پرش به محتوا
جستجو

تلفن کتاب کنکور:

021-66176300

روش مطالعه درس ریاضی (پایه + کنکور )

ریاضی به عنوان یک درس کلیدی در شاخه نظری محسوب شده که برای رشته ریاضی فیزیک نسبت به سایر رشته‌ها دارای اهمیت بیشتری است. در واقع درس ریاضی به عنوان یک درس پیچیده محسوب می‌شود که دارای علائم، جدول، فرمول و موارد پیچیده مختلف است که راه‌های مطالعه مخصوص به خود را دارد. باید مهارت‌های دقیق مطالعه درس ریاضی را فرا گرفت تا بتوان در امتحانات نهایی و همینطور کنکور سراسری؛ یک رتبه‌ی مناسب کسب کرد. روش مطالعه درس ریاضی به گونه‌ای است که اگر بتوانید شیوه دقیق آن را یاد بگیرید قطعاً از ریاضی به عنوان یک درس شیرین یاد خواهید کرد.

درس ریاضی به عنوان یک درس حل کردنی محسوب می‌شود که نباید آن را به صورت تئوری مطالعه کرد. باید بتوان درس ریاضی را در ساعات مختلف روز به صورت کلیدی مطالعه نمود و به حل مسائل آن پرداخت. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد شیوه صحیح مطالعه درس ریاضی، بهترین منابع و دوران جمع بندی این درس مطالب مهمی را برای شما عزیزان همیشه همراه قرار دهیم. اگر می‌خواهید در درس ریاضی به موفقیت برسید بهتر است تا انتهای نوشته همراه ما باشید. گفتنی است که تمامی مطالب عنوان شده در ادامه متن در دو بخش امتحانات نهایی و کنکور سراسری تقسیم بندی می شود.

روش کلی مطالعه درس ریاضی

برای درسی مانند ریاضی که قصد دارید در انتها به موفقیت برسید، تلاش حرف اول و آخر را می زند. در واقع دانش آموزان پایه های مختلف برای یادگیری چنین درسی یک برنامه ریزی اساسی را باید دنبال کنند. همانطور که می دانید کتاب ریاضی از بخش های پیچیده‌ی زیادی تشکیل شده است، که بخش هایی مانند درسنامه، سوالات و تمرین ها و مثال های مختلف در جای جای کتاب قرار داده شده است که مسلماً هر یک از آنها از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. معمولاً مشاوران باتجربه به دانش آموزان؛ این گونه توصیه می کنند که برای یادگیری هر چه سریعتر درس ریاضی قبل از آنکه وارد کلاس شوند تا اساتید شروع به تدریس نمایند، ابتدا مباحث مختلف را خوانده تا بدین صورت و در زمانی که آن مبحث درس داده می شود، احتمال یادگیری را افزایش داده باشند.

روش کلی مطالعه درس ریاضی

بهمراه داشتن یک دفترچه کوچک برای درس ریاضی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. باتوجه به فرّار بودن این درس، باید نکات ریز و اساسی آن یادداشت و در اولین فرصت نیز مطالعه شود تا از ذهن فراموش نشود. با این شرایط هر یک از دانش آموزان سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم می توانند روش های خوب را برای مطالعه درس ریاضی در نظر بگیرند تا به سرعت بتوانند خود را برای امتحانات نهایی آمده کنند. در این بین دانش آموزانی که قصد شرکت در کنکور را نیز دارند هم باید تکنیک های خواندن این درس را به خوبی بدانند تا از همه لحاظ بتوانند ریاضی را در مشت خود نگه دارند. حال ما در ادامه این دو شرایط را به اختصار توضیح خواهیم داد.

نحوه مطالعه درس ریاضی برای امتحان نهایی

امتحانات نهایی از حساسیت های زیادی برخوردار هستند، پس هر یک از دانش آموزان باید به خوبی روش های مطالعه درس ریاضی را بدانند تا در امتحانات کمترین مشکل را داشته باشند. توصیه های ما برای روش مطالعه این درس برای امتحان نهایی، به شکل های زیر است:

حل تمرین زیاد

درس هایی مانند ریاضی بر پایه حل تمرین استوار هستند. اگر فقط ریاضی را از رو خوانی کنید به هیچ عنوان در هیچ امتحانی موفق نخواهید شد. پس توصیه می کنیم که حتماً بعد از خواندن و مرور یک مبحث تمرین های آن را حل کنید. اصلاً اشکالی ندارد که نمی توانید جواب درست را بدست آورید. به شما قول خواهم داد که بعد از چند وقفه کوتاه بتوانید راه حل ها را بدرستی طی کنید و در آخر به جواب سوالات مورد نظر برسید.

ابتدا فصل های سخت تر را مطالعه کنید

شاید بهتر باشد که در ابتدا سرفصل های سخت تر را مطالعه کنید. تجربه ما می گوید که کار کردن فصل های راحت فقط زمان شما را می گیرد و بازدهی مناسبی هم برای امتحان نهایی نخواهد داشت. بنابراین از فصل های سخت نترسید و بلافاصله به سراغ آن بروید و شروع به یادگیری کنید.

از خودتان امتحان بگیرید

برای اینکه مطمئن شوید که مبحث خوانده شده را به خوبی یاد گرفته اید، بلافاصه از خود امتحان بگیرید. بله! درست مثل یک استاد که بعد از تدریس در کلاس از دانش آموزان کوئیز می گیرد. با این کار یک محک جدی را تجربه خواهید کرد. در این مواقع اگر در پاسخ‌دهی به سوالات لنگ بزنید، می توانید خیلی سریع تر نسبت به رفع اشکالات خود اقدام کنید.

رفع اشکال را فراموش نکنید

رفع اشکال می تواند سطح آمادگی‌تان را بالاتر ببرد. روش های رفع اشکال بنا به روحیات شما می تواند متفاوت باشد. در واقع هم می توانید از یک دوست و هم‌رشته کمک بگیرید و یا بسیاری از دانش آموزان هستند که از کتاب های کمکی یاری می طلبند. البته اگر نمی دانید که باید از چه کتاب هایی کمک بگیرید، منتظر باشید؛ چرا که در ادامه این مقاله، به این موضوع هم می پردازیم.

نحوه مطالعه درس ریاضی در کنکور سراسری

نحوه مطالعه درس ریاضی

حجم درس ریاضی بسیار زیاد بوده و مباحث مختلفی را در بر می‌گیرد پس برای این که بتوانید با یک برنامه ریزی صحیح به درصد مناسبی در کنکور سراسری در این درس دست پیدا کنید بهتر است نحوه مطالعه درس ریاضی را به صورت دقیق فرا بگیرید. داشتن اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند تا بتوانید ضمن کاهش انتظارات خود، استرس را از خود دور کنید که همین امر برای رسیدن به یک وضعیت مطلوب مناسب است. چند نکته کلیدی در زمان مطالعه درس ریاضی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • درس ریاضی به دلیل داشتن مسائل مختلف و وجود تمرین‌های حل کردنی به عنوان یک درس ویژه محسوب شده و نمی‌توان این درس را با خواندن و گوش دادن فرا گرفت. بخش زیادی از یادگیری درس ریاضیات به تمرین کردن شما بستگی دارد، در واقع شما باید بتوانید در این درس تکالیف و وظایف خود را به خوبی انجام دهید تا بتوانید فرمول‌ها را یاد گرفته و با نحوه دقیق حل مسائل آشنا شوید.
  • ریاضی به عنوان یک درس کلیدی محسوب می‌شود که دارای یادگیری زنجیره‌ای است و مطالب روز گذشته مرتبط با مسائل روز آینده است. در واقع شما اگر یک مبحث را به خوبی یاد نگیرید قطعاً در آینده دچار مشکل خواهید شد چرا که باید بتوانید ادامه‌ی فرمول‌ها و مباحث قبلی را در مباحث امروزی به کار ببرید. پس سعی کنید مطالب گذشته را به خوبی یاد بگیرید و در صورت هر گونه مشکل از بهترین منابع یا استاد خود استفاده کنید.
  • در زمان مطالعه درس ریاضی باید دقت کنید که با توجه به اهمیت این درس در کنکور سراسری بهتر است نسبت به سایر درس‌ها زمان بیشتری صرف کنید. در واقع با یک برنامه ریزی دقیق می‌توانید زمان مطالعه درس ریاضی را افزایش دهید که این امر برای یادگیری بهتر مفید است.
  • بهتر است در زمان مطالعه درس ریاضی از شیوه‌های خود برای یادگیری استفاده نکنید و ضمن توجه به یک برنامه ریزی دقیق بهتر است مسائل و فرمول‌ها را با تمرین و تکرار به خاطر بسپارید. توجه کردن به مطالب کلیدی کتاب باعث می‌شود تا شما در یک مسیر هموار و درست قرار بگیرید چرا که وجود مسائل بی اهمیت باعث می‌شود صرفاً ذهن شما مشغول آن‌ها شود.
  • در حل مسائل ریاضی استفاده از آموخته‌های قبلی بسیار اهمیت دارد چرا که ممکن است شما با یادگیرییک مسئله بتوانید مسائل دیگر را با همان فرمول و شیوه حل کنید. در واقع بهتر است از آموخته‌های قبلی خود در شیوه مطالعه دقیق درس ریاضی استفاده کنید.
  • به عنوان آخرین نکته در نحوه مطالعه صحیح درس ریاضی می‌توان بیان کرد که ریاضیات به عنوان یک مبحث پیچیده محسوب شده که نیاز به مدیریت صحیح دارد. اگر بتوانید استرس را از خود دور کنید قطعاً موفقیت به شما نزدیک‌تر خواهد بود. برای کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس تلاش و برنامه ریزی دقیق بسیار مؤثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *