پرش به محتوا
جستجو

تلفن کتاب کنکور:

021-66176300

روش مطالعه درس فیزیک برای کنکور و پایه

‌فیزیک به عنوان یکی از درس‌های کلیدی در رشته ریاضی و فیزیک محسوب می‌شود که به عنوان یک درس دشوار شناخته شده و شیوه‌های مطالعه خاص خود را دارد. سایر رشته‌های نظری نیز درس فیزیک را در کنکور سراسری داشته و باید نحوه دقیق مطالعه‌ی آن را فرا بگیرند. البته اهمیت این درس در امتحان های پایان ترم هر پایه نیز غیر قابل انکار است. با توجه به دشواری‌های درس فیزیک اگر بتوانید به صورت کاملاً اصولی شیوه مطالعه‌ی آن را یاد بگیرید می‌توان گفت که تلخی آن به شیرینی تبدیل می‌شود.

تأثیر ضرایب نمره درس فیزیک در کنکور سراسری به گونه‌ای است که داوطلبان را ترغیب می‌کند تا با استفاده از منابع مختلف بتوانند به یک وضعیت مطلوب دست پیدا کنند. استفاده از تجربیات و نظرات داوطلبان موفق سال‌های گذشته نیز می‌تواند وضعیت یادگیری را افزایش دهد. ما در این نوشته می‌خواهیم علاوه بر روش مطالعه درس فیزیک برای امتحانات نهایی، در مورد شیوه مطالعه این درس در کنکور، بهترین منابع و چگونگی جمع بندی آن مطالب مهمی را قرار دهیم.

شیوه مطالعه درس فیزیک‌‌

درس هایی مانند فیزیک یا شیمی و یا حتی حسابان که با کار کردن روی برگه سر و کار دارند، حتماً باید نوشته شوند تا بهتر قابل درک باشند. شما بعنوان یک دانش آموز نمی توانید چنین درس هایی را به صورت حفظ کردنی بخوانید و کاملاً یاد بگیرید. با توجه به اینکه جواب آخر در مسئله های فیزیک، خصوصاً در سوالات کنکور از اهمیت زیادی برخوردار است، لذا باید با تمرین و تکرار تمامی مراحل را انجام داده تا اگر در میانه های حل کردن آن، به مشکل خوردید بتوانید آن را بررسی و حل کنید. هر چه بیشتر این تمرین و تکرار انجام شود، سرعت عمل شما بالاتر خواهد رفت و این موضوع می تواند در پاسخگویی به سوالات کنکور نیز موثر باشد.

شیوه مطالعه فیزیک

دقت کنید که شیوه مطالعه فیزیک کاملاً مجزا با دیگر دروس است به طوری که پیشنهاد می کنیم که اول اگر تکالیفی درباره این درس به شما محول شده است را انجام دهید و سپس به مرور و خواندن دوباره مطالب بپردازید. با توجه به اینکه مطالب درس فیزیک سنگین است، باید آن را به صورت دوره ای مطالعه کرد. ایجاد وقفه می تواند خستگی ذهن را کاهش دهد و انرژی خوبی را در شما تراوش کند، بدین صورت می توانید ساعت های زیادی در شبانه روز را به خواندن درس فیزیک اختصاص دهید. برخی از دانش آموزان استفاده از اساتید خصوصی را در نحوه خواندن و فهمیدن درس فیزیک موثر می دانند، با این حال ما چنین توصیه ای به شما عزیزان نخواهیم داشت. در ادامه به طور اختصاصی به چگونگی خواندن این درس برای امتحانات پایان ترم و همچنین کنکور می پردازیم:

‌‌شیوه مطالعه‌ پایه درس فیزیک برای امتحان نهایی

پر واضح است که برای درسی مانند فیزیک، حل کردن مسئله و بدست آوردن جواب نهایی آن حرف اول و آخر را می زند. همانطور که می دانید این درس از قوانین و فرمول های زیادی تشکیل شده است که برای درک و یا حل مسائل آن، مجبور به خواندن همه این قوانین و فرمول ها هستید. طبیعتاً اگر بخواهید به صورت پله پله فیزیک را متوجه شوید، باید هر ترم و بعد از هر درس که توسط استادتان ارائه می شود، یادداشت برداری انجام دهید و آنها را تا قبل از شروع درس جدید، به صورت متوالی دوره کنید.

شیوه مطالعه‌ پایه درس فیزیک برای امتحان نهایی

یکی از راه هایی که می توان فرمول های زیاد درس فیزیک را حفظ کرد این است که برای فرمول ها نیز فرمول مختص به خود را درست کنید. برای آنها رمزنگاری انجام دهید تا اگر سر جلسه امتحان هر کدام را که فراموش کردید، با رمز و رموزی که برای فرمول قرار داده اید، بلافاصله آن را به یاد آورید.

حل کردن تعداد زیاد مسئله می تواند به شما در یاد گرفتن هر چه سریع تر این درس کمک کند. پیشنهاد ویژه ما برای یادگیری سریع تر فیزیک در کلاس این است که قبل از اینکه استاد درس را شروع کند، روز قبل آن را مطالعه کنید. بدون شک در زمان تدریس مسائل را به راحتی متوجه خواهید شد. دقت کنید که اگر موارد گفته شده را انجام دهید، دیگر هیچ نگرانی از بابت امتحانات نهایی فیزیک نخواهید داشت. همچنین توصیه ما استفاده از کتاب های کمک آموزشی فیزیک است که در ادامه این مقاله به طور مفصل معرفی خواهند شد.

شیوه مطالعه پایه درس فیزیک برای کنکور

فیزیک به عنوان یک درس پایه‌ای برای رشته‌های ریاضی و فیزیک محسوب شده و با توجه به این که انواع فرمول و مسئله در آن دیده می‌شود نیاز به مطالعه دقیق در آن احساس می‌شود. برای این که بتوانید بر روی مطالب کتاب تسلط کامل داشته باشید بهتر است با توجه به مثال‌های کتاب و تمرینات موجود، تسلط خود را بر روی این درس کلیدی به صورت نسبی افزایش دهید. استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی در این درس بسیار توصیه شده و می‌تواند پاسخگوی نیاز افراد باشد. برای شیوه صحیح مطالعه درس فیزیک بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

درس فیزیک را در اولویت مطالعه قرار دهید

قبل از شروع زمان بندی مطالعه کنکور بهتر است درس فیزیک را در اولویت مطالعه‌ی خود قرار دهید. یعنی قبل از زمان برنامه ریزی کنکور بهتر است درس فیزیک را به صورت کامل مطالعه کنید چرا که یک مرور سطحی باعث می‌شود تا بتوانید آشنایی نسبی با مطالب پیدا کنید که همین امر می‌تواند در یادگیری درس مفید باشد. قطعاً با یک مطالعه سطحی مطالب کامل کتاب را فرا نمی‌گیرید اما این موضوع باعث می‌شود تا نسبت به سایر داوطلبان در یک وضعیت مناسب‌تری قرار داشته باشید.

به کلاس‌های آموزشی نروید

یکی از مهم‌ترین اصولی که در درس فیزیک باید به آن توجه کنید، این است که رفتن به کلاس‌های آموزشی برای یادگیری مفاهیم فیزیک در بسیاری از موارد اتلاف وقت بوده و نمی‌تواند مؤثر باشد. شما به جای استفاده از کلاس‌های آموزشی که باعث هدر رفتن زمان می‌شود می‌توانید زمان مطالعه درس فیزیک در منزل را افزایش دهید. کلاس‌های آموزشی بدون توجه به وضعیت داوطلبان مختلف برگزار شده و می‌تواند به عنوان یک کلاس سطحی محسوب شود.

اگر به دنبال یک شیوه مطالعه دقیق در درس فیزیک هستید بهتر است با برنامه ریزی مناسب در منزل این کار را انجام دهید. زمان بندی باعث می‌شود تا شما بتوانید به یک وضعیت مطلوب رسیده و استرس را از خود دور کنید.

تکرار مطالب خوانده شده

پس از مطالعه دقیق درس فیزیک و حل تمرینات مختلف، چند ساعتی استراحت کنید و سپس به سراغ مطالب خوانده شده بروید. مطالعه مجدد مباحث خوانده شده در همان روز این اطمینان را به شما می‌دهد که تسلط خود را بر روی مطالب افزایش دهید. علاوه بر مطالعه مجدد بهتر است به سراغ تست‌های متنوع بروید و سعی کنید با تمرکز بیشتر، تست‌ها را حل کنید. این کار باعث می‌شود تا به مرور زمان تسلط بهتری بر روی مباحث خوانده شده پیدا کنید که دارای اهمیت است.

زمان مطالعه را افزایش دهید

یکی از نکات کلیدی در یادگیری درس فیزیک این است که شما زمان مطالعه را افزایش دهید. فیزیک به عنوان یک درس سخت و پیچیده شناخته می‌شود که بسیاری از افراد در یادگیری آن مشکل دارند پس باید در این درس سخت کوشی خود را افزایش داده تا بتوانید این غول سرسخت را شکست دهید. افزایش زمان مطالعه و زمان تست زنی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید عملکرد بهتری در کنکور سراسری داشته باشید. در زمان مطالعه درس فیزیک باید یادداشت برداری‌های مفیدی را انجام دهید و مسئله را بر روی کاغذ حل کنید تا در ذهن شما تثبیت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *