پرش به محتوا
جستجو

تلفن کتاب کنکور:

021-66176300

شیوه مطالعه درس زبان انگلیسی

درس زبان انگلیسی

در بین دروس مختلف که برای امتحان پایان ترم و یا کنکور سراسری وجود دارد درس زبان انگلیسی یکی از دروس نسبتاً دشوار محسوب می‌شود که نیاز به تمرین و تکرار زیاد دارد. این درس به عنوان یک درس عمومی در رشته‌های نظری شناخته شده و دارای تأثیر نسبتاً زیادی در رتبه کنکور سراسری می باشد که داوطلبان عزیز باید شیوه مطالعه صحیح این درس را به خوبی بدانند. یکی از نکات کلیدی در هنگام مطالعه درس زبان انگلیسی این است که دانش آموز بتواند دایره لغات یادگیری شده را افزایش دهد.

یادگیری زبان

درس زبان انگلیسی مانند درس عربی دشواری‌های خاص خود را داشته و داوطلبان برای این که بتوانند در این درس رتبه‌ی مناسب کسب کنند بهتر است تمرین و تکرار زیادی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در یادگیری درس زبان انگلیسی وجود دارد این است که تست‌ زدن‌های مختلف را در دستور کار خود قرار دهند. ما در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر نحوه مطالعه درس زبان، بهترین منابع موجود در بازار و همچنین جمع بندی مطالب کلیدی این درس را برای شما عزیزان قرار دهیم. البته این موارد فقط مختص کنکور سراسری نخواهد بود و ما به شیوه های نوین خواندن این درس به جهت آماده شدن‌ هر چه بهترتان در امتحانات نهایی نیز اشاره خواهیم کرد.

شیوه مطالعه درس زبان انگلیسی

برای یادگیری درسی مانند زبان انگلیسی باید تمرکز زیادی داشت. این درس از جمله درس هایی است که نیاز به حفظ کردن اکثر موارد کتاب را دارد. دانش آموز باید بداند که از لغات گرفته تا گرامر باید به خوبی و تمام و کمال آنها را در ذهن بپسارند. در این گونه درس ها تکرار و تمرین حرف و اول را خواهد زد. البته بعضی از اساتید استفاده از کتاب ها و منابع دیگر را نیز برای تقویت بیشتر این درس توصیه می کنند که می توانید بنا به ظرفیت خود آن را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که فرق چندانی در چگونگی خواندن این درس برای کنکور و امتحانات پایان ترم وجود ندارد، هر چند تفاوت هایی اگر چه جزئی دارند اما به طور کلی می توان به یک شیوه‌ی کاملا صحیح درس زبان انگلیسی را فراگرفت.

شیوه مطالعه درس زبان انگلیسی

اما شاید اکثر دانش آموز دوست داشتند باشند که برای کنکور به موارد مهم تر کتاب توجه کنند و بر این عقیده باشند که دیگر مانند امتحانات پایان ترم نیازی به مطالعه جز به جز کتاب زبان انگلیسی ندارند. در این شرایط تصمیم گرفته ایم که در ادامه به جزئیات چگونگی شیوه مطالعه این درس برای امتحانات نهایی و کنکور بپردازیم:

شیوه مطالعه درس زبان انگلیسی برای امتحان پایان ترم

در امتحانات پایان ترم درس زبان انگلیسی موضوعات مختلفی در قالب سوال برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود که یکی از آنها بازنویسی کلمات درهم یا ناقص است. در واقع اگر دانش آموزی بخواهد به این بخش از سوالات پاسخ دهد باید به معنای کلمات و البته تاحدودی گرامر آشنا کافی داشته باشد. در بخش دیگری از سوالات، جملات داده شده را باید با کلمات مناسب پر کرد. در اینجا هم اهمیت کلمات و معنای آنها در نظر گرفته شده است.

پاسخ به تصاویر بخش دیگر و البته مهم سوالات امتحان نهایی زبان انگلیسی خواهد بود. تلفظ کلمات نیز از اهمیت خاصی برخوردار است که برای یادگیری این بخش می توانید از نرم افزارهایی که تلفظ هر کلمه را ادا می کنند کمک بگیرید. مشاهده می کنید که در هر یک از بخش های زبان انگلیسی، معنای لغات حرف اول و آخر را می زند. حتی اگر بخواهید گرامر را جواب دهید باز هم بخشی از آن به معانی لغات بر می گردد.

شیوه مطالعه درس زبان انگلیسی برای امتحان پایان ترم

پس به دانش آموزان توصیه می کنیم که با کمک گرفتن از کتاب ها و منابع کمکی سعی بر افزایش لغات انگلیسی داشته باشند. البته این پایان کار برای کسب نمره خوب در امتحانات نهایی زبان انگلیسی نیست. بخش بسیار با اهمیت دیگری که حتماً از آن در امتحان نهایی زبان انگلیسی سوال خواهد آمد بحث متن خوانی یا همان ریدینگ است. برای درک این قسمت باید سعی کنید تا هزاران ریدینگ را مطالعه نمایید تا درک درستی از آن پیدا کنید. ناگفته نماند که تمامی این موارد برای پاسخگویی در کنکور سراسری نیز می تواند کاربرد داشته باشد، با این حال در ادامه روش مطالعه زبان انگلیسی برای کنکور سراسری را نیز جزئی تر خواهیم پرداخت.

شیوه مطالعه درس زبان انگلیسی برای کنکور سراسری

با نگاه کلی به سؤالات کنکور سراسری زبان انگلیسی می‌توان گفت که تقسیم بندی سؤالات در این درس متنوع بوده و شامل بخش‌های ریدینگ، تلفظ، بازنویسی کلمات ناقص، تکمیل جملات با استفاده از دانش داوطلب، پاسخ به سؤالات با توجه به تصاویر داده شده و غیره است. در واقع بخش بندی کتاب زبان انگلیسی به گونه‌ای است که باعث می‌شود تا در مورد شیوه مطالعه درس زبان انگلیسی حساس‌تر باشید. یک الگوی نسبتاً کامل و اصولی برای مطالعه درس زبان انگلیسی وجود داشته که در ادامه به آن می‌پردازیم:

شیوه های مطالعه

تمرکز بر روی کلمات مهم

از شیوه‌های مطالعه دقیق درس زبان این است که شما بتوانید دایره لغات خود را گسترش دهید چرا که تمرکز کردن بر روی کلمات مهم باعث می‌شود تا بتوانید به صورت هوشمندانه به سؤالات پاسخ دهید. افزایش تمرکز بر روی کلمات مهم باعث می‌شود تا دایره لغات یادگیری شده بیشتر شود که این امر به نوبه‌ی خود باعث درک مطلب سؤالات کنکوری شده و بالطبع باعث می‌شود تا بتوانید پاسخ‌های صحیح خود را در کنکور سراسری افزایش دهید.

تمرکز بر روی معانی لغات

یکی از مهم‌ترین بخش‌های کتاب زبان انگلیسی وجود لغات مختلف است که باید به شکل ویژه‌ای در مورد آن تصمیم گیری شود. لغات را باید به صورت مجزا از داخل متون مختلف استخراج کرده و بتوانید معنی آن را فرا بگیرید. یادگیری لغات باعث می‌شود تا شما بتوانید از منظر مختلف کلمه را بررسی کرده و در جملات از آن استفاده کنید. ممکن است معنی یک لغت در یک متن با متن دیگر متفاوت باشد پس بهتر است معنی لغات را به صورت جامع در ذهن بسپارید.

تمرکز بر روی معانی لغات

بررسی متن کتاب

زمانی که مشغول ترجمه متون انگلیسی هستید باید به متن کتاب دقت کنید و مطالب خوانده شده را معطوف به خواندن کتاب درسی نکنید. شما باید در کتاب درسی بخش‌های مختلف شامل سؤالات، جدول‌ها، مکالمه و بخش‌های دیگر را به دقت بررسی کنید و نکات مهم و کلیدی آن را استخراج کنید. بهتر است لغات به دست آمده از متن کتاب و جداول را در یک برگه یادداشت کنید و به صورت روزانه لغات جدیدی را به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید تسلط بهتری بر روی مطالب کتاب داشته باشید.

یادگیری دقیق گرامر

گرامر یک بخش کلیدی در درس زبان انگلیسی محسوب می‌شود که برای یادگیری آن ابتدا باید در مورد ساختار جملات، نقش فعل و فاعل، تعاریف نقش‌ها و شیوه سؤالی کردن آن اطلاعات خود را افزایش دهید. گرامر هر درس را با دقت مطالعه کرده و سعی کنید ارتباط آن با متن را به خوبی به دست بیاورید، چرا که این کار باعث می‌شود تا شما بتوانید به یک نتیجه مطلوب برسید. به صورت خلاصه تسلط بر روخوانی سریع، یادگیری دقیق گرامر و توجه به لغات یادداشت شده می‌تواند در این درس مؤثر باشد.

یادگیری دقیق

حل سؤالات کنکوری و تستی

از دیگر شیوه‌های دقیق مطالعه درس زبان انگلیسی این است که شما پس از مطالعه یک درس بتوانید سؤالات تستی و کنکوری را حل کنید. برای حل سؤالات باید بدانید که ابتدا معانی جملات را به صورت کامل متوجه شوید سپس به سراغ حل مسئله بروید. توجه کردن به جمله ابتدایی و انتهایی باعث می‌شود تا موضوع متن در ذهن شما شکل بگیرد که همین امر باعث حل سریع‌تر سؤالات می‌شود. حل تمرینات زیاد باعث می‌شود تا شما با مباحث کتاب و کنکوری آشنا شده و دقت تست زنی افزایش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *