشت برداری رابطه مستقیم دارد. روش‌های مختلفی برای خواندن کتاب درسی و یادداشت برداری وجود داشته که اگر بتوانید یک شیوه مناسب را اتخاذ کنید قطعاً در طولانی مدت می‌توانید به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنید. در واقع یکی از نکات کلیدی در هنگام خواندن کتاب درسی یادداشت برداری صحیح مطالب است که می‌تواند مزایای زیادی برای یادگیری داشته باشد. قطعاً تا به امروز در مورد مزایای یادداشت برداری شنیده‌اید و می دانید که این کار دارای فواید زیادی برای یادگیری است.

یادداشت برداری مناسب می‌تواند باعث تقویت درک مطلب شود که همین امر باعث تقویت حافظه شده و یادگیری را افزایش می‌دهد. اگر شما می‌خواهید در مورد نحوه خواندن کتاب درسی و یادداشت برداری اطلاعات خود را به شکل صحیح و کامل افزایش دهید بهتر است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا در مورد آن مطالب مفیدی را برای شما عزیزان همیشه همراه قرار دهیم.

نحوه خواندن کتاب درسی

بسیاری از دانش آموزان با مطالعه کتاب و مطالعه خط به خط مطالب درسی سعی می‌کنند تا مطالب را برای امتحان یاد بگیرند اما در بسیاری از موارد در یادگیری کامل ناموفق هستند، چرا که این گونه افراد شیوه صحیح خواندن کتاب درسی را نمی‌دانند. برای مطالعه کتاب درسی به صورت دقیق علاوه بر رعایت نکات کلیدی که به آن اشاره خواهیم داشت باید بتوانید یادداشت برداری مناسب را در دستور کار خود قرار دهید. در نحوه خواندن کتاب درسی به شکل صحیح بهتر است علاوه بر مطالعه خط به خط مطالب، در درس‌های سنگین که دارای مطالب پیچیده است بتوانید به صورت مفهومی عمل کنید.

در هنگام مطالعه دقیق بهتر است زیر نکات کلیدی متن کتاب خط کشیده و مطالب بسیار مهم را هایلایت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز به تکرار مطالب مهم، به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. می‌توان بیان کرد که نحوه خواندن کتاب درسی به شکل استاندارد مستلزم رعایت کردن نکات زیر است:

 

تغییر مکان مطالعه

در واقع شما باید بتوانید با تغییر مکان مطالعه‌ی خود یادگیری را به شکل مؤثر افزایش دهید. ذهن انسان از تکرار خسته می‌شود و نمی‌تواند به صورت کامل مطالب را در ذهن تثبیت کند، در این حین باید بتوانید مکان مطالعه و درس خواندن را به شکل مناسب تغییر دهید تا میزان مطالب خوانده شده را به شکل صحیح در ذهن خود تثبیت کنید.

توجه به مطالعه گروهی

یکی از نکات کلیدی در هنگام مطالعه دقیق مطالب کتاب، این است که شما با همکلاسی‌های خود درس را مرور کنید. این کار باعث می‌شود تا به راحتی بر مشکلات درسی غلبه کرده و بتوانید با ایجاد یک حس مناسب به یک نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

فلش کارت را فراموش نکنید

در دروس مختلف که پیچیدگی‌های زیادی در آن مشاهده می‌شود یکی از شیوه‌های مطالعه کتاب درسی و افزایش یادگیری فلش کارت است. شما باید بتوانید فلش کارت‌های متنوع از متون پیچیده تهیه کرده و اطلاعات نگارش شده در آن را در زمان مناسب و آزاد مطالعه کنید. فلش کارت باعث می‌شود تا بتوانید مطالب خوانده شده را در سریع‌ترین زمان ممکن یادآوری کنید.

توجه به نظم

در مطالعه، توجه داشتن به نظم مطالعه می‌تواند یادگیری را افزایش دهد. در واقع شما می‌توانید با یک نظم مناسب که شامل برنامه ریزی مختلف است بتوانید به یک یادگیری اصولی دست پیدا کنید. تعویق انداختن زمان مطالعه و به هم خوردن برنامه‌ای که برای خود تعیین کرده‌اید باعث می‌شود تا نتوانید به یک وضعیت مطلوب برسید.

امتحان دادن

بسیاری از دانش آموزان از امتحان دادن فراری‌اند چرا که نمی‌توانند به شکل صحیح درس را مطالعه کنند اما اگر از گفته‌های بالا برای یادگیری صحیح استفاده کنند قطعاً می‌توانند وضعیت خود را در یادگیری کتاب درسی افزایش دهند. امتحان دادن یک شیوه مفید برای تثبیت یادگیری و شناسایی نقاط ضعف است که می‌تواند در برطرف کردن مشکلات دانش آموزان بسیار مؤثر باشد پس بهتر است آزمون دادن را فراموش نکنید.

 

یادداشت برداری

شاید بتوان بیان کرد که یادداشت برداری به عنوان یکی از شیوه‌های کلیدی در یادگیری مطالب خوانده شده است که اگر به شکل مناسب انجام شود می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. یادداشت برداری صحیح، چندین برابر از خواندن مؤثرتر بوده و ضمن یادگیری مطالب جدید باعث می‌شود تا مطالب به شکل اساسی در ذهن قرار گیرد. با توجه به اهمیت یادداشت برداری می‌توان گفت که شیوه‌های مختلفی برای یادداشت برداری صحیح وجود داشته که هر فرد با توجه به وضعیت خود می‌تواند یک شیوه را انتخاب کند. برخی از نکات یادداشت برداری صحیح به شرح زیر است:

  • در هنگام یادداشت برداری باید بتوانید نکات کلیدی و چکیده را یادداشت کنید چرا که نگارش تمام متن نمی‌تواند مؤثر باشد.
  • در هنگام یادداشت برداری بهتر است ابتدا کلیات کار را یادداشت کنید و سپس در صورت نیاز برخی از جزئیات را به آن اضافه کنید.
  • اگر یادداشت برداری را در کلاس درسی انجام می‌دهید بهتر است برخی از نکات کلیدی که معلم بر روی تخته سیاه نوشته است را یادداشت کنید و از وارد کردن اطلاعات غیرضروری خودداری کنید.
  • در هنگام یادداشت برداری سعی کنید مطالب را با دقت وارد کنید و از عجله کردن در این امر بپرهیزید چرا که شما در هنگام مطالعه باید بتوانید مطالب را به صورت دقیق و صحیح مطالعه کنید.
  • در یادداشت برداری بهتر است نقشه ذهنی خود را ترسیم کنید، چرا که این امر باعث می‌شود تا با ایجاد یک نمودار ساده یادگیری را به شکل مناسبی افزایش دهید.

کلام آخر

در بسیاری از موارد برای یادگیری متن کتاب، خواندن تنها کافی نیست چرا که باید بتوانید یادداشت برداری مناسبی داشته باشید تا مطالب را در ذهن خود مرور کنید. خواندن زمانی می‌تواند مؤثر باشد که شما یادداشت برداری را نیز به همراه مطالعه در دستور کار خود قرار دهید. خلاصه نویسی و یادداشت برداری به عنوان یک شیوه مؤثر در نحوه خواندن کتاب درسی محسوب می‌شود که می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد.

اگر بخواهید در مطالعه‌ی خود در زمان صرفه جویی کنید و یادگیری را به شکل اصولی افزایش دهید بهتر است یادداشت برداری را در برنامه مطالعه خود قرار داده تا بتوانید ضمن مطالعه هدفمند مطالب کتاب، به نتیجه دلخواه برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *