پرش به محتوا
جستجو

تلفن کتاب کنکور:

021-66176300

آموزش مطالعه درس شیمی برای کنکور و پایه

افرادی که در رشته تجربی مشغول به تحصیل هستند و قصد دارند تا در کنکور سراسری در یک رشته مناسب قبول شوند می‌دانند که درس شیمی به عنوان یکی از دروس مهم و کلیدی محسوب می‌شود و باید بر روی این درس سرمایه گذاری دقیقی داشته باشند. برای سایر رشته‌های نظری نیز درس شیمی وجود داشته که به نسبت رشته تجربی دارای اهمیت کمتری است اما به هر حال، هم در کنکور سراسری و هم بعنوان پاس کردن درس شیمی در پایه های مختلف به جهت امتحان نهایی دارای اهمیت و ضریب بالا بوده که می‌تواند تعیین کننده باشد.

درس شیمی به عنوان یک درس مهم شناخته می‌شود که روش مطالعه آن نیاز به استراتژی‌های خاص دارد. اگر بخواهید در درس شیمی به موفقیت چشم گیری دست پیدا کنید بهتر است در مورد شیوه مطالعه آن، بهترین منابع این درس و جمع بندی درس شیمی اطلاعات خود را تکمیل کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد این موضوعات مطالب مهمی را برای شما دانش آموزان و داوطلبان عزیز قرار دهیم.

شیوه مطالعه درس شیمی

همه ما می دانیم که خواندن درس هایی مانند شیمی که حتما نیاز به کار کردن روی برگه دارد تفاوت های بسیار مهمی با دیگر درس ها داشته و اگر هر دانش آموزی که قصد دارد به شیوه ای کاملاً نوین این درس را یاد بگیرد، اگر به روش های یادگیری استاندارد این درس احترام نگذارد، نه تنها در آزمون های کلاسی موفق نخواهد شد، بلکه درصدهای بالای کنکور را نیز از دست خواهد داد. در واقع باید عرض کنیم که یک دانش آموز ابتدا باید مشخص کند که درس شیمی را برای چه هدفی مطالعه می کند.

شیوه مطالع شیمی

بعضی از دانش آموزان فقط و فقط می خواهند در هر پایه ای که هستند، نمره قبولی (نمره‌ی بالا و قابل قبول) کسب کنند. اما خیل عظیمی از دانش آموزان نه تنها می خواهند نمره های خوبی در کلاس درس و امتحان های پایان ترم شیمی را از آن خود کنند، بلکه می خواهند در کنکور این درس نیز درصد بالایی داشته باشند. از این رو باید بدانند که روش درس خواندن برای امتحان های کلاسی یا پایان ترم درس شیمی، با روش خواندن درس شیمی برای کنکور بسیار متفاوت خواهد بود. حال سوال اینجاست که این تفاوت در چه چیزهایی است که ما در ادامه به طور شفاف به آن می پردازیم.

شیوه مطالعه پایه درس شیمی برای امتحان نهایی

فرقی نمی کند که در چه پایه ای درس شیمی را می خوانید. باید بدانید که تفاوت های اساسی زیادی در روش خواندن شیمی برای پایه های سه گانه، با روش خواندن این درس برای کنکور وجود دارد. ابتدا خیلی ساده به شما دانش آموزان گرامی عرض کنیم که در پاسخ به بعضی از سوالات پایه درس شیمی، نیاز به ارائه دلیل با طول و تفصیل های زیاد است، بخصوص زمانی که بخواهید یک مسئله شیمی را حل کنید. اما به طور واضح مشخص است که این عمل به هیچ عنوان در کنکور اجرا نمی شود و عملاً فقط جواب نهایی سوال مدنظر خواهد بود.

شیوه مطالعه پایه درس شیمی

تفاوت های دیگر روش خواندن درس های پایه شیمی با روش مطالعه شیمی کنکور این است که دانش آموز مجاب خواهند بود که برای شیمی پایه های مختلف تمامی کتاب را مطالعه کنند چرا که امتحان ها ممکن است در بخش های مختلف انجام شود که نیاز باشد دانش آموز به کل کتاب واقف باشد تا بتواند به هر سوالی که توسط دبیر ارائه می شود، پاسخ دهد. این در حالی است که در کنکور می توان از بخشی از کتاب به دلیل اهمیت پایین آنها صرف نظر کرد. این موارد دو تفاوت اصلی روش مطالعه شیمی پایه با روش مطالعه شیمی کنکور است. در ادامه به چگونگی روش خواندن کنکوری درس شیمی هم می پردازیم.

روش خواندن کنکوری درس شیمی

در اولین نگاه می‌توان متوجه شد که برای مطالعه درس شیمی و یادگیری دقیق آن نمی‌توانیم فرمول ثابتی را برای تمامی مباحث در نظر گرفت. در کنکور سراسری از درس شیمی به صورت میانگین از سه بخش مختلف سؤال مطرح می‌شود که شامل بخش حفظی، مفهومی و مسئله است. یک نکته کلیدی در زمان مطالعه درس شیمی این است که شما ابتدا باید مطالب حفظی را مطالعه کنید، این امر باعث می‌شود تا بدون درگیر شدن در مسائل پیچیده مطالب اولیه را فرا بگیرید. پس از مطالعه دقیق مطالب حفظی در هر دوره بهتر است به دنبال حل مسائل آن باشید.

مسائلی را که به دلیل دشواری قادر به پاسخگویی نیستید، با یک مداد علامت گذاری کنید تا در زمان مناسب به دنبال پاسخ آن باشید. برای به خاطر سپردن مطالب حفظی بهتر است خلاصه نویسی روزانه را در دستور کار خود قرار دهید که این کار برای دوران جمع بندی نیز مؤثر است. به صورت کلی می‌توان بیان کرد برای یادگیری درس شیمی بهتر است به موارد زیر توجه ای ویژه شود:

·         توجه به زمان مطالعه در کنار حفظ کیفیت آن

یکی از موارد مهم در شیوه مطالعه درس شیمی این است که شما باید علاوه بر حفظ کیفیت، زمان مطالعه خود را افزایش دهید. اگر برای دروس دیگر روزانه حدود 2 ساعت زمان صرف می‌کنید باید برای درس شیمی این مقدار زمان را افزایش دهید. به صورت کلی برای مطالعه دروس کنکوری، 70 درصدِ زمان مربوط به درس‌های اختصاصی و 30 درصد بقیه مربوط به درس‌های عمومی است. توصیه ما این است که 20 درصد زمان هفتگی خود را به مطالعه درس شیمی اختصاص دهید.

·         توجه به مسائل محاسباتی

طبق آمارهای به دست آمده و با توجه به سؤالات ادوار گذشته کنکور سراسری، حدود 30 درصد از مسائل مطرح شده در کنکور مربوط به مسائل محاسباتی است که این نشان از اهمیت آن دارد. برای تسلط بر روی مطالب محاسباتی بهتر است تست زنی خود را تقویت کنید و با توجه به منابعی که در اختیار دارید تست‌های فراوان حل کنید. در صورتی که نتواند تست زنی خود را تقویت کنید قطعاً در هنگام پاسخ گویی به سؤالات محاسباتی درس شیمی دچار مشکل زمان خواهید شد. برای حل مسائل حل کردنی در درس شیمی شما باید تسلط کافی بر روی فرمول‌ها داشته باشید تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه‌ی دلخواه دست پیدا کنید.

·         توجه به جدول تناوبی در درس شیمی

یکی از نکات کلیدی در زمان مطالعه درس شیمی این است که شما جدول تناوبی را به صورت حرفه‌ای فرا بگیرید. با توجه به گستردگی جدول تناوبی بهتر است به گونه‌ای برای خود رمزنگاری کنید که بتوانید در زمان مورد نیاز مسائل مربوطه را در ذهن خود یادآوری کنید. می‌توانید با یک طراحی زیبا جدول تناوبی را طراحی کرده و بر روی دیوار اتاق بچسبانید، این کار باعث می‌شود تا شما در هنگام رفت و آمد بتوانید جدول را در طول روز بارها مطالعه کنید.

·         توجه به سؤالات پرتکرار فصل

یکی از شیوه‌هایی که برای مطالعه درس شیمی در نظر گرفته می‌شود این است که شما بتوانید سؤالات پرتکرار را مرور کنید. برخی از سؤالات از نظر کارشناسان طراحی سؤالات کنکور، دارای اهمیت است و هر ساله تکرار می‌شوند. اگر بتوانید سؤالات پرتکرار سالیانه را مرور کنید قطعاً اطلاعات خود را افزایش داده و به یک یادگیری جمعی دست پیدا می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *