پرش به محتوا
جستجو

تلفن کتاب کنکور:

021-66176300

بررسی عوامل موثر موفقیت در کنکور

کنکور یک آزمون سرنوشت ساز برای همه دانش آموزانی است که قصد ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل دارند.

در بهترین حالت، یک دانش آموز موفق با شناخت درست نسبت به عوامل موفقیت در کنکور سراسری در همان کنکور سال اول به هدف خود خواهد رسید و بهترین نتیجه را رقم خواهد زد.

موفقیت در کنکور یک موضوع بسیار گسترده‌ای است که شاید بتوان در مورد آن چندین کتاب نوشت اما ما سعی می‌کنیم در این مقاله به مهمترین عوامل موفقیت در کنکور اشاره کنیم و امیدواریم که بتوانیم گامی اندک در مسیر پیشرفت شما دانش‌آموزان عزیز برداریم.

مهمترین عوامل موفقیت در کنکور:

 

  • تعیین هدف

یکی از مهمترین عوامل موفقیت در کنکور تعیین هدف می‌باشد. شاید تعیین هدف برایتان یک شعاری کلیشه‌ای باشد که بارها و بارها شنیده‌اید اما از اهمیت آن غافل هستید.

هدف گزاری

اینکه یک دانش‌آموز بداند برای چه درس می‌خواند یکی از ابتدایی‌ترین چیزهایی است که باید به آن توجه کرد.

یکی از مهم‌ترین فواید تعیین هدف، افزایش انگیزه دانش آموز برای ادامه مسیر و پیدا کردن یک روحیه خستگی‌ناپذیر است.

همچنین از دیگر فواید مشخص کردن هدف، تعیین تکلیف دانش آموز، رهایی از سردرگمی و مشخص شدن زیر گروه درسی فرد است به طوری‌که دانش‌آموز می‌داند بر روی چه درس‌هایی باید بیشتر تمرکز کند و چه درس‌هایی برای او ضریب بیشتری دارند.

  • گرفتن تصمیم جدی

پس از تعیین هدف خود، یک تصمیم همیشگی و راسخ بگیرید ‌که به طور مداوم و منظم مطالعه خود را داشته باشید و از سستی و کم‌کاری بپرهیزید.

تصمیم گیری جدیاین تصمیم باید آن‌قدر جدی و موثر باشد که هر موقع از ادامه کار احساس زدگی و خستگی پیدا کردید، به کمک شما بیاید و مانع از پیشرفت‌تان شود.

بی شک افراد موفق در کنکور هم در بازه‌هایی از زمان احساس بی انگیزگی کردند ولی با توجه به تصمیمی که در ابتدا گرفتند بعد از مدت کوتاهی راه درست را ادامه دادند.

  • داشتن یک برنامه ریزی شخصی

یک برنامه درسی ، دورنمای کار شماست که مشخص می‌کند شما تا چند هفته آینده چه درس‌هایی را خواهید خواند.

از جمله فواید برنامه‌ریزی، افزایش انگیزه، نظم در کارها و مشخص شدن ساعت مطالعه هر روز ماست که می‌توانیم هر روزه این ساعت مطالعه و روند مطالعه خود را از طریق برنامه ارتقا دهیم.

برای مطالعه: آموزش نحوه صحیح مطالعه + نکات کلیدی برای افزایش کیفیت مطالعه

  • شرکت در آزمون آزمایشی در صورت امکان

شرکت در آزمون آزمایشی تستی یک عامل اصلی در رسیدن به موفقیت در کنکور نیست و دانش‌آموزان زیادی حتی بدون آزمون آزمایشی توانسته‌اند به هدف خود برسند.

آزمون آزمایشی

البته اگر برایتان مقدور است در این آزمون‌ها حتما شرکت کنید تا بتوانید هر چند هفته یک‌بار سطح درسی خود را ارزیابی کنید که این آزمون دادن در سال اخر یعنی دوازدهم اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

  • اراده و پشتکار

یکی از عوامل موفقیت در کنکور سراسری داشتن اراده و پشتکار برای انجام برنامه‌ها به صورت منظم می باشد. خیلی از دانش آموزان گمان می‌کنند که همیشه یک فردایی هست و فرصت پیش روی آن‌ها زیاد است.

همچنین عده‌ای دیگر به خود مغرور می‌شوند و حجم و سطح درس‌هایشان را دست کم می‌گیرند و مدام به فکر به تعویق انداختن مطالعه هستند. این تنبلی و سستی و نداشتن یک پشتوانه قوی، عاملی اصلی در عدم موفقیت دانش آموز هم در آزمون‌های آزمایشی تستی و هم در کنکور سراسری است.

شما اگر به مصاحبه‌های افراد موفق در کنکور در هر رشته یک نیم نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که این عزیزان به یک شب و چند شب به مقصد خود نرسیده‌ و سختی‌های زیادی را متحمل شده‌اند.

اراده و پشتکار

  • مداومت در انجام کار

بهترین حالت این است که دانش آموز از بدو ورود به مقطع متوسطه دوم یعنی از همان ابتدای پایه دهم به طور منظم مطالعه خود را انجام دهد تا درسی از قلم نیافتد و همه درس‌ها در کنار هم کار شوند.

مداومت در انجام کار

اما اگر به هر دلیلی در برخی پایه‌های درسی یا یک درس خاص ضعف دارید بهترین راه همین مداومت در تقویت پایه یا آن درس خاص است. به این توصیه از افراد موفق در کنکور  توجه کنید: چیزی که شما را از رقیبانتان متمایز می کند شدت احساسات نیست بلکه تداوم احساسات است.

به طور مثال اگر در درس ریاضی ضعیف هستید، بهترین راه‌حل پیشنهادی ما به شما قرار دادن مطالعه نیم ساعته درس ریاضی در برنامه هر روز یا سه روز در هفته است. این مداومت، تمرین و ممارست منظم و پیوسته در طولانی مدت نتیجه خود را خواهد داد.

  • کشف نقاط ضعف درسی

شاید یکی از عوامل عدم موفقیت در کنکور ندانستن نقاط ضعفمان است. اینکه نمی‌دانیم ضعفمان کجاست تا به دنبال راه حل برای بهبود آن باشیم یکی از علل عدم موفقیت در کنکور خواهد بود.

همه ما در برخی دروس قوی‌تر و در برخی دروس ضعیف‌تریم. طبیعتا ما در اغلب به دنبال کشف نقاط قوت خود هستیم و به دروسی که در آن‌ها قوت داریم ، علاقه بیشتری داریم و مطالعه هر چه بیشتر این دروس برایمان لذت بخش است.

اما در حقیقت لازم است که ما نقاط ضعف خود را نیز شناسایی کنیم و در کنار نقاط قوت خود به آن‌ها نیز بپردازیم. شاید برای شروع کار کمی دشوار باشد اما کنار گذاشتن نقاط ضعف درسی چیزی جز ضرر برایمان ندارد.

بنابراین در آزمون‌های آزمایشی تستی و یا آزمون‌های تستی که خودتان در منزل کار می‌کنید، نقاط ضعف خود را کشف کرده و به مرور زمان با صبر و حوصله کافی و صرف تمرکز و تلاش درصدد رفع این نواقص و نقاط ضعف پیش روید.

  • تحمل سختی‌ها و مشکلات

مسیر موفقیت درکنکور مسیری پر از فراز و نشیب و پستی و بلندی است. پس همیشه این در ذهنتان باشد که حرکت‌تان صعودی نخواهد بود و در بسیاری از مواقع با افت درسی، بی‌انگیزگی، ناامیدی و … مواجه خواهید شد.

تحمل سختی‌ها و مشکلات

همه دانش آموزان حتی افراد موفق در کنکور گاهی موفق و گاهی شکست می‌خورند و این امری کاملا طبیعی است.

وظیفه شما در این میان این است که این مسیر را کنترل‌شده طی کنید و در مواقعی که احساس فرود و افت می‌کنید با آرامش خاطر سعی در جبران آن داشته باشید.

  • عدم مقایسه عملکرد خود با دیگران

یکی از عوامل موفقیت در کنکور سراسری تمرکز بر داشته های خودتان است. هیچ وقت عملکرد خود را با اطرافیان خود مقایسه نکنید چون شرایط، سوابق و ویژگی‌های فردی هر کس متفاوت است.عدم مقایسه عملکرد خود با دیگران

وظیفه شما، مقایسه خودتان با خودتان است. یعنی همیشه به دنبال این باشید که نتیجه امروزتان بهتر از دیروزتان باشد و این یعنی موفقیت. اگر همیشه به دنبال ساختن یک روز بهتر از روز قبل باشید در دراز مدت به خودی خود از همه رقیبان و اطرافیان خود جلو خواهید زد.

البته لازم به ذکر است که رقابت با رقیبان خود تا حدی خوب است و می‌تواند محرک شما باشد اما سعی کنید این حس رقابت را کنترل کنید و بیشتر به عملکرد کاری خود بیاندیشید.

  • اهمیت کیفیت و بازدهی مطالعه

خیلی از دانش آموزان صرفا اسیر ساعت مطالعه خود شده‌اند و گمان می‌کنند که اگر ساعت مطالعه آن‌ها هر روز فلان مقدار باشد حتما موفق‌اند. اما جدا از این بحث، کیفیت مطالعه اهمیت بیشتری دارد به طوری که سعی کنید همیشه مطالعه شما همراه با دقت و تمرکز کافی و در مکانی آرام باشد.

بیشتر بخوانید: مطالعه مفید چیست و چگونه می‌توان مطالعه‌ مفید و اصولی انجام داد؟

ضمن اینکه برای بالا بردن کیفیت مطالعه خود از حفظ کردن صرف درس‌ها بپرهیزید و هدف اولیه شما از مطالعه، فهم عمیق دروس باشد. فهمیدن دروس باعث می‌شود که مطالب خیلی دیرتر از ذهنتان پاک شود و همچنین مطالعه نیز برایتان جذاب‌تر خواهد شد.

همچنین اینکه چون اخیرا سوالات کنکور سراسری جنبه مفهومی دارند، دانش آموزی که مطالب کتب درسی را به خوبی یاد گرفته و فهمیده باشد می‌تواند راحت‌تر به سوالات پاسخ صحیح بدهد.

  • داشتن منابع و ابزار مناسب

یکی از عوامل عوامل موفقیت در کنکور سراسری داشتن ابزار و منابع مناسب برای رسیدن به نتایج فوق العاده است. در واقع منابع مناسب که همان کتاب های کمک درسی در سال کنکور هستند مکمل برنامه ریزی شخصی محسوب می شوند.

قبل از هر چیزی باید برای انتخاب کتاب های کمک درسی که برای سطح درسیتان مناسب باشد از مشاور کمک بگیرید.

 

بانک کتاب کنکور یکی از سایت های خرید کتاب کمک درسی است که با داشتن مشاور برای تمامی رشته‌ها اعم از تجربی و ریاضی و انسانی و حتی کنکور هنر می تواند شما را برای خرید بهترین کتاب های کمک آموزشی راهنمایی کند.

  • تمرین کنترل استرس

از همین الان تصمیم بگیرید که این فکر و خیال‌های واهی که “من امسال نمی‌رسم درسامو تموم کنم” ، “اگه تو کنکور قبول نشم چی میشه؟!” ، “چرا من هر چی میخونم رو فراموش می‌کنم؟!” ، “چرا من خوب یاد نمی‌گیرم؟!” رو کنار بگذاریم و واقع‌بینانه عمل کنیم.

به چیزهایی که هنوز اتفاق نیافتاده است، فکر نکنیم. به نتیجه کنکور کار نداشته باشیم و سعی کنیم از الان تا حد ممکن یک فرد تلاش‌گر باشیم.

تمرین کنترل استرس

اگر از این فکر و خیالات بی‌پایه دوری کنیم و استرس کنترل شده‌ای داشته باشیم قطعا بیش از نیمی از مسیر موفقیت در کنکور را طی کرده‌ایم.

البته ذکر این نکته هم لازم است که استرس در یک حد متعادل طبیعی است و همه دانش آموزان با آن روبه رو هستند.

  • تست زنی زیاد و تحلیل تست‌ها

خیلی از دانش آموزان عادت دارند که صرفا کتاب‌ها را به صورت تشریحی بخوانند و به تست زدن اعتقادی ندارند و در کنار آن انتظار دارند که در آزمون‌های تستی نتیجه خوبی بگیرند. مطالعه تشریحی و مطالعه تستی دو مقاله کاملا مجزاست که یک مطالعه اصولی ترکیبی از این دو بخش است.

شما تا تست فراوان کار نکنید، یاد نمی‌گیرید که چگونه نکات تستی را در تست‌ها اِعمال کنید. تست زنی نیاز به مهارت دارد که تنها با تست‌ زدن زیاد در کنار مطالعه تشریحی این مهارت به دست می‌آید. بخش بسیار مهم‌تر از خود تست زنی، تحلیل تست‌هاست.

تست زنی زیاد و تحلیل تست‌ها

شما بعد از تست زنی خود باید پاسخ صحیح تست‌ها را از پاسخ نامه تشریحی پیدا کنید و نکات مربوط به تست‌های غلط و نزده خود را در کنار همان تست یا در جزوه‌ای مجزا یادداشت کنید تا این نکات را بعدا مرور نمایید.

تست‌زنی بدون تحلیل هیچ فایده‌ای ندارد پس تحلیل تست‌ها را جدی بگیرید و برای آن وقت کافی صرف کنید.

  • کنترل ذهن و دوری از افکار منفی

یکی از سخت‌ترین چالش‌هایی که در مسیر رسیدن به آزمون کنکور با آن سر و کار دارید افکار منفی و مزاحم هستند. برای اینکه بتوانید با دقت و تمرکز کافی درس بخوانید و خودتان را آماده کنکور کنید باید افکار منفی را از خودتان دور کنید.

اینکه نمی‌توانید در کنکور قبول شوید، برای قبول شدن در کنکور باید نخبه باشی و از این قبیل افکار بیهوده نباید جایی در ذهن شما داشته باشند. با آرام کردن ذهن خودتان و دوری از افکار منفی می‌توانید در آرامش کامل و با تمرکز بیشتری درس بخوانید و درصد موفقیت خود در کنکور را افزایش دهید.

  • توکل به خدا و استعانت از او

و در نهایت حسن ختام این مقاله را با مهم‌ترین و طلایی‌ترین عامل موفقیت در کنکور به پایان می‌رسانیم که قطعا این عامل یاری‌گر شما در روزهای تنهایی‌تان است که امیدتان را از دست داده‌اید و نیاز به محرک دارید.

امیدواریم که خداوند متعال شما را در همه مراحل زندگی به خصوص در ایام کنکور یاری دهد و همیشه در پناه خدا موفق و موید باشید.

 

در این مقاله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار برای موفقیت برای کنکور را معرفی کردیم. اگر می‌خواهید از امتحان کنکور سربلند بیرون بیایید و آینده‌ای رویایی برای خود بسازید باید تلاش زیادی برای آن انجام دهید. لازمه موفقیت در کنکور سه عامل اصلی تلاش و پشت کار، برنامه ریزی و نحوه درست مطالعه و تست زنی است. ممکن است در این راه با چالش‌های زیادی رو به رو شوید اما نباید امید خود را از دست بدهید چرا که احتمال دارد با یک لغزش کوچک تمام آنچه که ساخته‌اید بر باد برود و از مسیر درست خارج شوید.

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما چه عوامل دیگری را می‌شناسید که برای موفقیت در کنکور باید از آن‌ها کمک گرفت؟ خوشحال می‌‌شویم تجربیات و پیشنهادات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *