پرش به محتوا
جستجو

تلفن کتاب کنکور:

021-66176300

بهترين روش خواندن درس دین و زندگی

دین و زندگی به عنوان یک درس عمومی در کنکور سراسری می‌تواند در تعیین رتبه‌ی مناسب بسیار تأثیرگذار باشد، چرا که افراد برای این که میانگین رتبه‌ی خود را بهبود ببخشند بر روی درس دین و زندگی حساب باز کرده و سعی می‌کنند تا با یک روند مناسب به بهترین شکل ممکن، پاسخ سؤالات دین و زندگی را ثبت کنند. اگر بخواهید در کنکور سراسری از دیگر رقبا عقب نیفتید قطعاً باید یک شیوه درست برای مطالعه درس دین و زندگی اتخاذ کنید.

درس دین و زندگی به دلیل این که دارای مطالب روان است به عنوان یکی از درس‌های نسبتاً ساده محسوب شده و می‌توان با یک برنامه ریزی مناسب به صورت کامل به تمامی سؤالات پاسخ داد و نمره صد در کنکور را به دست آورد. ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد روش خواندن درس دین و زندگی، بهترین منابع موجود در این درس و نحوه جمع بندی آن مطالب کاربردی را برای شما داوطلبان عزیز قرار دهیم.

روش خواندن درس دین و زندگی

روش خواندن دین و زندگی

باید توجه کنید که شیوه خواندن درس دین و زندگی برای پایه و کنکور سراسری دارای تفاوت‌های مختلفی است که این تفاوت‌ها می‌تواند برای یادگیری موثر بسیار تأثیرگذار باشد. در واقع اگر بخواهید برای پایه و کنکور سراسری به یک موفقیت چشم گیر دست پیدا کنید باید بتوانید نحوه مطالعه خود را از پایه به صورت صحیح برنامه ریزی کنید تا در یک مسیر هموار قرار بگیرید. ما در ادامه می‌خواهیم در مورد شیوه مطالعه درس دین و زندگی به دو صورت پایه و کنکوری اشاره داشته باشیم:

شیوه مطالعه پایه درس دین و زندگی

در شیوه مطالعه پایه‌ای درس دین و زندگی باید توجه کنید که ابتدا به صورت کامل متن کتاب درسی را مطالعه کنید چرا که بیشتر آزمون‌های مطرح شده از متن کتاب بوده و شامل موارد مختلف است. در واقع شما در شیوه مطالعه پایه‌ای به صورت دقیق، زمان بیشتری را برای مطالعه متن کتاب اختصاص می‌دهید. پس از مطالعه کامل متن کتاب بهتر است به دنبال اندیشه تحقیق درس‌ها بروید و به سؤالات مطرح شده در این زمینه پاسخ دهید. این بخش به شما کمک می‌کند تا بتوانید میزان یادگیری خود را به صورت هدفمند مشخص کنید، در واقع شما پس از یک مطالعه کامل نیاز دارید به سؤالات مطرح شده برای سنجش میزان یادگیری خود پاسخ دهید.

در روش مطالعه پایه‌ای درس دین و زندگی بهتر است به سراغ آیات رفته و آیات مختلف را به همراه ترجمه آن مطالعه کنید. در شیوه پایه‌ای یادداشت برداری از مطالب مهم کتاب بسیار توصیه می‌شود و بهتر است یک خلاصه‌ای از درس را به همراه خود داشته باشید تا در زمان جمع بندی برای امتحانات نهایی بتوانید به صورت سریع و روزنامه وار مطالب مهم کتاب را مرور کنید. پس از تسلط کامل بر روی متن کتاب بهتر است سؤالات نهایی سال‌های گذشته را امتحان کنید و در صورت مشاهده هر گونه ضعف بهتر است به متن کتاب برگشته و میزان یادگیری خود را افزایش دهید.

شیوه مطالعه کنکوری درس دین و زندگی

شیوه مطالعه کنکوری

برای موفقیت در درس  دین و زندگی در کنکور سراسری بهتر است ابتدا برای بار اول متن را به صورت کامل مطالعه کنید. روخوانی متن دین و زندگی باعث می‌شود تا شما با کلیت کار آشنا شوید که این موضوع برای یادگیری بهتر حائز اهمیت بوده و بسیاری از داوطلبان موفق کنکوری که در سال‌های گذشته توانسته‌اند در این درس به یک نتیجه‌ی رضایت بخش دست پیدا کنند، این شیوه را برای شروع درس دین و زندگی انتخاب کردند.

پس از مطالعه دقیق متن کتاب بهتر است به سؤالات کنکوری سال‌های گذشته توجه کنید تا متوجه این موضوع شوید که بیشتر سؤالات مطرح شده مربوط به کدام بخش از کتاب است. درک این موضوع مستلزم این است که شما در هنگام مطالعه درس دین و زندگی با دقت به متن کتاب توجه کنید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکات کلیدی در شیوه مطالعه درس دین و زندگی می‌پردازیم:

هایلات کردن مطالب مهم

یکی از مهم‌ترین اصول برای یادگیری سریع درس دین و زندگی مرور مطالب مهم است، در واقع شما در هنگام مطالعه درس دین و زندگی با داشتن یک ماژیک رنگی می‌توانید بخش‌های مهم روخوانی شده را مشخص کنید تا در زمان دوره‌ی کتاب بتوانید دسترسی بهتری به مطالب مهم داشته باشید. در هنگام مطالعه متن کتاب بهتر است نکات کلیدی که از آیه‌های مختلف استخراج می‌شود را در یک برگه یادداشت کنید چرا که در زمان تست زنی بسیار اهمیت دارد.

هایلات مطالب

به دنبال سرنخ بروید

با نگاه به سؤالات کنکوری سال‌های گذشته متوجه خواهید شد که اهمیت آیات و روایات در درس دین و زندگی بسیار بالا بوده و می‌تواند حدود 75 درصد از تست‌های کنکوری را تشکیل دهد. باید توانایی ارتباط دادن متن با آیه‌های درس را داشته باشید که این ارتباط می‌تواند منجر به کشف اطلاعات تازه شده و برای تست زنی مهم است. علاوه بر ارتباط بین آیه و متن درس، می‌توان به دنبال ارتباط آیات یک درس با درس‌های دیگر نیز بود چرا که حائز اهمیت است. شخم زدن تمامی آیات و متون کتاب برای رسیدن به یک وضعیت مطلوب در درس دین و زندگی می‌تواند رمز موفقیت در این درس باشد.

توجه به تست‌های متنوع

بسیاری از داوطلبان گمان می‌کنند که درس دینی نیاز به تست زنی نداشته و با مطالعه متن کتاب و آیات متنوع می‌توان به وضعیت مناسب دست یافت، اما به جرات می‌توان بیان کرد که درس دین و زندگی نیاز به تست‌های مختلف داشته تا بتوانید با ریز و بم سؤالات آشنا شوید. پس از مطالعه درس بهتر است پس از گذشت 48 ساعت، تست‌های مربوطه را انجام دهید تا بتوانید میزان یادگیری خود را بسنجید. تست‌های کنکور سراسری در اولویت اصلی برای درس دین و زندگی قرار داشته و سپس می‌توانید به دنبال حل تست‌های خلاقانه و تألیفی بروید.

در درس دین و زندگی حل کردن تعداد تست‌های بالا در اولویت نیست، چرا که شما باید بتوانید تست‌های حل شده را درک کرده و با آن ارتباط مناسبی برقرار کنید. سعی کنید در زمان تست زنی به نکات کلیدی بیان شده در پاسخنامه توجه کنید و کمیت را فدای کیفیت نکنید.

برنامه زمانی مطالعه داشته باشید

برنامه زمانی مطالعه

برخی از داوطلبان کنکور سراسری، مطالعه درس دینی را به بهانه‌های حفظی بودن آن به بعد از عید موکول می‌کنند که همین امر به عنوان یک اشتباه بزرگ محسوب می‌شود. این تصمیم گیری اشتباه می‌تواند به وضعیت یادگیری داوطلب ضربه وارد کند و شاید بتوان گفت یک خودزنی بزرگ به شمار می‌رود. درس دین و زندگی به عنوان یک درس عمومی شناخته می‌شود که دارای نکات زیادی است و نیاز به برنامه ریزی دارد.

برای موفق شدن در این درس بهتر است برنامه ریزی دقیقی مانند سایر درس‌ها داشته باشید و همزمان با مطالعه دروس عمومی و تخصصی دیگر، درس دین و زندگی را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *