پرش به محتوا
جستجو

تلفن کتاب کنکور:

021-66176300

آموزش مطالعه درس زیست شناسی ( پایه + کنکور )

بدون شک می‌توان بیان کرد که درس زیست شناسی به عنوان یکی از دروس کاملاً حساس و مهم در رشته تجربی محسوب می‌شود که دارای اهمیت زیادی بوده و داوطلبان این رشته باید در مورد نحوه صحیح مطالعه درس زیست شناسی به دو صورت پایه و کنکوری اطلاعات خود را افزایش دهند. اگر بتوان شیوه مناسبی برای مطالعه درس زیست شناسی در نظر گرفت قطعاً در زمان صرفه جویی شده و می‌توان به یک نتیجه مطلوب دست پیدا کرد. درس زیست شناسی در کنکور سراسری دارای تأثیرگذاری زیادی است از این رو به دلیل پیچیدگی‌هایی ک دارد باید به دنبال منابع مناسب و طلایی گشت.

بدون داشتن کتاب‌های کمک آموزشی نمی‌توان به یک وضعیت مطلوب دست پیدا کرد و باید با یک برنامه ریزی صحیح به موفقیت در این درس رسید. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد نحوه مطالعه درست زیست شناسی، بهترین منابع آن و دوران جمع بندی، مطالب مهم و کاربردی را قرار دهیم. اگر شما می‌خواهید استرس خود را در این درس به حداقل ممکن برسانید پس ما را همراهی کنید.

نحوه مطالعه درست زیست شناسی

شیوه مطالعه

 

واضح است که مطالعه صحیح درس زیست شناسی که به صورت عمیق و مناسب انجام شود می‌تواند تأثیرگذاری مناسبی در یادگیری داشته باشد. در واقع برای تمامی دروس کنکور صرفاً خواندن و مطالعه به صورت طوطی‌وار جواب گو نبوده و باید یک برنامه ریزی مناسب داشت. نحوه مطالعه هر درس متفاوت بوده و اگر بتوانید شیوه صحیح مطالعه را فرا بگیرید قطعاً در آن درس موفق خواهید شد. در ادامه به دو شیوه مطالعه پایه و کنکوری درس زیست شناسی خواهیم پرداخت:

شیوه مطالعه پایه‌ای درس زیست شناسی

برای مطالعه پایه‌ای درس زیست شناسی بهتر است ابتدا به صورت کامل و خط به خط مطالب کل کتاب را مطالعه کنید. باید توجه کنید که درس زیست شناسی از جمله دروسی نیست که شما با یک دور خواندن بتوانید تمام مطالب آن را فرا بگیرید پس بهتر است پس از تکمیل دور اول، به دنبال مرور مطالب خوانده شده باشید. مرور متوالی در درس زیست شناسی به شما کمک می‌کند تا بتوانید با جزئیات بیشتر مطالب آشنا شوید که همین امر برای یادگیری مطالب پایه‌ای مفید است. یادگیری دقیق متن زیست شناسی نیاز به مطالعه دقیق داشته و باید بتوانید که پیش نیازهای درس را به خوبی یاد بگیرید.

شیوه مطالعه پایه‌ای درس زیست شناسی

درس زیست شناسی به دلیل دشواری مطالب باید به صورت دقیق و مفهومی مطالعه شود، در واقع نمی‌توان به صورت روزنامه وار مطالب را مرور کرد و آن‌ها را به صورت دقیق یاد گرفت چرا که برخی از بخش‌های کتاب دارای اصطلاحات خاص بوده که همین امر باعث می‌شود تا یادگیری کمی دشوار شود. انتخاب شیوه مناسب مطالعه با توجه به سطح هوش و استعداد شما می‌تواند در یادگیری درس زیست شناسی مؤثر باشد. در این بین بهتر است زیر جملات مهم خط کشیده و آن‌ها را به صورت کامل مشخص کنید تا در صورت نیاز سریعاً مطالب مفید و کلیدی را مطالعه کنید.

شیوه مطالعه کنکوری درس زیست شناسی

در درس زیست شناسی سه نکته کلیدی در شیوه مطالعه کنکوری وجود داشته که ما در ادامه به آن می‌پردازیم:

مطالعه عمیق درست زیست شناسی

قطعاً با بررسی مطالب و حجم کتاب و با توجه به پیچیدگی‌هایی که وجود دارد می‌توان متوجه شد که مفهومی خواندن برای درس زیست شناسی فاقد ارزش بوده و نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. در درس زیست شناسی بهتر است از ابتدای کار الگوی مطالعه عمیق را در دستور کار خود قرار دهید چرا که اگر بتوانید به صورت کامل و دقیق درس پیچیده زیست شناسی را مطالعه کنید و با خودکارهای رنگی مطالب مهم را مشخص کنید می‌توانید به یک وضعیت مطلوب دست پیدا کنید. تله‌هایی زیادی در درس زیست شناسی وجود دارد که فقط می‌توان به کمک مطالعه دقیق و عمیق به آن دست پیدا کرد. اگر بتوانید مطالب کتاب را به صورت کامل یاد بگیرید قطعاً با تله‌های طراح سؤال روبرو نخواهید شد و در صورت روبرو شدن می‌توانید به راحتی آن تله‌ها را خنثی کنید.

نکته برداری و نوشتن

یکی از شیوه‌هایی که می‌توان داوطلب را به موفقیت در درس زیست شناسی نزدیک کند این است که نکته برداری‌های مناسب داشته باشد. در واقع نوشتن می‌تواند یادگیری را افزایش دهد و با توجه به سختی مفاهیم درس زیست بسیار مؤثر است. در زمان مطالعه بهتر است مطالب مهم کتاب و نکاتی کلیدی بر روی یک برگه یادداشت شود و بعد از اتمام مطالعه، مطالب نکته برداری شده خوانده و مرور شود. این کار باعث می‌شود تا حتی در زمان بیکاری و فراغت بتوانید مطالب مهم را در ذهن خود یادآوری کنید. به عنوان مثال می‌توانید قبل از خوابیدن به راحتی نکته‌های نوشته شده را در سریع‌ترین زمان ممکن به خاطر بیاورید.

نوت برداری دقیق

بهره گیری از تست‌های ترکیبی

ابتدا باید تسلط خود را به صورت کامل بر روی مطالب کتاب افزایش دهید، در واقع یکی از رازهای موفقیت داوطلبان در درس زیست این است که بتوانند تسلط خود را بر روی مطالب کتاب افزایش دهند و سپس به کمک بهترین منابع و آموزشی به دنبال تست زنی باشند. این که بخواهید تست زنی را در هنگام مطالعه با هم ترکیب کنید شاید بازدهی مناسبی نداشته باشد و بهتر است ابتدا مطالعه عمیق انجام دهید و سپس به دنبال بهره گیری از تست‌های ترکیبی باشید. وجود تست‌های فصل به فصل و ترکیبی می‌تواند برای تثبیت یادگیری بسیار مؤثر باشد.

مرور فراوان مطالب خوانده شده

مرور مطالب

بسیاری از داوطلبان می‌دانند که اگر زیست شناسی را در حد مطالعه روزانه در برنامه خود قرار دهند قطعاً دچار فراموشی مطالب خواهند شد. مهم‌ترین کاری که می‌توان در روند یادگیری دقیق درس زیست شناسی انجام داد این است که بتوانید مطالب خوانده شده را مرور کنید. مرور در شیوه مطالعه درس زیست شناسی بسیار مؤثر است و می‌توانید روند یادگیری را در یک مسیر درست قرار دهد. در این بین توجه به این نکته حائز اهمیت است که که مرور نباید زمان زیادی را از شما بگیرد پس بهتر است به دنبال مرور سریع مطالب باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *